صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

المپیک ریو یکی از پرافتخارترین المپیک ها برای ورزش زنان ایران بود

تقدیر معاون وزیر ورزش و جوانان از عملکرد بانوان ورزشکار ایران در المپیک

معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان روز چهارشنبه عملکرد ورزشکاران زن ایرانی در بازی های المپیک 2016 ریو را قابل تقدیر دانست و گفت: بانوان ایران در این المپیک در چند مورد رکوردشکنی کردند.

«رباب شهریان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بازی های المپیک 2016 ریو در زمره پرافتخارترین دوره های حضور زنان ورزشکار ایران در المپیک بوده است و عملکرد بانوان ایران در این دوره از بازی ها قابل تقدیر است.
سی و یکمین دوره بازی المپیک 2016 ریو 31مرداد پایان یافت. در این دوره از بازی های، برای نخستین بار در تاریخ ورزش زنان ایران، «کیمیا علیزاده» تکواندو کار 18 ساله ایرانی مدال برنز گرفت و به دهه ها انتظارها برای کسب نخستین مدال در ورزش زنان پایان داد.
سوغات 64 سفیر ورزشی کشورمان در این دوره از بازی ها البته فقط هشت مدال شامل سه طلا، یک نقره و چهار برنز بود و از 9 بانوی ورزشکار ایران هشت نفر در رشته های تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوومیدانی و تنیس روی میز به مدال نرسید، این ورشکاران البته توانستند در چند رشته به فینال برسند و این نشان از رشد ورزش بانوان در کشور دارد.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: زنان ورزشکار ایرانی از سال 1964میلادی و برای نخستین بار در مهمترین رویداد ورزشی جهان شرکت کردند، اما تاکنون موفق به کسب مدال در المپیک نشده بودند.
وی افزود: در المپیک 2016 ریو، زنان موفق شدند با رکورد شکنی در کسب بیشترین سهمیه، نخستین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را نیز کسب کنند.
شهریان گفت: المپیک ریو یکی از پرافتخارترین المپیک ها برای ورزش زنان ایران بود، زیرا بسیاری از نخستین ها در این المپیک برای زنان به تحقق پیوست.
معاون وزیر ورزش و جوانان کسب همزمان دو سهمیه المپیک و پارالمپیک توسط زهرا نعمتی و کسب نخستین مدال زنان ورزشکار ایرانی در پارالمپیک 2012 لندن و حضور چهار زن ورزشکار در دو دوره متوالی المپیک (مه لقا جام بزرگ، الهه احمدی، لیلا رجبی و ندا شهسواری در المپیک لندن و ریو) از افتخارات ورزش ایران است که حکایت از توانمندی زنان کشورمان دارد.
نایب رئیس کمیته ملی المپیک افزود: در جهان شمار ورزشکارانی که بتوانند همزمان مجوز حضور در دو رویداد مهم المپیک و پارالمپیک را کسب کنند، زیاد نیست و زهرا نعمتی از محدود ورزشکاران جهان و نخستین ورزشکار ایرانی است که توانسته چنین افتخار بزرگی را کسب کند.
وی در خصوص عملکرد زنان ورزشکار المپیکی کشورمان گفت: بسیاری از زنانی که در المپیک لندن جزو فینالیست های تیراندازی رشته تفنگ 10 متر بادی بودند، حتی موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند، چه رسد به حضور در فینال رقابت های تیراندازی رشته تفنگ 10 متر بازی بازی های المپیک، اما تیرانداز زن ایران با همه مشکلات و محدودیت ها توانست یکبار دیگر جایگاه ششمی خود را تکرار کند که این مساله حکایت از توانمندی زنان ورزشکار دارد.
الهه احمدی بانوی تیرانداز المپیکی ایران در دو دوره متوالی المپیک 2012 و 2016 توانست با راهیابی به فینال رقابت ها در جایگاه ششمی قرار بگیرد.
شهریان همچنین حضور نجمه خدمتی جوانترین بانوی تیرانداز حاضر در المپیک ریو در جمع فینالیست های رشته تفنگ سه وضعیت زنان را نشانه توانایی بی نظیر این ورزشکار عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل راه نیافتن خدمتی در فینال تفنگ 10 متر بادی، هیجان بالای فضای المپیک در نخستین روز این رقابت ها بود، اما خدمتی در ماده سه وضعیت با همه بی تجربگی ها، توانست به فینال راه یابد و هشتمی المپیک برای این ورزشکار جوان بسیار ارزشمند است.
