صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان امور مالیاتی مطرح کرد

افزایش درآمدهای مالیاتی با مودیان جدید

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وصول 275 تریلیون و 743 میلیارد ریال مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده در چهار ماهه نخست امسال خبر داد که در همسنگی با سال گذشته 29 درصد رشد داشته و 95 درصد پیش‌بینی بودجه محقق شده است.

گروه بانک،بورس و بیمه

سیدکامل تقوی‌نژاد دیروز (یکشنبه) درنشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: در این مدت 166 تریلیون ریال مالیات مستقیم وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد رشد و نسبت به پیش بینی بودجه 99 درصد تحقق نشان می‌دهد.
وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال همچنین 110 تریلیون ریال مالیات بر ارزش افزوده وصول شد که در همسنگی با سال گذشته 35 درصد رشد و 89 درصد تحقق برنامه را نشان می‌دهد.
تقوی‌نژاد ادامه داد: 35 هزار میلیارد ریال از مالیات بر ارزش افزوده، مربوط به عوارض وصولی بود که به حساب شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور واریز شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به 27 هزار میلیارد ریال به عنوان مالیات سلامت و در چهار ماهه نخست امسال مبلغ 9 هزار و 200 میلیارد ریال به این بخش اختصاص داده شد که در اجرای طرح تحول سلامت به‌کار رفت.
تقوی‌نژاد افزود: در این مدت، تعداد 5 میلیون و 447 هزار اظهارنامه الکترونیکی برای اشخاص حقیقی، حقوقی، واحدهای اجاره املاک و مشاغل خودرویی دریافت شد که در همسنگی با سال گذشته 11 درصد رشد داشت.
وی گفت: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده (سال 1387) تاکنون، 563 هزار مودی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده و یک تریلیون و 400 میلیارد ریال مالیات و عوارض از آنان وصول شد.
این مقام ارشد حوزه مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون 7 میلیون و 733 هزار اظهارنامه الکترونیکی در سامانه ارزش افزوده به ثبت رسیده که این آمار، بیش از 700 هزار مورد اظهارنامه از ابتدای امسال بوده است.
تقوی‌نژاد نصب 172 هزار صندوق مکانیزه فروش را دیگر اقدام انجام شده برشمرد که مطابق قانون باید به 2 میلیون و 700 هزار صندوق برسد. به گفته این مقام ارشد حوزه مالیاتی کشور، سازمان امور مالیاتی هزینه اولیه نصب صندوق را به عنوان مشوق بر عهده گرفته است.
پیش‌بینی 860 هزار میلیارد ریالی درآمدهای مالیاتی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 94 را معادل 6.3 درصد و همین شاخص با احتساب عوارض دریافتی را معادل 7.2 درصد برشمرد. به گفته وی، هم اینک نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه‌های جاری در کشور 46.4 درصد و نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه 39.4 درصد است. تقوی‌نژاد بیان داشت: میزان درآمدهای مالیاتی در سال 95 افزون بر 860 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که در این صورت، 29 درصد نسبت به سال 94 رشد خواهد داشت. وی تصریح کرد: در سال جاری سعی می‌شود تا از طریق شناسایی مودیان جدید، مقابله جدی و هدفمند با پدیده فرار مالیاتی، وصول مطالبات و بدهی‌های قطعی شده، تعیین تکلیف پرونده‌های در دست رسیدگی و گسترش پایه‌های مالیاتی، برای تحقق درآمدهای مالیاتی صورت گیرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همگرایی و تعامل با آحاد مردم و مودیان در سال 95 از سوی سازمان امور مالیاتی در دستور کار است و بر این اساس، در جهت حداقل فشار مالیاتی بر مردم اقدام می‌شود تا انگیزه‌های سرمایه‌گذاری محدود نشود.
وی، کل معوقات قطعی شده مودیان را 493 هزار میلیارد ریال برشمرد که 210 هزار میلیارد ریال آن را اصل مالیات و 280 هزار میلیارد ریال آن را جرایم و معوقات تشکیل می‌دهد. وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه 45 هزار میلیارد ریال از معوقات وصول شده است.
افزایش درآمد مالیاتی نه از محل فشار به اصناف و افزایش نرخ‌ها، بلکه از طریق شناسایی مودیان جدید، وصول مطالبات، تعیین تکلیف بدهی گذشته و گسترش پایه‌های مالیاتی در حال انجام است.
نسبت تولید ناخالص و مالیات
