صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نگرانی عضو شورای شهر از واگذاری سلامت تهران به شهرداری

ممکن است جای بیمارستان ها ، ساخت‌و‌ساز کنند

وزیر بهداشت با اشاره به بحث مدیریت یکپارچه شهری گفته است وزارت بهداشت آمادگی دارد تا اداره بیمارستان‌ها، اورژانس تهران و همچنین بهداشت شهر تهران را به شهرداری تحویل دهد.

رحمت‌ا... حافظی اما در واکنش به سخنان وزیر بهداشت در صحن علنی شورا درباره واگذاری خدمات درمانی به شهرداری تهران، گفت: امیدوارم وزیر بهداشت درخواست آخر خود را پس بگیرد، چرا که نگران تغییر کاربری بیمارستان‌ها هستیم و ممکن است به جای بیمارستان، ساخت‌و‌ساز در آن صورت گیرد. یکی دیگر از اعضای شورا هم خواستار ورود خیرین سلامت به بخش بیمارستانی شد و تاکید کرد: بیمارستان فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر در بین مردم به قتلگاه معروف هستند.

سیدحسن هاشمی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از 50 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده هستند، گفت: بدترین شرایط در شهر تهران آن است که تخت‌های بیمارستانی با عمر 70 تا 80 سال نیز وجود دارد. وی با اشاره به اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: امیدوارم شهرداری و شورای شهر در زمینه بهبود این وضعیت وارد عمل شده و همت ویژه‌ای داشته باشند. وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت بهداشت و مدیریت شهری تهران گفت: این تفاهمنامه روی کاغذ مانده است و امیدواریم شهرداری در حوزه تحقق شهر دوستدار سلامت اقدامات لازم را انجام دهد؛ هرچند که در حوزه اجرا بسیار سخت است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه شهرداری تهران می‌تواند در ایجاد فضاهای بیمارستانی و افزایش تخت‌های بیمارستانی به 5 برابر به وزارت بهداشت کمک کند، گفت: من به عنوان مسئول سلامت کشور و نماینده دولت آمادگی خود را برای تحویل اداره سلامت پایتخت به شهرداری جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری اعلام می‌کنم. به گزارش ایسنا، وی افزود: اداره بیمارستان‌ها، اورژانس تهران و وضعیت بهداشت تهران تحویل شهرداری تهران می‌شود؛ چراکه ما وظیفه تصدی‌گری نداریم و اگر شهرداری در این زمینه اعلام آمادگی کند من نیز دست شما را می‌بوسم و حاضریم اداره امور را به شهرداری دهیم.
هاشمی در ادامه با اشاره به عدم برخورداری شهر تهران از پوشش هوایی گفت: در اطراف تهران مردم زیادی زندگی می‌کنند و اگر این افراد بخواهند از مراکز درمانی پایتخت استفاده کنند باید بیش از سه ساعت در ترافیک بمانند و پیشنهاد می‌شود شهرداری 4 آمبولانس هوایی اجاره کند. وی با بیان اینکه وزارت بهداشت آماده است در بحث مدیریت یکپارچه شهری به شهرداری کمک کند، گفت: اورژانس هوایی حداقل باید 45 پایگاه داشته باشد و در تهران به آمبولانس هوایی نیازمندیم و این در حالیست که اجاره آنها گران نیست و شهرداری می‌تواند نسبت به اجاره آمبولانس هوایی اقدام کند.
هاشمی با بیان اینکه 10 میلیون و 130 هزار حاشیه‌نشین در کشور وجود دارند، گفت: به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر سه پایگاه سلامت یک مرکز جامع سلامت خواهیم داشت. وزیر بهداشت سرکوب تعرفه‌ها را یکی از عوامل مهم در ترویج دریافت‌های غیرقانونی عنوان کرد و گفت: با وجود آنکه حقوق کارگر 25 درصد افزایش می‌یابد، در بسیاری از موارد تعرفه‌ها یا تغییری نمی‌کند یا زیر
10 درصد تغییر می‌کند و همین امر، مشکل دریافت‌های غیرقانونی را رواج می‌دهد. وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین سکته عامل مرگ و میر
40 درصد ایرانیان است، گفت: شهرداری می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، اما باید به افزایش مشارکت‌های مردمی نیز توجه شود.

  بیمارستان‌های «فیروزآبادی» و «هفت تیر» به قتلگاه معروفند
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، هم در ادامه این جلسه از وزیر بهداشت خواست ساماندهی اماکن بهداشتی درمانی را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد. دبیر تصریح کرد: وجود دکتر ایازی یک فرصت برای هر دو طرف است و ما می‌توانیم با ساماندهی اماکن بهداشتی و درمانی شهر تهران و تعیین تکلیف پسماندهای بیمارستانی تاثیر زیادی در بهبود وضعیت بهداشتی شهر تهران داشته باشیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر ضرورت ورود خیرین سلامت به حوزه بیمارستانی تاکید کرد و گفت: شما می‌توانید تصمیم‌گیر باشید و شورا هم می‌تواند با ایجاد تسهیلات در این راه به شما کمک کند. دبیر اضافه کرد: بیمارستان فیروزآبادی و شهدای هفتم تیر در بین مردم به قتلگاه معروف هستند اما با ورود خیرین سلامت در حوزه بیمارستانی می‌توانیم وضعیت این بیمارستان‌ها را بهبود دهیم.