صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد:

امضای نخستین قرارداد جدید نفتی ایران در سال ۲۰۱۷

مؤسسه مشاوره بین المللی وود مکنزی پیش بینی می کند که از سال آینده میلادی، دستیابی به توافق بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی آغاز می شود.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که مؤسسه وود مکنزی پیش‌بینی کرد از نیمه دوم سال آینده میلادی، ایران امضای قراردادهای همکاری با شرکتهای خارجی در صنعت نفت و گاز را آغاز می‌کند.
همایون فلکشاهی، از تحلیلگران موسسه وود مکنزی، دیروز (سه شنبه، دوم شهریور ماه) اعلام کرد تولید نفت در ایران در نتیجه قراردادهای جدید، از سال ٢٠٢٠ میلادی آغاز می شود.
به گفته وی، ایران سه سال است که روی الگوی جدید قراردادهای نفتی کار می‌کند و به احتمال زیاد، تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی الگوی نهایی را آماده خواهد کرد.
فلکشاهی همچنین پیش‌بینی کرد که با امضای قراردادهای یاد شده، ظرفیت تولید روزانه نفت ایران تا سال ٢٠٢٥ میلادی دست کم ٥٠٠ هزار بشکه افزایش می‌یابد.
طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، صنعت نفت این کشور به ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
کارشناس وود مکنزی گفت: همه چیز به این بستگی دارد که قراردادهای جدید تا چه حد موفقیت‌آمیز باشند؛ به احتمال زیاد دستیابی به قراردادهای جدید همچنان به تلاش زیادی نیاز خواهد داشت.
به گفته وی، با وجود برتری نسبت به الگوهای پیشین از جمله الگوی بیع متقابل، الگوی جدید قراردادهای جدید نفتی ایران همچنان از جمله سختگیرانه‌ترین چارچوبهای قراردادی در جهان به شمار می‌آید.
فلکشاهی به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد ایران قصد دارد تا سال ٢٠٢١ میلادی به هدف تولید روزانه چهار میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت دست یابد.
طبق اعلام مؤسسه وود مکنزی، دستیابی به سطح تولید یاد شده، به جذابیت شرایط قراردادهای نفتی جدید بستگی دارد.