چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ایران به چین از طریق افغانستان متصل می شود

احیای جاده ابریشم روی ریل

مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) با اشاره به افتتاح 14 کیلومتر از خط آهن خواف - هرات بین خواف تا سنگان، گفت: طول کل این پروژه 191 کیلومتر است که 144 کیلومتر آن در قالب قطعات 3 و 4 در افغانستان اجرا می‌شود و قطعه سوم را به‌شرط تامین مالی تا 9 ماه آینده تحویل می‌دهیم.

 سیروس جعفری  با اشاره به افتتاح خط آهن خواف - هرات با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران، ‌وزیر راه افغانستان و مدیرعامل راه‌آهن، اظهار داشت: این پروژه به‌دلیل اهمیت ایجاد خط ارتباطی میان ایران و افغانستان برای تبادل کالا و تردد مسافران در اولویت است. وی با بیان اینکه شرکت بالاست، به‌عنوان مجری و اجراکننده روسازی خط آهن هرات - خواف نقش بسزایی در این امر داشت، ‌گفت: این پروژه از دو جنبه حائز اهمیت است؛ اول اینکه امکان حمل‌ونقل سنگ آهن استخراجی در منطقه خواف را به کارخانه‌های منطقه آن هم در حجم بالا میسر می‌سازد، ضمن آنکه ارتباط با کشورهای همسایه افغانستان که تشابه فرهنگی غنی داریم از طریق این راه‌آهن ایجاد شده و تا آسیای میانه و چین این خط ارتباطی ادامه می‌یابد. مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) گفت: کریدوری که این خط آهن از کشورهای غربی به شرقی ایجاد می‌کند، موجب می‌شود در این محور هم مسافر و هم کالا به‌راحتی از مرزها منتقل شوند و این امر نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی کشور است. جعفری به طرح‌های تولیدی سنگ آهن در منطقه خواف و سنگان اشاره کرد و گفت: احداث این خط آهن جدید سبب می‌شود تا سنگ آهن از معادن که در خطوط فرعی قرار دارند تا درب کارخانه به سهولت منتقل شود و به این دلیل در هزینه تمام شده تولید محصولات این کارخانه‌ها تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه با احداث ایستگاه‌ها زمینه‌های مناسب اشتغال ایجاد شده است که به رونق کسب‌وکار منطقه می‌افزاید.
مسیر ریلی خواف تا هرات از غنی‌ترین مناطق سنگ جهان است
وی اظهار داشت: طول کل پروژه راه‌آهن خواف تا هرات (از ایران تا افغانستان) معادل 192 کیلومتر است که 78 کیلومتر آن از ایران تا نقطه مرزی و بقیه در خاک افغانستان است، آنچه در خاک ایران ریل‌گذاری شده با احتساب خطوط در حال احداث فرعی به 90 کیلومتر می‌رسد که حد فاصل خواف تا سنگان (به طول 14 کیلومتر) به بهره‌برداری رسید و مابقی نیز خط‌گذاری شده است. جعفری با بیان اینکه عملیات ریل‌گذاری این خط آهن در افغانستان نیز کلید خورد، بیان کرد: ادامه این
خط آهن از مرز مشترک ایران و افغانستان تا منطقه جنوب در افغانستان و سپس هرات در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) با بیان اینکه احداث این خط آهن به‌نوعی احیای مجدد جاده ابریشم است، گفت: این مسیر ریلی موجب اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود، ضمن آنکه عامل توسعه و پیشرفت منطقه در کشور افغانستان و تکمیل توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از آسیای میانه به اقیانوس هند خواهد شد. وی بیان کرد: مسیر خواف تا هرات منطقه‌ای است که غنی‌ترین مناطق سنگ جهان را در اختیار دارد و با اجرای این پروژه و تسهیل حمل 2.5 میلیون بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوب ایران صادر خواهد شد. جعفری ادامه داد: در نگاهی دیگر با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریاست و این از طریق شمتیغ و ایران قابل انجام است.
پیش‌بینی ترافیک مسافری 200 هزار نفری برای سال اول
مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) یادآور شد: فعلا مسیر 14 کیلومتری خواف تا سنگان به بهره‌برداری رسید اما طول کل پروژه 191 کیلومتر است که 144 کیلومتر آن در خاک افغانستان و 77 کیلومتر مسیر در خاک ایران است. با احتساب خطوط فرعی مجموعا 90 کیلومتر از این مسیر در خاک ایران است که تا مرز شمتیغ توسط شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن ریل‌گذاری شد.
وی ادامه داد: بخشی از این پروژه در خاک افغانستان و قطعات 3 و 4 هنوز اجرایی نشده است؛ قطعه سوم این پروژه جزو تعهدات ایران است که در صورت تامین منابع مالی پیش‌بینی می‌شود تا 9 ماه آینده این قطعه نیز به بهره‌برداری برسد. جعفری سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری در این مسیر را 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری 120 کیلومتر در ساعت اعلام کرد. مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) گفت: پیش‌بینی ترافیک مسافری برای سال اول پروژه 200 هزار نفر و در سال بیستم بهره‌برداری 500 هزار نفر است. همچنین ترافیک باری این مسیر ریلی در سال اول 4 میلیون تن و در سال بیستم بهره‌برداری 6 میلیون
تن است.