صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی در گفتگو با «کسب‌وکار» تاکید کرد

حمایت از تولید کنندگان داخلی تجهیزات پزشکی

در حال حاضر بیش از 50 درصد تجهیزات پزشکی مصرفی در ایران وارداتی است و این در شرایطی است که ما شرکت‌های زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی داریم و در چند سال اخیر نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پزشکی فعال شده اند.

در این میان بعضی شرکت‌های داخلی صادرات دارند و بعضی‌ها نیز تولیدات‌شان در حد استفاده‌های محلی است.
این در حالیست که تضمین کیفیت و سلامت واردات و تولیدات داخلی در دستور کار است و به گفته مسئولان باید در تولیدات به استانداردهای بین‌المللی برسیم و همین امر واردات از منابع غیرامن را محدود کرده است.
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاهی در گفتگو با «کسب‌وکار» با اشاره به اینکه میزان تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور نیست، گفت: اگر دولت در این زمینه همکاری‌های بیشتری را با ما داشته باشد، می‌توانیم با تقویت تولید‌کننده‌های کوچک کشور را از واردات کالاهای خارجی بی‌نیاز کنیم.
حمایت از تولید داخل را در دستور کار خود قرار دادیم
قاسم نوده‌فراهانی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق و واردات لوازم پزشکی و آزمایشگاهی اظهار داشت: در حال حاضر حمایت از تولید داخل را در دستور کار خود قرار دادیم که شرط آن این است که وزارت بهداشت در این زمینه ما را همراهی کند.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوز کند عمل می‌کند، بیان داشت: وزارت بهداشت باید در رابطه با صدور مجوز برای تولید همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشد البته از لحاظ صدور مجوز‌های صنفی ، ما این مجوز‌ها را صادر می‌کنیم اما از لحاظ بحث‌های نظارتی و حمایت از تولید را وزارت بهداشت باید وارد عمل شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم پزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه اگر وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگی را با ما داشته باشد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در زمینه تولید در این صنف خواهیم بود، عنوان کرد: در صورت وجود چنین همکاری‌ای ما می‌توانیم تولیدکنندگان کوچک را که زیرمجموعه صنوف هستند، در زمینه تجهیزات پزشکی بسیار فعال کنیم.
فراهانی با توجه به اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که قاچاق در زمینه تجهیزات پزشکی بسیار کم وجود دارد، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر به‌خاطر فضای رقابتی که بین وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان به وجود آمده، هیچ تغییر قیمتی را در این بازار شاهد نبوده‌ایم البته باید گفت که در این زمینه تولیدات داخلی فراوانی هم داریم که به علت عدم پاسخ به نیاز داخل باید واردات نیز صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات کالای مشابه تولید داخلی در زمینه تجهیزات پزشکی داریم، اظهار داشت: بیشتر تولیدات ما در زمینه تجهیزات پزشکی شامل لوازم یک‌بار مصرف و البسه بیمارستانی است که میزان تولید آنها پاسخگوی تمام نیاز کشور هست اما در کالا‌های دیگر این حوزه واردات کالای مشابه تولید داخل را نیز شاهد هستیم که به‌خاطر اینکه تولید داخل توان پاسخگویی به نیاز داخل را ندارد، صورت می‌گیرد؛ بنابراین اگر دولت در این رابطه ما را حمایت کند، می‌توانیم تولید‌کننده داخلی را تشویق کنیم تا کیفیت و کمیت کالاهای خود را افزایش دهد و درنهایت از واردات کالاهای این حوزه تماما جلوگیری کنیم.
رئیس اتحادیه لوازم پزشکی و آزمایشگاهی همچنین با اشاره به تولیداتی که در این زمینه در کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور ما علاوه بر تولید کالاهای یک‌بار مصرف پزشکی و البسه یک‌بار مصرف تولید تخت‌های بیمارستانی، یونیت‌های دندان‌پزشکی، لوازم آزمایشگاهی و بسیاری دیگر از کالاهای این بخش را تولید می‌کنیم.
وی همچنین بازار سال ۹۴ در شاخه تجهیزات پزشکی را ارزیابی کرده و توضیح داد: گرچه بازار لوازم و تجهیزات پزشکی نیز متاثر از وضعیت کلی بازار با افت‌وخیز و رکود مواجه بود اما وضعیت آن در سال گذشته چندان هم بد نبود، چراکه رکود در همه بازارها به چشم می‌خورد.  با این همه من پیش‌بینی می‌کنم اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه تکلیفی خود به واردکنندگان تجهیزات پزشکی را اصلاح نکند و زیرساخت‌های سایتی را که تاجران و واردکنندگان تجهیزات پزشکی را ملزم به ثبت‌نام در آن کرده، ارتقا ندهد، در سال جاری مشکلات بسیاری گریبان این صنف را خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید رقابت حرف اول را در تجارت می‌زند و اگر رقابت از تجارت حذف شود، به‌حتم رانت‌خواری در این حوزه نفوذ می‌کند. درحال‌حاضر وضعیت ثبت‌نام در سایت وزارت بهداشت برای واردات لوازم و تجهیزات پزشکی به‌گونه‌ایست که به‌نظر می‌رسد وزارتخانه به‌طور عمد از فراهم کردن زیرساخت لازم برای سایت خودداری می‌کند تا تنها عده‌ای معدود به آن راه پیدا کنند.
از سوی دیگر تکلیف وزارت بهداشت به تاجران برای قیمت‌گذاری کالاهای پزشکی نیز امری غیرمنطقی است چراکه قیمت کالای وارداتی پزشکی با توجه به کیفیت و آنالیز آن تعیین می‌شود و اگر وزارت بهداشت بخواهد بر این روش اصرار ورزد، واردکنندگان این حوزه دچار مشکل خواهند شد. این وزارتخانه باید توجه داشته باشد که کار در این حوزه تخصصی و فنی است و اگر سود متعارفی برای آن درنظر گرفته نشود، به‌طور قطع واردکنندگان تجهیزات از تهیه تجهیزات و لوازم پزشکی باکیفیت در آینده خودداری می‌کنند. به اعتقاد من اگر شائبه تخلف وجود دارد، وزارت بهداشت باید نظارت خود را بیشتر کند ما درحال‌ حاضر در حوزه تجهیزات پزشکی با قاچاق کالا روبه‌رو نیستیم و کالاهای وارداتی‌مان نیز از قیمت مناسبی برخوردار هستند اما چنانچه وزارت بهداشت بخواهد به روال جاری از ورود فعالان این حوزه به سایت وزارتخانه جلوگیری کند به‌طور قطع این حوزه نیز مانند دارو با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. اگر با این شیوه پیش برویم، مشکلاتی که در بازار دارو وجود دارد، به بازار لوازم و تجهیزات پزشکی هم رسوخ می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنم وزارت بهداشت اتحادیه تجهیزات پزشکی را که از سوی مبادی قانونی شکل گرفته و وزیر عضو این اتحادیه است، به رسمیت بشناسد و در تصمیم‌گیری‌ها از نظر اتحادیه استفاده کند. اگر رقابت بین تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی به نحو صحیح شکل بگیرد، ما در سال جاری با افزایش قیمت کالا و تجهیزات پزشکی مواجه نخواهیم بود.