صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره)

مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری در نخستین روز هفته دولت در مرقد امام (ره)

رییس جمهوری در نخستین روز هفته دولت در مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) ضمن تبیین دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درمورد دولت تاکید کرد: امام راحل قدرت دولت، شرایط و مصلحت جامعه را به عنوان یک اصل مهم تبیین و نظام را در زمینه مصلحت بنیانگذاری کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز -سه شنبه - در نخستین روز هفته دولت در حرم مطهر امام راحل در جمع اعضای هیات دولت نکات مهمی را درمورد دیدگاه های امام خمینی (ره)، برنامه های هفته دولت، شرایط اقتصادی کشور بیان کرد که مهم ترین محورهای سخنان وی به شرح زیر است:
** امروز دولت می خواهد اثبات کند راه و مسیر امام(ره)، مسیری است که می تواند ملت، امت، و جهانی را در مسیر حق به اهداف بلند و پیروزی برساند.
** برنامه های هفته دولت فرصتی است تا همکارانم و خدمتگزاران مردم، خدمات سه ساله را به مردم تشریح کنند.
** ضربه ای را که امام(ره) بر اندام استکبار جهانی ، صهیونیست ها و مزدوران آنها در منطقه و جهان افکند، بعد از 38 سال هنوز برای آن ها قابل فراموش شدن نیست.
** امام راحل در سایه تفکر نوین خود که یکی از پایه های مهم آن آمیختگی دین و سیاست بود و تفسیری که از اسلام و قرآن داشت، انقلاب را به پیروزی رساند و نظام مدرن و نوین اسلامی را پایه گذاری کرد، نظامی که مبنای اسلام و قانون الهی و آرای مردم بود.
** نظامی که شیوه اداره آن از تجربه جهانی، عقل و خرد جمعی و بالاخره بر صندوق آرای مردم تکیه داشت و همان او بود که به صراحت فرمود «میزان رای ملت» است.
** امام راحل نظام اسلامی را تشکیل داد، همواره بزرگترین حامی دولت بود و تمام الزاماتی که یک دولت موفق و کارا در دنیای امروز می تواند به پیش ببرد را به از نظر فکری و عملی فراهم کرد.
** امام(ره) قدرت دولت، شرایط و مصلحت جامعه را به عنوان یک اصل مهم تبیین و نظام را در زمینه مصلحت بنیانگذاری کرد.
** امام خمینی (ره) راه را برای دولت ترسیم کرد تا دولت اسلامی در شرایط پیچیده دنیای امروز بتواند مدیریت نظام اسلامی را به اثبات برساند. امام(ره) همواره بر اصل مدیریت دولت اسلامی در تمام شرایط پیچیده جهانی به عنوان یک اصل مهم و مبنای فقه حکومتی تاکید کرد.
** امام در کنار انقلاب و نظام اسلامی از کشور، تمامیت ارضی ، عزت و حاکمیت ملی مردم به خوبی دفاع کرد و توانست در شرایط سخت همچون در دفاع هشت ساله کاری کند که حتی میلیمتری از خاک کشور در اشغال دشمنان نباشد.
** بعد از سه سال خوشحالیم که اعلام کنیم مسیر اقتصاد ما به رغم همه مشکلات اقتصاد جهانی ونفتی مخصوصا برای کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت در مسیر صلح و درستی قرار گرفته است.
** وقتی بعد از سالیان دراز تورم تک رقمی می شود و به زیر 9 درصد می رسد، وقتی در شرایطی که رشد اقتصادی ما در سه ماهه اول به 4.4 درصد می رسد و وقتی علیرغم مشکلات سال گذشته در صنعت، رشد اقتصادی در بخش صنعت به 8.8 درصد می رسد و در شرایطی که امروز بعد از سالیان دراز در سه - چهار ماهه اول سال، صادرات غیر نفتی به واردات پیشی گرفته و صادارت غیر نفتی 3.4 میلیارد دلار از واردات بیشتر است؛ این به معنای آن است که به آرمان های بلندی که در اقتصاد مقاومتی داریم دست یافته ایم.
** امروز بعد از سال ها در گندم به خودکفایی رسیدیم، بعد از سالیان دراز، تراز تجاری در بخش مواد غذایی به رقم کم سابقه ای رسیده است. در سال گذشته تنها 10 درصد از مواد غذایی از خارج وارد کردیم و 90 درصد به خودکفایی داخلی تکیه کردیم.
** در سایر بخش ها از جمله گاز، نفت و مهمتر در بحث احقاق حقوق مردم و سیاست خارجی امروز در نقطه ای ایستادیم که برای اولین بار در تاریخ کشور مواد هسته ای غنی شده را می فروشیم، کیک زرد را می خریم و آب سنگین صادر می کنیم.
** امروز از همه قطعنامه هایی که علیه ملت صادر شده بود، عبور کردیم و توانستیم دیوارهای تحریم علیه ملت و اقتصاد را فرو بریزیم. امروز مسیر برای فعالیت اقتصادی ازهر زمان دیگر نسبت به سال های گذشته آماده تر است و بی تردید دولت می تواند به اهداف بلند خود دست یابد.
** هدف دولت در سال جاری اجرای اقتصاد مقاومتی و سیاست های مربوط به آن است و تحرک برای رونق اقتصادی، توسعه، اشتغال و کاهش بیکاری است.
** امروز هدف دولت ادامه رشد اقتصادی تا هدف 5 درصد در سال جاری است و امیدواریم در همه بخش های اقتصادی، علمی، فرهنگی بتوانیم در برابر ملت که قول دادیم با تدبیر ما و تدبیر ملت و دولت و کارگزاران بتوانیم امید ایجاد کنیم و این امید را تا دست یابی به همه اهداف ادامه دهیم.
** آنها که به امید مردم لطمه می زنند به ملت خدمتی نکرده اند و به دشمنان نظام و این آب و خاک امید بخشیده اند.
** امیدوارم در سال پیش رو، ملت بزرگ در کنار وحدت، انسجام، آرامش و تلاش برای رشد اقتصادی، به اهداف بلند اقتصادی و آرمان های انقلاب دست یابیم و بتوانیم روح امام(ره) بزرگوار و شهدا را خوشحال کنیم.