صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تغییر شغل مصالح‌فروشان به‌دلیل رکود

کاهش ساخت‌و‌ساز بعد از ساختمان‌سازان – چه انبوه‌ساز باشند و چه سازنده خرد – یک صنف دیگر را هم به‌شدت تحت فشار قرار داده است.


مجتبی کاوه
مصالح‌فروشان امیدوار بودند رکود ساخت‌و‌ساز امسال برطرف شود ولی این اتفاق تاکنون محقق نشده و کار به‌جایی رسیده که بیش از 40 درصد واحدهای صنفی فروش مصالح تعطیل شده و برخی از آنها عطای این شغل را به لقایش بخشیده‌اند. فعالان و مسئولان این صنف معتقدند اگر طرح‌های تشویقی برای تحرک ساخت‌وساز ارائه نشود، وضعیت صنف مصالح‌فروش با چک‌های برگشتی، روزبه‌روز بغرنج‌تر می‌شود.
تعطیلی 42 درصدی واحدهای صنفی مصالح‌فروش
اسماعیل کاظمی‌قهی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان با اشاره به تاثیر رکود بازار مسکن بر بازار مصالح ساختمانی به «کسب‌وکار» گفت: رکود ساخت‌و‌ساز در مسکن تاثیر مستقیمی بر بازار مصالح ساختمانی دارد به‌طوری که حدود ۴۲ درصد از مصالح فروش‌های استان تهران به‌دلیل عدم تامین هزینه واحدهای صنفی خود تعطیل شده‌اند. وی با بیان اینکه براساس آمار بانک مرکزی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ صدور پروانه‌های ساختمانی ۵۱ درصد کاهش داشته است، افزود: همچنین صدور پروانه‌های ساختمانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با ۲۸ درصد کاهش روبه‌رو شده است که به همین میزان مصالح‌فروش‌ها هم با کاهش فروش مواجه شده‌اند.
 وی اظهار داشت: رقابت ناصحیح میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان یا همان عوامل خرده‌فروشی از دیگر مشکلاتی است که مصالح‌فروش‌ها با آن روبه‌رو هستند. کاظمی با اعلام اینکه در حال حاضر واحدهای صنفی ما با  ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، گفت: قیمت مصالح ساختمانی در ۳ سال گذشته رشدی نداشته است و حتی فروشندگان نتوانستند با قیمت‌هایی بدون سود، مصالح ساختمانی را به فروش برسانند و اغلب در حد اینکه واحدهای صنفی خود را تعطیل نکنند، کار می‌کنند.
تبدیل مصالح‌فروشی‌های بزرگ به فست‌فود و رستوران
یکی از فعالان بازار مصالح ساختمانی نیز با بی‌سابقه توصیف کردن رکود حاکم بر این بازار به «کسب‌وکار» گفت: واحدهای صنفی مصالح‌فروشی اغلب مساحت زیادی دارند و قیمت زمین این واحدها به هیچ‌وجه با سود فروش مصالح تناسب ندارد به‌نحوی که اگر زمین مصالح‌فروشی را بفروشند و آن را در بانک سپرده کنند، باوجود کاهش نرخ سود سپرده باز هم برای آنها صرفه دارد. وی به تغییر شغل تعداد قابل توجهی از مصالح‌فروشان باسابقه اشاره کرد و افزود: بسیاری از مصالح‌فروشان واحد صنفی خود را به قطعات کوچک‌تر تفکیک کرده و تغییر کاربری داده‌اند و در چند منطقه شاخص پایتخت مصالح‌فروشی‌های بزرگی را سراغ دارم که به فست‌فود و رستوران تبدیل شده‌اند. این فعال صنفی با بیان اینکه بازار مسکن نشانه‌هایی از رونق دارد، خاطرنشان کرد: دولت در بحث خرید مسکن تسهیلاتی ارائه کرده و تمهیداتی برای خرید خانه توسط خانه‌اولی‌ها داشته ولی برای تحرک‌بخشی به ساخت‌و‌ساز هیچ برنامه و مشوقی ارائه نشده است. به گفته وی مصالح فروشان با سازندگان به‌صورت اعتباری کار می‌کنند و از سال گذشته با انبوه چک‌های برگشتی سازندگان روبه‌رو هستند و چنانچه دولت برای تحرک‌بخشی به ساخت‌و‌ساز فکری نکند، وضعیت این صنف روزبه‌روز بغرنج‌تر می‌شود.