صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان مراتع در پاسخ به «کسب‌وکار» عنوان کرد

حل مشکل تعاونی‌های مسکن با زمین معوض

نشست خبری رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به مناسبت هفته دولت ، روز چهارشنبه 3 شهریورماه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و خداکرم جلالی علاوه‌بر ارائه گزارش جامعی از اقدامات انجام شده توسط این سازمان، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران در حوزه‌های مرتبط بود.

مجتبی کاوه

جلالی در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه اراضی واگذار شده به برخی تعاونی‌های مسکن در اوایل انقلاب به استخوان لای زخم تبدیل شده و درحالی که برای این اراضی سند مالکیت صادر شده، مجوز ساخت و‌ساز ندارند و مراجع واگذار‌کننده این زمین‌ها توپ حل مشکل را به زمین سازمان مراتع می‌اندازند، گفت: این اراضی توسط سازمان زمین شهری وقت و سازمان ملی زمین و مسکن کنونی به تعاونی‌های مسکن واگذار شده است و بعدتر، مقرر شد ساخت‌و‌ساز در اراضی بالای 1800 متر ممنوع شود. به همین دلیل به سازمان مراتع ماموریت داده شد که زمین‌های معوض برای این اراضی معرفی کند و ما هم زمین‌های معوض را بعد از بررسی‌های جامع معرفی کردیم. مشکلی که وجود دارد ، این است که مالکان زمین‌های تعاونی‌های مسکن، زمین‌های معوضی که ما معرفی کردیم را نپذیرفتند و استدلال آنها این است که اگر زمین معوضی به آنها داده می‌شود، باید داخل حریم شهر تهران باشد در حالی که طبق مصوبه دولت ما فقط می‌توانیم زمین معوض خارج از حریم شهر تهران به آنها بدهیم. این موضوع اکنون محل اختلاف شده و رایزنی‌ها بین تعاونی‌های مسکن و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای حل این مشکل ادامه دارد و نهایتا این مشکل با توافق بر سر زمین معوض باید حل شود.
42 هزار و 200 هکتار از جنگل‌های کشور از متصرفان خلع‌ید شد
وی درباره برخورد با پدیده زمین‌خواری و بازپس‌گیری جنگل‌هایی که از منابع طبیعی در دست افراد افتاده بوده، گفت: در راستای اجرای احکام قضایی 42 هزار و 200 هکتار از اراضی جنگل‌های کشور خلع‌ید شد و ایستگاه‌های دیده‌بانی و پایشی برای اطلاع به موقع از حریق تشکیل داده‌ایم، چرا که سالانه به‌طور متوسط 18 هزار هکتار اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع انجام می‌دهیم. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین درباره آخرین وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط کشور در منطقه زاگرس، گفت: خوشبختانه تغییرات اقلیمی نقش زیادی در مهار آفت‌های این جنگل داشت به‌طوری که دو مرتبه سرمایه منفی 10 درجه به کمک ما آمد و سبب شد بتوانیم حائلی بین مناطق آلوده و مناطق سالم ایجاد کنیم. وی همچنین درباره آفت شب‌پره که به جان جنگل‌های شمشاد افتاده بود، گفت: با سمپاشی 200 هکتار از این جنگل با این آفت برخورد کرده‌ایم چرا که این آفت وارداتی است و سازمان حفظ نباتات به دنبال ردیابی منشا آن است. وی همچنین به بحث قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کشور اشاره کرد و گفت: طی چهار سال اخیر، 598 تن زغال که به صورت غیرمجاز از چوب جنگل‌ها درست شده، کشف و در کنار آن 6 هزار و 174 تن چوب، هیزم و بوته طی سه سال اخیر کشف شده است. وی درباره کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور برای احیای آن نیز اینگونه توضیح داد که طی مصوبه دولت از سال 91 میزان بهره‌برداری از 850 هزار متر مکعب در سال به 550 هزار متر مکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته است. وی درباره توسعه زراعت چوب نیز گفت: زراعت چوب در سطح 9500 هکتار و تولید و خرید 77 میلیون اصل نهال اعم از جنگلی، مرتعی و بیابانی انجام شده است. به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع 295 پروژه در حوزه‌های آبخیزداری، بیـــــابان‌زدایــی، جنگل‌کاری در استان‌های مختلف کشور با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.
وقف در عرصه مرتع و جنگل مشکلاتی ایجاد کرده است
البته رئیس سازمان جنگل‌ها گلایه‌ای هم از عدم تخصیص بودجه و کمبودها که کار را کمی کند می‌کند،کرد و گفت: با آنکه به نیمه سال رسیده‌ایم  اما هنوز به هیچ‌کدام از طرح‌های ما تخصیص داده نشده و برای طرح‌های اضطراری از جمله مهار آتش‌سوزی با مشکل مواجه هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره جنگل کاری در اطراف دریاچه ارومیه برای مبارزه با بیابان‌زدایی و پدیده گرد و غبار گفت: با اشاره به کاهش شدید آب دریاچه ارومیه بین 250 تا 300 هزار هکتار از زمین‌های اطراف دریاچه نیاز به اقدامات بیابان‌زدایی دارد که از سال 93 کار را شروع کرده‌ایم که 2800 هکتار نهال‌کاری، 19500 هکتار قرق و در سطح 400 هزار هکتار مدیریت چرا انجام گرفته است. جلالی این را هم اذعان داشت که برای مهار بیابان‌زایی اطراف دریاچه ارومیه حداقل 10 سال زمان نیاز است که شاخص ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع بین 19 دستگاه در ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 است. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره پرونده‌های مهم زمین‌خواری در استان‌های مختلف گفت: 70 پرونده مهم را در استان‌ها شناسایی کرده‌ایم که یک مورد آن بیش از 3 هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری بوده است که با کمک دستگاه قضایی خلع‌ید شد. وی مساله وقف در کشور را یکی دیگر از مسائلی دانست که امروز در عرصه مرتع و جنگل مشکلاتی ایجاد کرده است و در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: به عنوان مثال در آغ‌مشهد ساری در سال‌های گذشته 5 هزار هکتار جنگل وقف شده و اکنون نایب خاص هم دارد و تفاهمنامه‌ای با سازمان اوقاف در همین راستا داریم که تاکنون طی آن 700 هزار هکتار از اینگونه جنگل‌ها را در چهار سال اخیر برگردانده‌ایم، چرا که معتقدیم باید فردی که مالک جایی است آن را وقف کند نه آنکه عرصه‌ای که متعلق به ملت است، وقف شود.