صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه آ‌هن‌سازان در گفتگو با «کسب‌وکار» با انتقاد از واردات بی رویه مطرح کرد

فقط به عراق صادرات آهن داریم

بازار آهن‌سازان و آهن‌فروشان نیز همانند دیگر اصناف در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. با توجه به اینکه صنعت ساخت و‌ساز ما در رکود به سر می‌برد، صنف آهن‌سازان نیز که رابطه مستقیمی با بازار ساخت و‌سازدارد، با مشکلاتی مواجه شده است.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان کشور در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: تنفس کارخانه‌های تولید فولاد، ضامن زدن نبض حیات تولید آهن است. ایران از معدود کشور‌های برخوردار از ذخیره غنی در حوزه معادن مهم و فلزات گرانبهاست.
حبیب‌ا... بشارتی در ادامه این مطلب تصریح کرد: شاهد افزایش شمار معادن فولاد و سایر فلزات گرانبها در کشور هستیم، این فلزات از پایگاه‌های زیر بنایی برای رونق اقتصاد کشور به شمار می‌روند. بشارتی با تاکید بر اینکه فولاد از جمله ذخایر غنی در کشور است، اضافه کرد: تولید فولاد در کشور از یک قالب قوی برخوردار است و این ذخیره غنی تاثیرات مثبتی در حوزه تولید آهن در کشور دارد. رئیس اتحادیه آهن‌سازان با اشاره به این موضوع که بازار تولید آهن در خواب رکود است، ابراز داشت: رکود مقدمه‌ای برای به کما رفتن بازار آهن در کشور بوده است.
وی تاکید کرد: بازار تولید آهن از بی‌رونقی در حوزه عرضه رنج می برد ولی در حوزه تولید مشکل نداریم اما این رکود باعث شده است تا تولید در معرض خطر قرار بگیرد. رئیس اتحادیه آهن‌سازان با تاکید بر اینکه رکود در بازار مسکن، جلوی حیات بازار تولید آهن را گرفته است، تصریح کرد: بازار ساخت و‌ساز و مسکن جانی ندارد و این بی‌رمقی بازار فروش آهن را با رکود مواجه ساخته است. بشارتی با اشاره به این موضوع که ساخت و‌ساز در کشور جان ندارد، اضافه کرد: تاثیرات منفی و کم رنگی ساخت و‌ساز و فعالیت‌های عمرانی در کشور را باید در سیمای بازار‌های وابسته به مسکن مانند بازار آهن مشاهده کرد که سیمای آن غبارآلود شده است.
رئیس اتحادیه آهن‌سازان اظهار داشت: آهنی که در داخل کشور تولید می‌شود از کیفیت بسیار خوب و بالایی برخوردار است.
 بشارتی همچنین در ادامه با اشاره به فعالیت افراد دوره‌گرد در بازار عنوان کرد: احتمال می‌رود فعالیت اعضای اتحادیه آهن‌سازان تا چند سال آینده به‌طور کامل تحت‌الشعاع این موضوع قرار بگیرد و افراد دوره‌گرد و بدون جواز کسب جایگزین واحدهای مجوز‌دار شوند که مطمئنا مشکلاتی برای مشتریان در پی دارد.
او خاطرنشان کرد: پیشنهادات عملی در رابطه با سروسامان دادن افراد دوره گرد، به مسئولان امر ارائه شده که تا به امروز همکاری و پاسخی از سوی آنها دریافت نشده است.
وی تصریح کرد: در این راهکار خواسته شده است افراد دوره‌گرد خود را به اتحادیه معرفی کنند تا زیرنظر و همراه یکی از اعضای اتحادیه مشغول به فعالیت باشند؛ از سوی دیگر از شهرداری خواسته شده اجازه فعالیت در ساختمان‌های در حال ساخت را به افراد دارای جواز کسب بدهد. رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران یادآور شد: در ظاهر هزینه استفاده از نیروی بدون جواز کسب ارزان‌تر است اما این خلاف واقعیت خواهد بود که بارها دیده شده مازاد واقعی نیاز به مواد اولیه مصرفی، در چاه یا کانال کولر مخفی می‌شود تا پول بیشتری از مشتری دریافت شود. به گفته بشارتی، مشکلات زیاد است اما وجود دوره‌گردها که تلاش می‌کنند با ما رقابت کنند و بازار را از دست‌مان درآورند، بسیار آزاردهنده است. کسانی که هیچ تخصصی ندارند و می‌روند سر ساختمان‌های نیمه‌کاره، قرارداد می‌بندند و کار را می‌دزدند، نه ضمانتی می‌دهند، ‌نه چیزی. بعد هم صاحب‌خانه را معطل می‌گذارند و هم صنف ما را بدنام می‌کنند.
