صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی تقوایی، کارشناس بازرگانی

راهکارهایی برای افزایش صادرات

در بحث توسعه صادرات، نخستین مورد شناسایی بازارهای هدف است. تجار ما باید برای انتخاب بازار هدف الگوهای مطالعاتی داشته باشند.نکته ظریف در ورود به بازارهای بین‌الملل، روبه‌رو شدن با فرهنگ‌های جدید است. درواقع در نگاه به محیط‌ بین‌المللی می‌توانیم متوجه تفاوت‌های فرهنگ آنها با کشور خود شویم.

 نکته بعدی که شرکت‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی باید به آن توجه کنند، وجود همسویی و هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی است. چون چه ما بخواهیم چه نخواهیم، وقتی وارد بازارهای بین‌المللی می‌شویم، نیاز به حمایت‌های دولتی داریم و بدون این حمایت‌ها نمی‌توانیم موفق شویم. همچنین بخش خصوصی هم باید یکسری بسترهایی را چه مادی و چه معنوی، برای این امر مهیا کند.
در اینجا به چند مورد که می‌توانند باعث موفقیت در امر صادرات کشور شوند، اشاره می‌کنم:
شناخت بازار هدف: شناخت و آگاهی از بازارهای هدف می‌تواند در موفقیت در صادرات به تجار کمک کند. سایت‌های سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صادراتی، اطلاعات خوبی در این زمینه ارائه می‌دهند.
اولویت بندی: یکی از بحث‌های مهم در صادرات، بحث اولویت‌بندی است. به‌عنوان مثال یک صادرکننده مواد غذایی می‌تواند راحت به بازار افغانستان صادر کند چون شیب صادراتی به آن سمت دارد ولی صادرات مواد غذایی به کشوری مثل فرانسه سخت‌تر خواهد بود. لذا بهتر است اولویت‌بندی بازارها صورت بگیرد.
استراتژی: صادرکنندگان برای ورود به بازارهای بین‌المللی باید یک استراتژی یا یک الگو داشته باشند. به عنوان مثال در بعضی جاها می‌توانیم برندسازی کنیم. چراکه با برندسازی می‌توانیم بازار خیلی خوبی را داشته باشیم.
تبلیغات و بازاریابی: ما باید متناسب با بازار هدف، تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم.
آگاهی از حمایت‌ها: تولید‌کنندگان و تجار باید از بحث‌های حمایتی بانک‌های توسعه‌ای به‌ویژه از نگاه صادراتی آگاه باشند. به عنوان مثال اختصاص دادن نرخ پایین‌تر به صادرات، یکی از این حمایت‌هاست، لذا تولیدکنندگان می‌توانند با نرخ بهره پایین‌تری تولید کنند و درنتیجه کالای آنها رقابتی خواهد شد.
ریسک‌های تجاری و سیاسی: به عنوان مثال کشور عراق برای صادرکنندگان ریسک سیاسی بالایی دارد لذا شرکت‌ها می‌توانند از حمایت‌های صندوق‌های ضمانت صادرات که کالای آنها را در مقابل این ریسک‌ها پوشش می‌دهد، استفاده کنند.
سبد کالاهای صادراتی: برای حفظ تداوم در بازار، به‌جای صادرات یک کالا، بهتر است صادرکنندگان سبد کالاهای صادراتی داشته باشند، درواقع بهتر است در کالاهای خود تنوع داشته باشند.
قانون تسهیل در صادرات به ورود موقت: یکی از کارهایی که می‌توانیم برای موفق شدن در تجارت خارجی انجام دهیم، تولید توسط ورود موقت کالاهای مورد نیاز است. با این کار می‌توانیم زنجیره رفت و برگشت کالا داشته باشیم و دولت نیز از این امر حمایت می‌کند.
استفاده از ظرفیت رایزن‌های بازرگانی: برای موفق شدن در تجارت می‌توانیم از ظرفیت‌های رایزن‌های تجاری و بازرگانی استفاده کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم متوجه شویم که کالای ما در بازار مورد نظر چقدر کشش دارد، قیمت رقبا چقدر است و مقررات و قوانین صادرات و واردات کشور مقابل چه هستند اما لازمه کسب درست این اطلاعات آن است که سایت‌های رایزن‌ها و اطلاعات دولت و بخش خصوصی در این موارد به‌روز باشند.
قوانین و مقررات: لازم است که جهت تسهیل صادرات، قوانین و مقررات و رویه‌های صادراتی باثبات، پایدار و شفاف شوند.
نرخ ارز: یکی از دغدغه‌های همیشگی صادرکنندگان، عدم ثبات نرخ ارز و چندنرخی بودن آن است. چندنرخی بودن می‌تواند فساد ایجاد کند لذا ارز باید به سمت تک‌نرخی شدن برود و ثبات داشته باشد.
در آخر می‌توانم بگویم یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای شناسایی بازارها، حضور در بازارهاست لذا بنگاه‌ها و صادرکنندگان می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های ایران در کشورهای هدف، به شناسایی بهتر بازارها بپردازند.