صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کامبیز عباسی :

95 درصد ماشین های کشاورزی در کشور تولید می شود

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: 95 درصد ماشین های کشاورزی از تولید داخلی تأمین و فقط پنج درصد از ماشین های جدید بویژه در حوزه شالی کاری وارد می شود.

کامبیز عباسی شامگاه دوشنبه در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات در همدان افزود: در سال 92 در حوزه تولید ماشین آلات مکانیزه و کشاورزی شاهد رکود بودیم اما در دولت یازدهم با تدبیر ویژه وزیر جهاد کشاورزی با تغییرهای بزرگی در این حوزه روبه رو شدیم.
وی اضافه کرد: دولت با تصویب برنامه جامع مکانیزاسیون بخش کشاورزی خطوط اعتباری راه اندازی و با همراه شدن اقتصاد مقاومتی در این حوزه، اصلاح و بهبود مشکلات بخش مکانیزاسیون را در اولویت قرار داد.
وی با بیان اینکه پس از تدوین این برنامه چهار خط اعتباری در حوزه مکانیزاسیون راه اندازی شد گفت: در مرحله اول و در سال 92، 75 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه اختصاص یافت که 95 درصد آن به صورت کامل جذب شد.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه در نتیجه خط اعتباری اول خط تولیدی کارخانه های ماشین سازی کشاورزی رونق گرفت تصریح کرد: خط اعتباری دوم معادل هشت هزار میلیارد ریال و خط اعتباری سوم به ظرفیت 15 هزار میلیارد ریال در سال گذشته راه اندازی شد.
عباسی با بیان اینکه امسال نیز12 هزار میلیارد ریال خط اعتباری ویژه برای توسعه طرح راه اندازی شده است ادامه داد: یکی از نقاط مورد تأکید در طرح توسعه مکانیزاسیون محصول برنج است که در سه سال گذشته تعداد کمباین برداشت برنج به سه هزار و 709 دستگاه افزایش یافته است در حالی که تعداد کمباین های برداشت برنج در سه دهه گذشته فقط یک هزار و 108 دستگاه بود.
وی افزود: در مجموع 241 هزار هکتار به سطح مکانیزه کشور در حوزه برنج اضافه شد که پیش از این 35 تا 50 هزار هکتار بود و این رقم نشان دهنده رشد 335 درصدی در حوزه مکانیزاسیون برداشت برنج است.
عباسی تصریح کرد: در استان گیلان در سال 92 تنها 35 هزار هکتار از شالیزارها، کشت نشاء مکانیزه انجام شده بود که امسال به 92 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه با انجام عملیات مکانیزه کشت نشاء هزینه های کشت برنج 55 تا 60 درصد کاهش یافته است گفت: میزان تولید نیز 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا وی با بیان اینکه سطح زیر کشت غلات در کشور هشت میلیون هکتار است بیان کرد: ممنوعیت واردات گندم، رکورد تولید مناسبی را در سال جاری رقم زد.
عباسی تصریح کرد: در حوزه مکانیزاسیون غلات شاهد اضافه شدن 2 میلیون و 100 هزار هکتار به سطح کشت مکانیزه بوده ایم و به این ترتیب در سه سال گذشته 10 هزار و 500 دستگاه انواع کارنده به عرصه مزارع وارد شده است.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی از 25 تا 28 مرداد و به مدت چهار روز برای بازدید علاقمندان حوزه کشاورزی، صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات برپا شده است.