صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تالار شیشه ای

شاخص کل بورس در نخستین روز شهریور درجا زد

شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) در جازد و با کمتر از یک واحد ( 0.31 درصد) افت، همچنان جایگاه 78 هزار و 86 واحدی را حفظ کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ارزش معاملات امروز بالا رفت به طوری که بیش از 943 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش چهار هزار و 123 میلیارد ریال در 66 هزار و 814 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای پالایشی که در روزهای اخیر با رشد خود زمینه افزایش شاخص را فراهم کرده بودند، امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند و بر این اساس، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز) و فولاد (فولاد مبارکه) تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.
همچنین نمادهای وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، خودرو (ایران خودرو) و بترانس (ایران ترانسفو) با تاثیر مثبت مانع افت شاخص شدند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص کل (هم وزن) 13 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 10 واحد، شاخص آزاد شناور 111 واحد و شاخص بازار دوم هفت واحد رشد کرده است.
همچنین شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) کمتر از یک واحد و شاخص بازار دوم یک واحد افت کرد.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم سرمایه گذاری رنا، حق تقدم کابل البرز، حق تقدم عمران و توسعه فارس، رینگ سازی مشهد و پتروشیمی آبادان تعلق داشت.
بیشترین کاهش قیمت نیز در اختیار حق تقدم فولاد خراسان، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، تامین ماسه ریخته گری، حق تقدم شیر پاستوریزه پگاه خراسان و فراوری مواد معدنی ایران قرار داشت.
**سهامداران بلند مدت بازار سرمایه به طور قطع سود می کنند
حسین صالحی مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، درباره وضعیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه قیمت سهام به محدوده های جذابی رسیده است، گفت: با افت بازار در ماه های گذشته، قیمت سهام به پایین ترین محدوده ها رسیده که برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است.
این کارشناس بازار سرمایه به روند صعودی بازار در هفته های اخیر اشاره کرد و افزود: قیمت سهام این روزها به محدوده هایی رسیده است که در صورت سرمایه گذاری با نگاه بلند مدت، به طور قطع سود مناسبی عاید سهامداران خواهد شد.
وی درباره دلایل رشد بازار سهام گفت: از مهمترین عوامل این رشد، کاهش نرخ سود بانکی است که با تاخیر زمانی در بازار اثر گذاشت.
صالحی معتقد است در سال های گذشته بازار پول به دلیل سودهای بالایی که بدون قبول ریسک به سرمایه گذاران پرداخت می کرد، نخستین گزینه سرمایه گذاری به شمار می آمد؛ اما اکنون با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، سرمایه گذاری در بانک ها توجیه چندانی ندارد و می توان امیدوار بود بخشی از نقدینگی ها به سوی بازار سرمایه روانه شود.
وی با بیان این که به نظر می رسد دوره رشد بازار آغاز شده باشد، اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، امکان رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال بیشتر خواهد بود زیرا عوامل رشد بازار در 6 ماه دوم سال ثبات بیشتری خواهند داشت.
صالحی به سیاست های اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: دولت در سال های اخیر سیاست کنترل تورم را در پیش گرفته و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اما رکود اقتصادی در کشور هنوز پابرجاست و این عامل مانع رشد پایدار و باثبات در بازار سرمایه نیز شده است.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به صورت مستقیم از شرایط اقتصادی کشور تاثیر می گیرد، بیان کرد: رونق اقتصادی در کشور هنوز کامل نشده و این امر بر بازار سرمایه تاثیر گذار است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که ورود سرمایه گذاران خارجی نقدینگی های جدیدی را به بازار سهام وارد می کند، گفت: بازار سرمایه در سال های اخیر از کمبود نقدینگی رنج می برد و ورود سرمایه گذاران خارجی می تواند زمینه ساز ورود پول های جدید به این بازار باشد.