چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زنگ گرانی در بازار کم‌ رمق خودرو

گران شدن یک کالا معمولا در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازارش رونق داشته باشد و متقاضیان برایش سرودست بشکنند اما در بازار خودروهای داخلی بدون اینکه مشتری‌ها رغبتی به خرید نشان دهند یا حداقل تغییر چندانی در تقاضا اتفاق افتاده باشد، قیمت‌ها به‌صورت خزنده درحال افزایش است.

مجتبی کاوه

 گران شدن در قیمت کارخانه‌ای خودروها چندان محسوس نیست که شاید به‌خاطر این باشد که شورای رقابت به‌عنوان نهاد حاکمیتی، قیمت کارخانه‌ای خودروها را کنترل می‌کند – گرچه قیمت کارخانه‌ای هم با برخی ترفندها تغییراتی کرده است - اما قیمت‌ها در بازاری که رمق و کششی ندارد، از پلکان بالا رفته‌اند. این تحولات در شرایطی روی می‌دهد که روز دوشنبه یکم شهریورماه قرار بود وزیر صنعت به شورای رقابت برود و اگر این اتفاق می‌افتاد، به احتمال فراوان یکی از مباحثی که مطرح می‌شد، قیمت خودروهای داخلی بود چراکه وزیر صنعت طرفدار افزایش چند درصدی قیمت خودرو است و شرط افزایش کیفیت را افزایش قیمت می‌داند اما رئیس و اعضای شورای رقابت برعکس نعمت‌زاده معتقدند خودروسازان برای افزایش قیمت باید مستنداتی درباره افزایش کیفیت به این شورا بیاورند، کاری که به‌نظر نمی‌رسد، خودروسازان به آن تمایلی داشته باشند.
آخرین تحولات و قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی
در این شرایط خبر می‌رسد قیمت بازار پراید ۱۳۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس معادل ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ V۸ معادل ۳۰۰ هزار تومان و پارس تندر نیز ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و قیمت کارخانه (رسمی) و بازار تیبا هم معادل ۷۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب تیبا در بازار و کارخانه ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود درحالی که پراید SE۱۱۱ در کارخانه ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در بازار به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و پراید ۱۳۱ که پرتقاضاترین خودروی داخلی به‌شمار می‌رود هم در کارخانه ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و در بازار ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. نکته قابل توجه اینکه پژو ۴۰۵ باوجود افزایش قیمت 200 هزار تومانی در بازار هنوز نسبت به قیمت کارخانه‌ای خود ارزان‌تر است. این خودرو را اگر از کارخانه بخرید، ۳۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان می‌پردازید ولی اگر در بازار بخرید،۳۰  میلیون و ۲۰۰ هزار تومان. مساله دیگری که در بازار خودرو ایجاد گرانی کرده، خبر شماره نکردن خودروهای دوگانه‌سوز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و متعاقب آن خبر توقف تولید این خودروهاست. مشخص نیست خودروسازان باوجود تاکید دولت بر توسعه خودروهای دوگانه‌سوز چرا فکری به‌حال استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی این خودروها نکرده‌اند تا با توقف تولید آنها هم به محیط‌زیست آسیب وارد و هم بازار دچار شوک قیمتی شود.
افزایش قیمت، مولود وضعیت صنعت خودرو است
یک کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش اخیر قیمت خودرو در بازار به «کسب‌وکار» گفت: شرایط صنعت خودرو به‌گونه‌ایست که افزایش قیمت دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و به عقیده من شورای رقابت نمی‌تواند در برابر میل خودروسازان به افزایش قیمت مقاومت کند. این کارشناس با بیان اینکه بحث قیمت خودرو فقط از نظر فنی به‌لحاظ تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده قابل بررسی نیست، افزود: مسائل زیادی در قیمت خودرو دخالت دارد که یکی از آنها تمایل دولت به حمایت از خودروسازان است و این موضوع را سال گذشته، بعد از ایجاد کمپین نخریدن خودروی داخلی، با وامی که برای خرید خودرو درنظر گرفته شد، دیدیم. در حال حاضر هم این صنعت دچار بدهی‌های انباشته است و از سوی دیگر باید برای تغییر پلتفرم تولید سرمایه‌گذاری سنگینی در این صنعت انجام شود لذا افزایش قیمت دیر یا زود اتفاق می‌افتد. وی تصریح کرد: این ‌بار افزایش قیمت از بازار شروع شده و به این ترتیب برای خودروسازان هم این بهانه به‌وجود می‌آید که از بازار تبعیت کنند.