صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

بازار قفل در دست چین

این روزها اجناس و کالاهای بی‌کیفیت، به‌ویژه کالاهای چینی در بازار به وفور دیده می‌شود و توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

شایلی قرایی

این در حالیست که شرایط در کشور ما به گونه‌ای ست که می‌توانیم تولید داخلی و به راحتی به تمام بازارهای دنیا صادرات داشته باشیم اما حضور کالاهای چینی بدون کیفیت این بازار را دچار مشکل می‌کند، به‌طوری که کالاهای تولید شده در کشور توانایی رقابت با کالاهای چینی را ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: در گذشته میخ مورد نیاز کشور نیز وارد می‌شد اما خوشبختانه امروزه این محصول در داخل کشور تولید می‌شود و تنها میخ‌های فولادی وارداتی هستند. به‌طور کلی پیچ‌ها جای میخ‌ها را گرفته‌اند و مصرف میخ در مقایسه با سال‌های نه چندان دور به‌شدت کاهش یافته است.
امیر نجارشریفی افزود: به‌طور کلی بازار مصرف این دسته از کالاها در اختیار کشور چین قرار دارد، به‌طوری که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا نیز توان رقابت با چینی‌ها را ندارند و محصولات خود را در چین ولی با لیسانس خود تولید می‌کنند. در حال حاضر بخشی از بازار قفل کشورهای اروپایی به سمت بازار الکترونیک کشیده شده و حسگر، اسکنر‌ و کارت‌ها جای کلید را گرفته اما این تکنولوژی در کشور ما خیلی مورد استفاده ندارد و مردم برای اینکه با خیال راحت از خانه بیرون بروند، باید کلید در جیب داشته باشند.
وی مشکلات صنف خود را مدیریت نشدن واردات عنوان کرد و گفت: واردات بی‌رویه توجیه اقتصادی ندارد. تولیدکننده باید خود را با بازار جهانی وفق دهد. به عبارت دیگر  اگر رقابت در بازار وجود داشته باشد، تولیدکننده مجبور می‌شود به سمت مشتری‌مداری حرکت کرده و تولید خود را با استانداردهای بازار هماهنگ کند بنابراین می‌توان گفت تولید بدون واردات منطقی نیست اما باید این واردات هم براساس یک چارچوب انجام شود. نکته دیگر این است که باید کالای باکیفیت وارد کشور شود تا تولیدکننده ایرانی بتواند تولید خود را به آن کالا برساند.
قاچاق کالا تولید ملی را به خطر می‌اندازد
رئیس اتحادیه میخ، قفل و لولا در ادامه با بیان اینکه قاچاق کالا تولید ملی را به خطر می‌اندازد، گفت: به آتش کشیدن اجناس قاچاق به این خاطر است که قاچاقچی بداند واقعا جنسش معدوم می‌شود. نجار شریفی، رئیس اتحادیه میخ، قفل و لولا با اشاره به اینکه قاچاق بیشترین و بدترین ضربه را به هر کالای تولیدی  داخلی می‌زند، گفت: چون بیشتر جنس‌های ما ایرانی است، در کالاهای مرتبط با اتحادیه ما، قاچاق چندانی وجود ندارد و فقط در مواردی خاص و موردی این اتفاق می‌افتد.
این فعال صنفی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، این است که تعرفه‌های گمرکی با نظر کارشناسان هر صنف اصلاح شود، گفت: اگر تعرفه کالاها صحیح و مناسب باشد، افراد به سمت قاچاق نمی‌روند اما در حال حاضر برخی اجناس تعرفه بالایی دارد و همین موضوع منجر به قاچاق می‌شود.
از بین بردن امنیت برای قاچاقچیان ضرورت دارد
وی اظهار داشت: از سویی دیگر لازم است با از بین بردن امنیت برای قاچاقچیان به سمت مقابله جدی با قاچاق گام برداشته شود.
رئیس اتحادیه میخ، قفل و لولا با بیان اینکه راهکار دیگر این است که روی مسائل فرهنگی کار کرده و عواقب استفاده از قاچاق را برای مردم شفاف‌سازی کنیم، ادامه داد: لازم است در این باره که چگونه قاچاق باعث از بین رفتن تولید داخلی می‌شود، اجناس بی‌کیفیت جای تولید داخلی را می‌گیرد و در نهایت ضرر مصرف‌کننده را به دنبال دارد نیز آگاهی‌های لازم به مردم داده شود. وی گفت: مسلما رهبری با دید بازتری به همه مسائل و از جمله به قاچاق می‌نگرند و به همین دلیل موضوع به آتش کشیدن اجناس قاچاق را مطرح کردند تا قاچاقچی بداند که واقعا جنسش معدوم می‌شود.
ادغام اتحادیه‌های صنفی باید مورد کارشناسی قرار بگیرد
رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا همچنین درباره ادغام اتحادیه‌های همگن گفت: ادغام اتحادیه‌های صنفی نباید حالت دستوری داشته باشد اما باید به مرور زمان انجام شود.
امیر نجارشریفی درباره ادغام اتحادیه‌های فاقد بنیه مالی و حدنصاب کافی تاکید کرد: ادغام اتحادیه‌های صنفی باید مورد کارشناسی قرار بگیرد و اظهارنظر تمام صنوف مورد توجه تصمیم‌گیران باشد. وی گفت: شرایط فعلی برای ادغام اتحادیه‌های صنفی مناسب نیست و ادغام اتحادیه‌ها نیازمند بسترسازی، فرهنگ‌سازی و مرور زمان برای بررسی کارشناسی بر روی ابعاد آن است. شریفی با بیان این نکته که ادغام اتحادیه‌های صنفی نباید حالت دستوری داشته باشد، گفت: برخی از اتحادیه‌های صنفی قدمت قابل توجهی دارند و در صورت ادغام، نظم و ساختار آن در هم می‌ریزد. رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی یک NGO هستند و قبل از اخذ هر تصمیمی باید با آنها مشورت شود.
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آن دسته از اتحادیه‌هایی که منافع مشترک با یکدیگر دارند، باید در یکدیگر تجمیع شوند، درباره ادغام اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا از قدیمی‌ترین صنف‌های کشور محسوب می‌شود، افزود: گمانه‌زنی‌ها بر این است که اتحادیه ما را با اتحادیه کلیدسازان و پیچ و مهره ادغام کنند، درحالی که اتحادیه پیچ و مهره هیچ سنخیتی با ما نداشته و بافت این صنف با اتحادیه ما همخوانی ندارد. ضمن آنکه هیچ مراوده و رابطه‌ای با هم نداریم. شریفی با تاکید بر اینکه نباید عجولانه اتحادیه‌های صنفی را در یکدیگر ادغام کرد، تصریح کرد: ادغام اتحادیه‌های صنفی همچون تغییر نام خانوادگی یک فرد است  بنابراین طبیعی است که اتحادیه‌های صنفی نسبت به ادغام مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی داشته باشند چون هر اتحادیه صنفی هویت مخصوص به خود را دارد و برای حفظ هویت خود تلاش می‌کند  بنابراین ادغام باید با تحلیل صحیح و کارشناسی شده به سرانجام برسد.