صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مجید اقوام‌کرباسی، هنرمند نگارگر در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

تبلیغات صنایع دستی از مسیر توسعه گردشگری

عالم لطیف و زیبای نقاشی‌های ایرانی، پر از رمزها و شگفتی‌هاست اما دیده‌ای می‌باید که آنها را بشناسد و بشکافد و آنچه را که مستتر است، بیابد.

گروه فرهنگ و هنر

هنر نگارگری از جمله هنرهایی است که در آن جمال‌شناسی و کمال‌یابی را نمی‌توان تنها با حواس ظاهری شناخت بلکه باید چشم باطن بیدار باشد تا درک آن به‌خوبی امکان پذیرد.
با بررسی و تعمق بیشتر در آثار این هنرمندان می‌توان اینگونه استنباط کرد که هنرمندان خود را مقید به تقلید صرف از طبیعت‌ و نما دانسته و در عالم خیال و تصورات ذهنی به عالمی غیر از جهان ماده توجه داشته‌اند بنابراین نقاشی ایرانی علاوه بر صورت‌های ظاهری و مادی که در صفحه منعکس می‌شود، دارای عالمی معنوی و روحانی است که در فضای نقش جایگزین می‌شود.
شناخت زیبایی‌های هنر نگارگری بدون شناخت آثار ادبی و شعر ایرانی از یکسو و دیدگاه‌های عارفانه از سوی دیگر، ممکن نیست چراکه هنرمند نگارگر برای تصویرسازی خود بیش از عالم ماده به عالم معنا توجه دارد. تصویر او از یک اسب نه اسب موجود در عالم ماده که اسب دنیای مُثُلی (عالم ایده) است. به همین دلیل در نگارگری ایرانی، تصاویر غرق در نور هستند. در هیچ نگاره‌ای سایه وجود ندارد چراکه سایه از نبود نور ایجاد می‌شود و دنیای ایده و مثل غرق در نور است و عدم در آن جای ندارد.
مجید اقوام‌کرباسی، هنرمند بنام نگارگر متولد 1350 در اصفهان، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در هنرستان اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه تهران است.
وی در نوجوانی در رشته گرافیک مشغول به تحصیل شده و همزمان با آن در زمینه نگارگری نیز فعالیت کرده تا اینکه در رشته گرافیک در دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال 1373 فارغ‌التحصیل شد. پس از آن در سمت هنرآموز در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به تدریس شد و همزمان نیز به نگارگری و فعالیت در حوزه صنایع دستی مشغول بود. وی دارای مهر اصالت یونسکو است.
افتخارات این هنرمند بنام عبارتند از: 20 سال فعالیت در حوزه نگارگری و صنایع دستی، نفر اول جشنواره بین‌المللی قرآنی پرتو حسن در سال 1388، نفر اول جشنواره بین‌المللی قرآنی سیمای انسان در قرآن در سال 1389، دارای اثر برگزیده و برتر در جشنواره صنایع دستی کرمانشاه، دارای اثر تقدیر شده در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران، شرکت در هشتمین دوسالانه نگارگری، شرکت در چهارمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، شرکت در جشنواره بین‌المللی رضوی، شرکت در جشنواره  صنایع دستی همدان، شرکت در نمایشگاه صنایع دستی خرم‌آباد، طراحی بخشی از درب‌های ورودی حرم حضرت امیرالمومنین (ع) از طریق ستاد بازسازی عتبات شیراز، دارای نشان ملی و مهر اصالت یونسکو برای دو اثر هنری و ... .
مجید اقوام کرباسی در گفتگویی با «کسب‌وکار» گفت: شرایط فعلی شرایط خوبی نیست چراکه از پتانسیل‌هایی که در اصفهان و صنایع دستی آن وجود دارد، به نحو احسن استفاده نمی‌شود و بسیاری از هنرمندان هستند که تنها 50 درصد از هنر خود را به معرض نمایش می‌گذارند.
وی ادامه داد: عالم لطیف و زیبای نقاشی‌های ایرانی، پر از رمزها و شگفتی‌هاست  اما دیده‌ای می‌باید که آنها را بشناسد و بشکافد و آنچه را که مستتر است، بیابد. فرم و محتوای یک محصول ممتاز نگارگری باید درست شکل گرفته باشد، اجرا و قلم هنرمند نیز مهم است. همچنین باید پیام مناسبی را نیز منتقل کند. خلاقیت و نوآوری نیز در ممتاز بودن دخیل است.
وی گفت: شده است تابه‌حال به یک تابلوی مینیاتور (نگارگری) نگاه کنید و آنقدر غرق در آن شوید که احساس کنید از عالم واقعی خارج شده‌اید و پا به دنیای دیگری گذاشته‌اید؟ آن چیزی که به‌خاطر جزئیات زیادش به اسم تابلوی نگارگری می‌تواند بیننده را وارد دنیای دیگری کند، فردی به‌نام مینیاتوریست (نگارگر) خلق کرده است. ممکن است با خودتان فکر کنید که نگارگر شدن کار سخت و پرهزینه‌ای است اما وقتی با یک نگارگر روبه‌رو می‌شوید، می‌بینید چیزی که باعث نگارگر شدن او شده، پشتکار و علاقه‌اش بوده است.
اما این روزها نگارگری افت کرده زیرا سفارش‌دهنده و خریدار ندارد. تنها خریدار دولت است که آن‌هم به قیمت بسیار نازل می‌خرد. در دوره صفویه و تیموری نگارگری رشد کرد چون حاکمان آن زمان عاشق و حامی این هنر بودند، هنرمند تشویق می‌شد اما در حال حاضر حمایتی نیست نه برای پیشکسوتان این رشته و نه برای هنرآموزان آن. این هنرمند اظهار داشت: جذب گردشگر بهترین راهکار برای حل این مشکلات است، چراکه گردشگران خود بهترین ابزار برای تبلیغات هستند. ایجاد زیرساخت‌های لازم و امنیت برای گردشگران، عرضه صنایع دستی فاخر و عالی و از بین بردن تبلیغات منفی نسبت به ایران از جمله راهکارهای مناسب برای رفع چالش‌های این هنر است. البته فراهم کردن تجربه به‌یادماندنی برای گردشگر باعث تبلیغ دهان‌به‌دهان شده که خود یکی از راهکارهای جذب گردشگر است.