تقوی‌نژاد ادامه داد: نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 94 معادل 6.3 است. با احتساب عوارض و تولید ناخالص داخلی 7.2 7درصد و نسبت درآمد مالیاتی به هزینه جاری به 44.4 و نسبت درآمد به منابع عمومی 33.4 درصد بوده است. تقوی‌نژاد اعلام کرد: کل معوقات قطعی شده در سال، 49 هزار 300 میلیارد تومان است که تا تیرماه امسال 4 هزار و 500 میلیارد تومان از آن وصول شده است. 8 هزار میلیارد تومان از کل معوقات متعلق به کسانی است که کارت بازرگانی خود را در اختیار غیر قرار داده‌اند البته رایزنی‌هایی برای ساماندهی کارت‌های بازرگانی انجام شده است.
وصول مالیات در مبادی ورودی کشور
طبق پیشنهادی که این سازمان داده و مورد موافقت وزیر اقتصاد و دارایی قرار گرفته، بناست از ابتدای ورود کالا حداکثر 4 درصد مالیات در گمرک از واردکننده دریافت شود. البته بین نرخ 3 تا 4 درصد هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
آمار 130 تا 300 هزار میلیاردی فرار مالیاتی
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: میزان فرار مالیاتی در کشور بین 130 تا 300 هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود که به دلیل وجود اقتصاد غیررسمی، نبود شفافیت در معاملات و نظام پولی و مالی کشور و نبود نظام جامع مالیاتی، این موضوع تشدید شده است.
تقوی‌نژاد گفت: برای مقابله با این پدیده مذموم، امضای تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف، تشکیل اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی در سازمان، ساماندهی اداره خدمات مودیان در استان‌ها، پیاده‌سازی و اجرای طرح جامع مالیاتی و شناسایی مودیان فاقد پرونده مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، تاکنون 65 هزار رکورد از طریق سامانه 169 مکرر شناسایی و استخراج شده که در مرحله بررسی و راستی‌آزمایی است و علاوه بر آن، اطلاعات 11 هزار و 900 مورد اسامی شرکت‌ها و فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیک در اختیار اداره‌های امور مالیاتی سرتاسر کشور قرار گرفته است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی، رصد تراکنش‌های سنگین بانکی نیز در دستور کار است. تقوی نژاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی می‌داند که برخی ممکن است درآمد کلان داشته باشند ولی از پرداخت مالیات معاف باشند، اظهار کرد که معتقدیم معافیت‌های مالیاتی باید  ساماندهی شوند.
وی با آوردن مثالی گفت: اکنون درآمد مدارس غیرانتفاعی بیش از دانشگاه‌هاست و برخی از آنها سالانه ١٥ میلیون تومان از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند ولی مالیات پرداخت نمی‌کنند.
تقوی نژاد ادامه داد: برخی توسط قانون‌گذار معاف شده‌اند که به نظر من باید ساماندهی شوند و اکنون معافیت‌های مالیاتی بخش‌های مختلف برای ساماندهی در دست بررسی است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ٢٧ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که این میزان حاکی از رشد ٢٩ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل است و تحقق ٩٥ درصدی را نسبت به بودجه مصوب و تحقق 99.5 درصدی نسبت به پیش‌بینی سازمان را نشان می‌دهد.
او ادامه داد: همچنین از کل درآمد مالیاتی وصول شده حدود ١٦ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان از طریق مالیات مستقیم محقق شده که نشان‌دهنده تحقق ٩٩ درصدی نسبت به پیش‌بینی بودجه و رشد ٢٥ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز در آمد چهار ماهه سازمان ١١ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده تحقق ٨٩ درصدی نسبت به بودجه مصوب و رشد ٣٥ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در خرید و فروش ضایعات پلاستیک فردی مالیات ابتدایی خود را 480 هزار تومان اعلام کرده بود که با کنترل اطلاعات مشخص شد باید 18.5 میلیارد تومان مالیات بدهد. همچنین در خرید و فروش الکترود مالیات از فردی که مالیاتش را 5 میلیون اعلام کرده بود، 6.3 میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم. همچنین از صرافی که مالیاتش را 2 میلیارد تومان اظهار کرده بود،  8 میلیارد تومان وصول شد.
مقابله با کد فروشی
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تاکنون اطلاعات 3 هزار و 227 شرکت صوری که اقدام به کدفروشی یا صدور فاکتورهای جعلی می‌کردند، شناسایی شده و صاحبان آنها در لیست سیاه سازمان قرار گرفتند.
تقوی نژاد در پایان گفت: امسال 5 قاضی ویژه برای رسیدگی به جرایم مالیاتی به‌کارگیری شده‌اند.
به گزارش ایرنا، پیش‌تر این مقام مسئول عنوان کرده بود، با توجه به اینکه نزدیک به 30 درصد از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف و تولید ناخالص ملی حدود 9 هزار تریلیون ریال است، جمع درآمد مالیاتی کشور 900هزار میلیارد ریال می‌شود.