صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«ایستاده در غبار»

روش عکاسی از صحنه‌های نوستالژیک «ایستاده در غبار»

همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس‌های سحاب زری‌باف از فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، فیلمی از شیوه عکاسی از صحنه‌های این فیلم منتشر شد.
نمایشگاه عکس‌های فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» روز گذشته (جمعه 21 خردادماه) در تالار پایین خانه هنرمندان ایران افتتاح ‌شد.حامد بهداد، بابک حمیدیان، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی، سحر دولتشاهی، رویا تیموریان، عبداله اسکندری، همایون ارشادی، افسانه بایگان، شقایق فراهانی، مینا ساداتی، مهرداد صدیقیان، حمیدرضا صدر، سام نوری، کاظم سیاحی، مانی باغبانی و... از جمله هنرمندانی بودند که در روز نخست نمایشگاه، میهمان سحاب زری‌باف و سازندگان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» در خانه هنرمندان بودند.
روش عکاسی سحاب زری‌باف برای فیلم سینمایی «ایستاده درغبار» را در کلیپ زیر ببینید:
در نمایشگاه عکس «ایستاده در غبار»، یادداشتی از محمدحسین مهدویان برای عکس‌های سحاب زری‌باف از فیلمش نیز دیده می‌شود که متن آن به این شرح است:
«حتما برای شما هم پیش آمده که عکس‌های خیلی معمولی توی آلبوم‌تان، خاطراتی تلخ و شیرین را برایتان زنده کند. گاهی یک عکس آدم را غرق می‌کند توی خیال. حتی عکس‌هایی که به ظاهر در لحظه‌ای نادرست گرفته شده‌اند. چشم‌های نیمه‌باز، فیگورهای نیمه‌کاره و صورت‌هایی که روی‌شان به دوربین نیست. ولی انگار همه این اشتباهات فاحش عکاسی، تبدیل می‌شوند به علت‌هایی که ما را به یاد نگاه قدیمی‌مان به زندگی می‌اندازد. زیبایی‌شناسی غلط این عکس‌ها لبخند روی لب‌مان می‌نشاند.
در میان عکس‌های زیبا و باشکوهی که سحاب زری‌باف از صحنه‌های فیلم «ایستاده در غبار» گرفته، عکس‌های هم هست که آن‌ها را با یک دوربین قدیمی روی نگاتیو ثبت کرده است. میزانسن‌ها و چینش این عکس‌ها کار خود سحاب است و خیلی ربطی میزانس‌های فیلم ندارد.
راستش من این عکس‌ها را بیشتر از بقیه دست دارم. احساس نوستالژیکی که در این عکس‌ها هست تا حد زیادی نزدیک به حسی است که تلاش کردم توی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» هم باشد».
هادی حجازی‌فر نیز در افتتاحیه نمایشگاه، متنی را برای سحاب زری‌باف نوشته است: «سحاب عزیز! هم خودت هم حضور دوربین‌ات در لحظه لحظه روزهای سخت فیلمبرداری دوست‌داشتنی بود و حال خوشحالم که در بخشی از خاطره تصویری تو و فیلم ایستاده در غبار ثبت شده‌ام».
این نمایشگاه که در روز نخست و بازگشایی، با استقبال خوبی روبرو شد، تا دوم تیرماه از ساعت 14 تا 20، پذیرای علاقمندان است.
بر اساس این گزارش، سحاب زری‌باف مدیر عکاسی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» است. او عکاسی فیلم‌هایی مانند «پل خواب»، «اشباح»، «زمهریر»، «ندارها»، «بیداری» و «دل شکسته» را برعهده داشته است.
سیمرغ بهترین عکس از سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تندیس عکاس برگزیده شانزدهمین جشن خانه سینما و... از جمله افتخارات سحاب زری‎باف است.
«ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده سینماهای کشور رفته است.
این فیلم علاوه بر حضور موفق در سی و چهارمین جشنواره فجر، با ستایش جمعی از اهالی سینما و منتقدان روبرو شد و توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را دریافت کند.
کانال تلگرامی رسمی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» با انتشار عکس‌ها، مطالب و تیزرهای جدید از آدرس http://telegram.me/istadedarghobar  در دسترس عموم علاقمندان است. همچنین سایت www.istadehdarghobar.ir نیز سایت رسمی این فیلم سینمایی است.