صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم مطرح کرد:

تاکید بر ارتقای قابلیت زندگی و حرکت در شهرها و میان‌شهرها

وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم با اشاره به ۹ برابر شدن توسعه شهری ایران طی ۶۰ سال گذشته گفت: ارتقای قابلیت زندگی در شهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان شهرها دو سیاست مهمی است که در زمینه بهبود وضعیت ۱۹ میلیون شهروند بدمسکن تعقیب می‌کنیم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که در قزوین برگزار شد با اظهار امیدواری از اینکه این اجلاس موجب همدلی بیشتر و افزایش مراودات بین‌المللی همچنین صلح و پیشرفت و توسعه برای مردم منطقه باشد، گزارشی از تحولات شهری ایران ارائه داد و با بیان اینکه تحولات شهری ایران در شش دهه اخیر بسیار به سرعت بوده است، گفت: جمعیت شهری ما در حدود ۶۰ سال پیش کمتر از شش میلیون نفر بوده و اکنون به ۶۰ میلیون نفر رسیده است.
آخوندی با اشاره به ۹ برابر شدن توسعه شهری ایران در مدت ۶۰ سال تاکید کرد: این رشد سریع شهرنشینی با چالش‌ها و مسائل متنوعی همراه بوده و مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران از مسائل عمده شهرنشینی است که البته بنا به گزارش سازمان ملل این مساله در کنار حاشیه‌نشینی و بدمسکنی چالش بسیاری از شهرهای جهان است.
وی همچنین با بیان اینکه ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در وضعیت بدمسکنی یا حاشیه‌نشینی یا بافت فرسوده میانی و تاریخی هستند، گفت: ارتقای قابلیت زندگی درشهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان شهرها دو سیاست مهمی است که در این زمینه تعقیب می‌کنیم.
آخوندی در ادامه به طور گذرا به اتفاقی در وضعیت شهری ایران اشاره کرد و گفت: همزمان با توسعه سریع شهرنشینی در ایران با پدیده جنگ طولانی روبه رو شدیم که آثار گسترده‌ای بر وضعیت شهری داشته است. بنابراین وقتی می‌خواهید به فرایند شهرنشینی ایران نگاه کنید باید هم رشد سریع جمعیت شهری و نیز جنگ طولانی را در نظر بگیرید و مجموعه‌ فرایند شهرهایی که در تیررس جنگ بودند و شهرهای مرکز که پذیرای جنگ‌زده‌ها بودند را باید درنظر داشته باشید.