صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روز گذشته:

شاخص کل فرابورس و بورس

شاخص کل فرابورس روز گذشته با رشد 1/ 7 واحدی (معادل 9/ 0 درصد) به سطح 1/ 823 واحد رسید. از ابتدای معاملات دیروز همراه با رشد شاخص بورس، نمادهای فرابورسی نیز مسیر صعودی را در پیش گرفتند.
به گزارش کسب و کار نیوزبه نقل دنیای اقتصاد، ارزش کل معاملات دیروز فرابورس حدود 149 میلیارد تومان بود. معاملات سهام عادی فرابورسی به ارزش 41 میلیارد و 700 میلیون تومان ثبت شد (بدون احتساب معاملات بلوکی). بر این اساس شاهد رشد ارزش معاملات حدود 20 درصدی سهام زیرمجموعه فرابورس نسبت به هفته گذشته هستیم.
 پیش از این انتظار تغییر مسیر معاملات در بازار سهام (بورس و فرابورس) با پایان یافتن تابستان وجود داشت. به‌نظر می‌رسد وارد شدن به نیمه دوم سال سرمایه‌گذاران را به خرید سهام مشتاق ساخته است. به‌نظر می‌رسد گذشت بیش از 8 ماه از رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین بهبود نسبی بازارهای جهانی و کم‌رنگ شدن فضای منفی در این بازار امیدواری را میان سهامداران ایجاد کرده است. البته موج هیجانی که از گروه خودرو در کل بازار شایع شد نیز در رشد شاخص‌های بازار سهام بی‌تاثیر نبود. معاملات دیروز فرابورس با رشد قیمت سهام آغاز شد. در ساعت پایانی معاملات به تدریج از شدت خریدهای هیجانی کاسته شد و بعضا آخرین معاملات نمادها به کمتر از صفر تابلو نیز نزول یافت. به‌نظر می‌رسد همچنان سایه رکود معاملاتی که در ماه‌های اخیر روی بازار وجود داشت، باقی است. این عامل به‌عنوان سدی در برابر رشدهای پرشتاب بازار قرار دارد.
علاوه بر این صورت‌های مالی شش‌ماه نخست سال 95 نیز که تا اواخر مهر به تدریج روی سامانه کدال قرار می‌گیرند، می‌توانند در روند معاملاتی سهام اثرگذار باشند. رشد قیمتی دو نماد «خودرو» و «خساپا» در مجموع اثر مثبت بیش از 96 واحدی را در شاخص کل بورس تهران داشت. از سوی دیگر در فرابورس عمده نمادهای اثرگذار بر شاخص این بازار از زیرمجموعه گروه کالایی‌ بودند. وزنه سنگین کالایی‌ها بر معاملات سهام فرابورس عامل تعیین‌کننده روند شاخص این گروه خواهد بود. ممکن است مقدار هیجانات معاملاتی بورس تهران بار دیگر با داغ شدن گروه خودرویی افزایش یابد اما فرابورس با اثرپذیری از گروه کالایی تاب هیجان بالا را نخواهد داشت. «مارون» و «زاگرس» از گروه شیمیایی، «شتران» و «شراز» از گروه فرآورده‌های نفتی «هرمز» و «میدکو» نیز از گروه فلزات اساسی در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل فرابورس قرار داشتند. در این میان روند قیمتی بازارهای جهانی بر سودآوری این شرکت‌ها اثرگذار بوده و می‌تواند به رشد قیمتی این نمادها کمک کند. پس از این نمادها «دماوند» از گروه خدماتی عرضه برق نیز بر شاخص فرابورس اثرگذار بود. گرچه کالایی‌ها در شاخص بورس نیز اثر چشم‌گیری دارند اما این موضوع در فرابورس بیشتر است.
مشابه با پایان سال گذشته که شاخص کل بورس رشد بیش از 30 درصدی را تجربه کرد، شاخص فرابورس رشد نزدیک به 20درصدی را به ثبت رساند. هیجانات گروه خودرویی به کل بازار سهام در سه ماه پایانی سال گذشته سرایت یافت، در این میان گروه خودرو با شتاب بسیار بیشتری نسبت به سایر نمادهای بازار رشد کردند. این گروه رشد بیش از 218 درصدی را در زمستان گذشته به ثبت رساند، در حالی‌که گروه شیمیایی رشد کمتر از 8 درصدی را در این دوره به ثبت رساند. رشدهای عجیب گروه خودرویی اثر محسوسی در رشد شاخص بورس گذاشت؛ موتور هیجانی که اثر کمتری بر معاملات فرابورس داشت. در شرایط کنونی نیز به‌نظر می‌رسد هیجانات بازار به‌خصوص گروه خودرویی عامل اثرگذار بر رشد سهام در بازار بوده است. باید در نظر داشت که خودرویی‌ها توان ایجاد یک موج هیجان طولانی مدت را نداشته و به‌نظر می‌رسد تب و تاب این گروه در روزهای اخیر با فشار فروش در قیمت‌های بالاتر نیز سرکوب شود. به این ترتیب شاخص بورس نیز به این نوسانات کوتاه‌مدت خودرویی‌ها واکنش نشان خواهد داد، اما به‌نظر می‌رسد اثر این هیجانات در فرابورس کمرنگ‌تر باشد.
تلاطم «ذوب» ادامه دارد
سهام ذوب‌آهن اصفهان با ارزش بازار بیش از 2100 میلیارد تومانی روز گذشته بیشترین ارزش معاملات فرابورس را در میان سایر نمادهای این بازار دراختیار داشت. این نماد که در ابتدای معاملات تا سطح 277 تومان رشد کرده بود، در ادامه با افزایش فشار فروش به زیر صفر تابلو نزول یافت. زیان انباشته سنگینی در سال‌های اخیر بر دوش این شرکت قرار گرفته و همچنان وضعیت سودآوری این شرکت چندان مناسب نیست (مطابق با روند 3 ماهه). در این شرایط باید در انتظار انتشار عملکرد شش‌ماهه بود که می‌تواند وضعیت روشن‌تری را از عملیات شرکت مشخص کند. اخبار هیجانی مانند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که پیشنهاد هیات‌مدیره آن در ماه گذشته روی «کدال» قرار گرفت، در وضعیت نامناسب بنیادی شرکت دستاویز نوسان‌گیران شده است. این موضوع در معاملات روز گذشته نیز کاملا مشخص بود، در حالی‌که با موج رشد بازار، سهم به سطح 280 تومان نزدیک می‌شد، اما فشار فروش آخرین معاملات سهم را منفی کرد.