صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اتصال ریل به عسلویه معدنی ایران

سنگان برای بسیاری از ایرانیان نامی ناآشناست اما همین شهر کوچک، بزرگ‌ترین ذخایر معدنی سنگ آهن خاورمیانه را در اطراف خود جای داده، به‌طوری که از این منطقه با عنوان «عسلویه معدنی ایران» یاد می‌شود.

اتصال ریل به عسلویه معدنی ایران
این ثروت عظیم از سال 1386 در حال استخراج است و شهرهای خواف و سنگان در 300 کیلومتری جنوب شرق مشهد و در جوار مرز ایران و افغانستان به‌دلیل همین ذخایر توسعه پیدا کرده‌اند و چشم‌اندازی از فرصت‌ها و تهدیدهای حاصل از صنعتی شدن را تجربه می‌کنند. تریلی‌ها و کامیون‌هایی که سنگ آهن استخراجی از معادن حومه سنگان و خواف را به بنادر جنوبی کشور منتقل می‌کنند، از مسیرهای جاده‌ای غیراستاندارد و سانحه‌خیز عبور می‌کنند اما خط آهن تهران – مشهد سرانجام به خواف و سنگان متصل شد تا عسلویه معدنی ایران هم دارای خط آهن شود.
عباس آخوندی روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از بخشی از این مسیر ریلی در خواف گفت: اکنون تنها 2.5 میلیون تن مواد معدنی از این مسیر حمل می‌شود که با توجه به ظرفیت بالای منطقه بسیار ناچیز است. وی افزود: اجرای محور راه‌آهن خواف - هرات و با توجه به امنیت و نیز ارزانی حمل‌ونقل ریلی، می‌تواند نقش ارزنده‌ای در افزایش نقل و انتقالات بار و کالا و نیز توسعه منطقه داشته باشد. آخوندی گفت: اصل این طرح از خواف تا هرات است که 76 کیلومتر آن در ایران است و از خواف تا شمتیغ افغانستان دارای 4 قطعه است که 2 قطعه آن در ایران و 2 قطعه در خاک افغانستان اجرا می‌شود. وی افزود: امروز همزمان با افتتاح قطعه خواف - سنگان، عملیات ریل‌گذاری این محور در حوزه افغانستان نیز آغاز می‌شود. نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم‌ترین معادن ایران در این منطقه واقع است که 10 کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده یا در حال افتتاح است. محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه‌های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی‌های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از 8 سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره‌برداری رسید. قطعه 14 کیلومتری راه آهن خواف - سنگان با هزینه‌کرد 230 میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه‌آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.
لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل
مسعود مهاجر، کارشناس حمل‌ونقل درباره اتصال ریلی سنگان به خواف به «کسب‌وکار» گفت: مساله بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل یکی از مشکلات مراکز و نواحی صنعتی و معدنی کشور است و این مساله به سرمایه‌گذاری ضعیف و غیرعادلانه در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بازمی‌گردد، به‌نحوی که برخی استان‌ها از نظر جاده و ریل واقعا در وضعیت اسف‌انگیزی هستند. بارها تشکل‌های صنعتی و معدنی خواستار پرداخت یارانه حمل‌ونقل از محل آزادسازی نرخ سوخت شده‌اند ولی واقعیت این است که پرداخت یارانه نمی‌تواند مشکل هزینه حمل‌ونقل را برای همیشه حل کند و بهترین راه رفع این مشکل، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است. زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بعضی استان‌ها و نواحی کشور دچار عقب‌ماندگی و محرومیت تاریخی هستند و نواحی جنوبی استان خراسان بزرگ که اکنون در مرز استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی قرار گرفته است هم یکی از این مناطق است. منطقه سنگان ذخایر عظیمی از سنگ آهن دارد و شرکت‌هایی هم برای تکمیل زنجیره فولادسازی در این منطقه در حال احداث است که محصولات این شرکت‌ها اگر روی ریل حمل‌ونقل شود، با قیمت‌های بسیار پایین‌تری به بازارهای داخلی و صادراتی ارسال خواهد شد. بر این اساس اکنون که این سنگان به شبکه ریلی کشور متصل شده و طرح‌های توسعه‌ای برای ادامه این مسیر به افغانستان هم درحال پیگیری است باید برای سرعت بخشیدن به اجرای این عملیات از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در زمینه توسعه ریلی استفاده کرد.