صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

خودروسازان درخواست افزایش قیمت دارند

صحبت‌های دلالان مبنای تحلیل بازار نیست

بازار خودرو این روزها حال و روز خوشی ندارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم رکود بازار خودرو از سال گذشته آغاز شده و هر بار که گزارشی از این بازار در رسانه‌ها منتشر شد ترجیع بند آن کاهش خرید و فروش و بی‌رونقی بازار بوده است.

حالا وضعیت رکود به جایی رسیده که در بازار همواره رو به جلوی خودرو خبر از درجا زدن و حتی ارزانی به گوش می‌رسد و ارزان شدن خودروها در انواع مختلف از 200هزار تا 6 میلیون برآورد می‌شود. به گفته کارشناسان انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو از یک سو و نداشتن قدرت خرید از سوی دیگر موجب عقب گرد قیمت‌ها شده است.  

خودروسازان با روند بازار همراهی کنند
 محمد منصوری، کارشناس بازار خودرو در این زمینه به «کسب وکار» می‌گوید: درحال حاضر بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شده و اگر خودروسازان طبق آنچه در گزارش‌های خودشان اعلام کرده‌اند تولید دوماهه فروردین و اردیبهشت را که 40 درصد نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته رشد داشته به بازار وارد کنند، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها هم خواهیم بود اما طبق تجربه این کار صورت نمی‌گیرد. درحالی‌که مردم از آنها انتظار دارند با روند بازار همراهی کنند.
برخی از کار‌شناسان این حوزه نیز نگاه خودروسازان درباره ارزیابی رکود بازار را تایید می‌کنند. جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در این خصوص می‌گوید: درک اینکه بازار خودرو با رکود مواجه است یا خیر کار بسیار ساده‌ای است. کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش تولید و قیمت از نشانه‌های روشن رکود است. وی افزود: به اعتقاد من کاهش تقاضا در بازار خودرو نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است و به نظر نمی‌رسد که با رکود مواجه باشیم. به گزارش فرارو، پژویان در واکنش به ادعاهای نمایشگاه‌داران درباره کاهش تقاضا و میزان معاملات خودرو نیز گفت: صحبت دلالان نمی‌تواند مبنای تحلیل بازار باشد و نباید به آن توجه کرد. خیلی ساده می‌توان بررسی روند فروش خودرو را تشخیص داد که این روند ثابت، کاهنده یا فزآینده بوده است.

افزایش قیمت منطقی نیست
این کار‌شناس اقتصادی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اصرار خودروسازان به افزایش ده درصدی قیمت در شرایط کنونی بازار منطقی است یا خیر؟، گفت: خیر، فکر نمی‌کنم این افزایش قیمت منطقی باشد. اکنون با افزایش میزان وام خودرو و اعلام رقم ۱۵ میلیون انتظار می‌رود که تقاضای خرید افزایش پیدا کند. پژویان گفت: طبیعی است که افزایش تقاضا به افزایش تولید می‌انجامد و این به معنی سرشکن شدن هزینه‌های تولید و کاهش نرخ نهایی است.