صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اهالی فرهنگ افغانستان

احتمال ثبت مثنوی با مشارکت ایران، ترکیه و افغانستان در یونسکو

پس از انتقاد اهالی فرهنگ افغانستان به ثبت مشترک مثنوی از سوی ایران و ترکیه، مذاکره با این کشور از سوی مسئولان فرهنگی ایران آغاز شده است.
«مثنوی معنوی»؛ کتاب سترگ مولانا که هرچند نمی‌توان برای او دایره‌ای از منظر جغرافیا در نظر گرفت، اما ثبت مشترکش با مشارکت ایران و ترکیه، بدون حضور افغانستان در این مسئله، خبرساز شده است.
سال گذشته بود که بعد از سفر رئیس کتابخانه ملی ترکیه به ایران، بحث ثبت مشترک این اثر با همکاری دو کشور در حافظه جهانی یونسکو مطرح شد. پس از آن، مسئولان افغانستان واکنشی به این موضوع نشان ندادند، اما دو هفته پیش که خبر ارسال پرونده‌اش به یونسکو اطلاع‌رسانی شد، اعتراض افغانستان را به همراه داشت، این‌بار خود اهالی فرهنگ این کشور به جای مسئولان به میدان آمدند. 
انتقاد اهالی فرهنگ افغانستان که بعدها جمعی از شاعران ایران نیز به آن پیوستند، به دلیل نادیده گرفته شدن محل تولد مولانا در این پروژه بود. آنها در بیانیه‌ای ضمن درخواست از دو کشور ایران و ترکیه، از مسئولان خود خواستند که در این زمینه اقدامی کنند.
بعد از انتشار خبری مبنی بر امضای بیش از هزار تن از اهالی فرهنگ ایران و افغانستان پای یک بیانیه به همین منظور، قرار است مسئولان ایران و افغانستان در این زمینه به گفت‌وگو بنشینند. فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، در همین رابطه به تسنیم، گفت: ذکر این نکته مهم است که ثبت مثنوی از سوی کشوری دیگر، منوط به این است که پیشنهاد دهنده نسخه‌ای کهن از مثنوی داشته باشد؛ نسخه‌ای که ارزش آن به اندازه‌ای باشد که بتواند برای ثبت در یونسکو پیشنهاد دهد. ما از مشارکت افغانستان به شرط آنکه چنین نسخه‌ای داشته باشد، استقبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: فعلاً در حال مذاکره با مسئولان افغانستان هستیم، هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. به محض اینکه به نتیجه روشنی برسیم، حتماً اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
نظری با بیان اینکه در صورت وجود چنین نسخه‌ای در کشور افغانستان به احتمال زیاد ثبت مشترک «مثنوی» با مشارکت سه کشور امکان‌پذیر خواهد بود، یادآور شد: شانس موفقیت در این زمینه در صورت وجود نسخه‌ای قدیمی در افغانستان بالاست.
مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اشاره به انتقادات مطرح شده مبنی بر ثبت مشترک این اثر از سوی ایران و ترکیه بدون در نظر گرفتن سهم افغانستان گفت: قاعده این است که مسئولان هر کشوری درخواست خود را اعلام می‌کنند. الان نیز فرصت هست و فکر می‌کنم با ارائه اسناد این امکان فراهم باشد که افغانستان نیز در این ثبت مشارکت داشته باشد.