حلقه جدانشدنی از سیاست‌های عمرانی در کشور
رئیس اتحادیه آهن‌سازان با تاکید بر اینکه اتحادیه آهن‌سازان از ساختار استراتژیکی در کشور برخوردار است، اضافه کرد: این اتحادیه حلقه جدانشدنی از سیاست‌های عمرانی در کشور است و هرگونه رکود در بدنه آن پیامدهای منفی را به بدنه عمران و ساخت‌و‌ساز و تکمیل پروژه‌ها در کشور وارد می‌کند.
رئیس اتحادیه آهن‌سازان با اشاره به اینکه سیستم واردات در کشور در ابعاد مختلف دچار نقص فنی است، ابراز کرد: در واردات کالاهای مختلف به بدنه کشور برنامه‌های کارشناسی و دقیقی اعمال نمی‌شود که اگر غیر از این بود شاهد ورود حجم بالای کالاهای قاچاق به کشور نبودیم. بشارتی با انتقاد از سیستم واردات کالا در کشور تصریح کرد: این نقص فنی به بازار آهن‌سازان لطمه‌های جدی وارد کرده است.
وی افزود: تولید آهن از حوزه‌های استراتژی در کشور است و نباید با دست خود بازار آهن‌سازان را دچار رکود کنیم زیرا این مشکلات داخلی بی‌ارتباط با تحریم‌هاست و باید خوددرمانی در این راستا صورت بگیرد.
رئیس اتحادیه آهن‌سازان واردات آهن از چین را اقدامی تخریبی برای اقتصاد ایران دانست و اضافه کرد: آهن چینی به دلیل عدم برخورداری از برخی استانداردها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و بازار آهن‌سازان را در کشور با دست‌اندازهای بسیاری مواجه کرده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر واردات بیشتر از اوکراین و گاهی از عربستان صورت می‌گیرد و صادرات هم فقط به
عراق انجام می‌شود.
کارگاه‌ها در آستانه تعطیلی
بشارتی همچنین توضیح داد: بسیاری از کارگاه‌های تحت پوشش اتحادیه آهن‌سازی در تهران تعطیل یا در شرف تعطیلی هستند.
وی اضافه کرد: خیلی از فعالان این صنف کار خود را تعطیل کرده و در حال حاضر فقط با یک تلفن همراه کار می‌کنند، چون دیگر نیازی نیست که هزینه مالیات و دیگر هزینه‌های جاری را بپردازند، بنابراین اکثرا به واسطه‌گری روی آورده‌اند. وی مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات بر ارزش‌افزوده را یکی از مهم‌ترین مشکلاتی عنوان کرد که همه اتحادیه‌ها با آن درگیر هستند.
بشارتی با بیان اینکه مالیات در حال افزایش غیرکارشناسی است، گفت: مالیات به‌طور غیرکارشناسانه هر ساله افزایش می‌یابد و این درحالیست که شاید واحد صنفی مربوطه در سال مورد نظر با رکود مواجه شده و فروش چندانی نداشته باشد؛ بنابراین دلیلی ندارد مالیاتش افزایش یابد چون افزایش مالیات در زمان رونق بازار است.
او با بیان اینکه رونق بازار آهن بستگی به ساخت‌و‌ساز دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر تیرآهن‌ها صادر و ورق‌آهن وارد می‌شود و این درحالیست که اگر ساختمان‌سازی از رکود خارج شود نیاز چندانی به صادرات نداریم.
رئیس اتحادیه آهن‌سازان در عین حال بیان کرد: با افزایش میزان ساخت‌و‌سازها با توجه به نیازی که در داخل به وجود می‌آید، تولیدات‌مان در این حوزه صرف ساخت‌وساز می‌شود ولی با توجه به اینکه در حال حاضر در رکود به سر می‌بریم، مجبوریم که صادر کنیم.