چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مراسم بزرگداشت مقام محیط بان در تالار آیینه حرم مطهر

دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر عدم قطع درختان در جنگل های هیرکانی

مراسم بزرگداشت مقام محیط بان در تالار آیینه حرم مطهر رضوی بسیار پرشکوه و با حضور 100 نفر از محیط بانان نمونه کشور برگزار شد.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از سخنانی که از سوی تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد، افزود: ایشان در ضرورت حفاظت و توجه به محیط زیست و اینکه آستان قدس رضوی از این پس هیچ‎گونه نقشی در طرح‎های بهره‎برداری از جنگل نخواهد داشت، سخنرانی کردند.
ابتکار در ادامه گفت: تولیت آستان قدس رضوی در خصوص طرح‎هایی که آستان قدس سهم بسیار کوچکی در یکی از آنها داشت دستور توقف کامل بهره‎برداری از جنگل را دادند و گفتند این را در شان آستان قدس نمی‎دانند که از جنگل‎های طبیعی بهره‎برداری شود.
رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه چنین رویکردی مایه دلگرمی و پشتوانه ما است گفت: امیدواریم به تبع این اقدام، دستگاه‎های دولتی و خصولتی طرح‎های بهره‎برداری خود را به طرح‎های مدیریتی که قطع چوب و تنه درخت در آن نباشد تبدیل و از روش‎های مدیریت پایدار جنگل با هدف اکوتوریسم استفاده کنند. 
او با بیان اینکه امید دارد این دستور، آغاز جریانی برای تعطیل کردن بهره‎برداری و قطع درخت جنگل‎های طبیعی باشد، گفت: جنگل‎های صنعتی که برای تولید چوب ساخته شده، می‎تواند از این قائده مستثنا باشد؛ البته بسیاری از این جنگل‎ها هم با هدف ذخیره چوب ایجاد شده‎اند اما جنگل طبیعی و بکر شمال کشور، فوق‎العاده ارزشمند بوده و سازمان محیط زیست معتقد است باید روند قطع درختان و بهره‎برداری از جنگل متوقف شود. 
براساس گزارش سایت دولت، ابتکار گفت: در حال حاضر دستگاهی که برای این موضوع، پیشگام شده آستان قدس رضوی است وانتظار داریم بقیه دستگاه‎ها این رویه را پیش بگیرند و به دنبال آنها بقیه شرکت‎ها هم تغییر رویه دهند و نسبت به همراهی با این جریان یا کمپین اجتماعی حفاظت جنگل همراهی کنند و فکر می‎کنم نتیجه خوبی می‎توان از این نشست گرفت و این جریان‎سازی را بین مسئولان گسترش داد. 
 
ا