نجمه خدمتی نخستین مدال آور کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی اینچون2014 برای نخستین بار در المپیک ریو توانست در جمع هشت فینالسیت برتر المپیکی قرار بگیرد.
معاون وزیر ورزش و جوان به تلاش «لیلا رجبی» و «ندا شهسواری» پرتابگر و تنیس باز کشورمان اشاره کرد و گفت: عملکرد شهسواری بانو تنیس باز ایرانی به مراتب از مردان تنیس باز کشورمان بهتر بود و لیلا رجبی نیز با تعصب در میدان پرتاب وزنه به مصاف با حریفان رفت.
ندا شهسواری در المپیک 2012 و 2016 حضور داشت، اما در مرحله مقدماتی حذف شد و لیلا رجبی هم در این دوره از بازی ها در رشته پرتاپ دیسک نتوانست به فینال راه یابد.
وی افزود: گلنوش سبقت الهی دیگر بانوی تیرانداز کشورمان که کمتر از هشت ماه به شکل حرفه ای در رشته تفنگ تمرین می کند، در المپیک در کنار افراد صاحب نام هدف گیری کرد و جزو پنج نفر برتر در بخش دقت شد.
شهریان ادامه داد: از مجموع پنج سهمیه تیراندازی چهار سهمیه توسط زنان کسب شده که این موضوع نیز حکایت از توانمندی زنان و توجه به ورزش زنان در دولت تدبیر و امید دارد اما این مساله را فراموش نکنیم که رشته تیراندازی همچنان با مشکل کمبود فشنگ روبرو است و این مشکل تنها به دست فدراسیون تیراندازی، وزارت ورزش و جوانان یا کمیته ملی المپیک قابل حل نیست و در واقع به یک عزم ملی برای رفع مشکلات این رشته نیازمندیم.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در دولت تدبیر و امید به ورزش، بدون تبعیض و بر اساس توزیع برابر امکانات و فرصت ها به زنان و مردان ورزشکار نگاه می کند.
شهریان با بیان اینکه «اعتقادی به جدا کردن اعتبار ورزشی زنان و مردان ندارم»، افزود: این درست است که متناسب با برنامه ها اعتبار مورد نیاز به فدراسیون ها پرداخت می شود، اما اعتبار دولتی برای بخش زنان کافی نیست و نیاز دارند مانند ورزش مردان از حمایت مالی بخش خصوصی و غیر دولتی بهره مند شود.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلایل متعدد از جمله نداشتن امکان پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی زنان، حمایت مالی از ورزش زنان توسط بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.
نایب رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اهمیت ورزش زنان در ارتقا سطح سلامت جسمانی و روانی جامعه گفت: به نظر می رسد یکی از راه های جذب اعتبار برای ورزش زنان از محل مسئولیت های اجتماعی صنایع مضر چون دخانیات، نوشابه های گاز دار و خودرو باشد.
وی تصریح کرد: همانطور که می دانید رشته های موفق در ایران، رشته هایی هستند که فدراسیون های آنان موفق به جذب حامی مالی شده اند، بنابراین باید برای حضور موفق تر زنان در عرصه های مختلف ورزشی از جمله المپیک ورزش زنان از حمایت مالی بخش خصوصی بهره مند شود.
شهریان یکی از راه های جذب اعتبار برای ورزش زنان را دریافت کمک از صنایع در برابر پرداخت مشوق هایی از سوی دولت اعلام کرد و گفت: این مساله باید در برنامه ششم توسعه دیده شود تا مشکل عمده ورزش زنان حل شود.
معاون وزیر ورزش ادامه داد: باید در برنامه ششم توسعه یارانه ای در نظر گرفته شود تا به ورزش بانوان اختصاص داده شود و با این شیوه مشکلات کمبود جذب حامی مالی حل شود.
شهریان گفت: با توجه به اینکه المپیک 2020را در پیش داریم، یکسری پشنهادها برای توسعه ورزش بانوان از طرف کارشناسان ورزشی به وزارت ورزش و جوانان ارائه شد که قرار است در آینده نزدیک جلسه ای به همین منظور برگزار شود تا علاوه بر آسیب شناسی مشکلات ورزشکاران زن، بهترین برنامه ها برای حضور موفق تر زنان در المپیک بعدی بررسی شود.