صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سلطانی‌فر اعلام کرد

الواح هخامنشی به کشور بازمی‌گردند

معاون رئیس جمهور گفت: چنانچه مدعیان حمایتِ ایران از حادثه تروریستی سال ۱۹۹۷ در آمریکا درخواست تجدیدنظر برای حکم استیناف الواح هخامنشی ندهند، این الواح پس از ۸۰ سال به کشور برگردانده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در نشست خبری امروز (یکشنبه 31 مرداد) اظهار کرد: این سازمان تلاش می‌کند تا بزرگترین مجموعه اشیای فرهنگی تاریخی هخامنشی را که  حدود ۸۰ سال پیش برای مطالعه‌ای سه ساله به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو رفت را به کشور برگرداند.
* الواح هخامنشی بازمی‌گردند، اگر...
او با اشاره به بازگشت بخشی از این حدود سه هزار قطعه لوح هخامنشی در سه دوره‌ی زمانی مختلف توضیح داد: پس از برگزاری سه دادگاه مختلف در سه سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، سومین حکم در ۲۹ تیر امسال صادر شد که بر اساس آن، این الواح جنبه فرهنگی دارند و نه بازرگانی و قابل فروش نیستند؛ در حال حاضر اگر مدعیان پرونده در دادگاه درخواست تجدیدنظر دهند، بار دیگر باید جلسه‌ی آن تشکیل شود و در غیر این‌صورت، باقی مانده الواح به ایران بازگردانده می‌شوند.
سلطانی‌فر  در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور سه معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری نیز برگزار شده، اظهار کرد: ایران تا کنون اقدامات و بررسی‌های اولیه را برای بازگرداندن این آثار انجام داده است، همچنین مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز در این زمینه ایران را کمک می‌کند.
معاون رئیس جمهور که در بخش نخست این نشست خبری به بیان گزارش عملکرد سه سالِ گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداخت، به ثبت‌های جهانی در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت، پنج اثر از ایران شامل «شهرسوخته»، «شوش»، «منظر فرهنگی میمند»، «قنات‌های ایرانی» و «بیابان لوت» در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.
*فرمانداران و شهرداران حفاظت از میراث را فضیلت می‌دانند
وی گفت: مهمترین دستاوردهای این سازمان در طول سه سال گذشته، حفظ میراث ارزشمند فرهنگی ملموس و ناملموس در عرصه‌های مختلف و به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، به گونه‌ای که موفق شدیم بسیاری از مسئولان کشور را به این باور برسانیم که اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند و امروز بسیاری از استانداران، وزرا، شهرداران و فرمانداران حفظ بنای تاریخی را به عنوان یک فضیلت می‌دانند.
او حتی به مذاکرات شهرداری‌ها با سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که درخواست مرمت بناها و بهره‌برداری از آن‌ها را دارند، اتفاقی که در حال ایجاد یک نوع رقابت بین مدیریت‌های شهری شده است، حتی‌ بسیاری از نمایندگان مجلس پیگیر طرح و تصویب برای حفاظت از میراث فرهنگی در کشور هستند.
معاون رئیس جمهور در ادامه به استرداد چهار محموله اشیای تاریخی فرهنگی از کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد و از امضای ده‌ها تفاهم‌نامه همکاری، پژوهشی، تحقیقاتی و موزه‌ای و همچنین ثبت ملی اثار منقول، غیرمنقول، طبیعی وملموس و ناملموس خبر داد.
* ثبت آئین سوگواری و راهپیمایی اربعین
وی همچنین به وارد شدن این سازمان به بحث دفاع‌مقدس اشاره کرد و افزود: مراسم «سوگواری و راه‌پیمایی اربعین» نیز مدتی پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت، که با این اقدام مقدمه ثبت جهانی این آیین نیز فراهم شد.
* نیرو برای حفاظت از ۳۲ هزار بنای ثبتی نداریم
او در ادامه به ۵۵۰ مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و راه‌اندازی هیات‌ امناهای پایگاه‌های جهانی پس از ۱۰ سال توقف و ایجاد حدود ۲۰ مورد از این هیات امناها از سه سال گذشته تاکنون اشاره و بیان کرد: فعال کردن انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی یکی از مهمترین اقداماتی است که موفق به انجام آن شدیم، چون معتقدیم برای ۳۲ هزار بنای ثبت ملی شده کشور ظرفیت‌ حفاظت‌مان محدود بود که با این اقدام امیدواریم ستون‌ها و بستر قانونی این اتفاق در کشور محکم‌تر شوند.
وی تاکید کرد: تا امروز یک مجموعه ۱۲۰ هزار نفری از انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از بناهای تاریخی را دارند.