صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کسب و کار گزارش می دهد:

بی رغبتی انبوه سازان به وام ساخت مسکن

بازار مسکن این روزها شاهد دو اتفاق تازه است؛ در حوزه معاملات نخستین وام‌های 80 میلیونی زوج‌های خانه اولی طی روزهای اخیر وارد چرخه خرید و فروش مسکن شد و در حوزه ساخت‌و‌ساز هم شرایط پرداخت وام ساخت آسان‌تر شد تا در سومین ماه سال 95 هر دو وجه معاملات و ساخت مسکن شاهد تکانه‌هایی برای تحرک بخشی و رونق باشند.

 در بحث ساخت‌و‌ساز کارشناسان معتقدند رونق وقتی به بازار بازمی‌گردد که ابتدا خانه‌های ساخته شده به فروش برسد. همچنین به عقیده آنها افزایشی که در وام ساخت اتفاق افتاده و حتی آسان کردن شرایط دریافت آن هم برای انبوه‌سازان که جزو بازیگران موثر فرآیند ساخت و‌سازهستند چندان جذابیتی ندارد.
تسهیلات کم‌بهره و زمین ارزان قیمت برای انبوه‌سازان جذاب است
حسن محتشم، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان انبوه‌سازان استان تهران معتقد است بازار مسکن امسال می‌تواند رونق بگیرد اما این رونق شرایطی دارد که باید محقق شود. محتشم در توضیح این شرایط به «کسب‌وکار» می‌گوید: نخستین شرط رونق بازار مسکن افزایش تسهیلات خرید و متناسب‌سازی اقساط آن با قدرت خرید اقشار مختلف است. آنچه که این روزها شاهد آن هستیم یعنی ورود وام‌های 80 میلیونی خانه اولی‌ها به بازار، تحرک آنچنانی در بازار ایجاد نمی‌کند چرا که اولا تعداد این وام‌ها محدود است و ماهانه 4 هزار فقره وام در سراسر کشور پرداخت می‌شود که در برابر انباشت کنونی مسکن در بازارعدد چندان قابل توجهی نیست. ثانیا این وام‌ها بیشتر به آپارتمان‌های متراژ پایین (حدود60 متر) سوق پیدا می‌کند و آپارتمان‌های متراژ متوسط (حدود 80 متر) و متراژ بالا (بالای 100 متر) با این وام‌ها تحرکی پیدا نمی‌کنند و فاصله قیمت آنها با قدرت خرید متقاضیان با این وام‌ها پر نمی‌شود. محتشم با اشاره به افزایش تسهیلات ساخت مسکن نیز گفت: تسهیلات 150 میلیونی به همه ساخت و سازها تعلق نمی‌گیرد و شرایطی دارد که برای انبوه‌سازان جذاب نیست. وی تصریح کرد: انبوه‌سازان وقتی می‌توانند در بازار تحرک ایجاد کنند که تسهیلات کم بهره یا زمین ارزان قیمت به آنها تعلق بگیرد که در این حوزه اتفاق جدیدی نیفتاده است.
سازندگان خرد از وام ساخت استقبال می‌کنند
تسهیلات 150 میلیونی به انبوه‌سازانی تعلق می‌گیرد که از روش صنعتی‌سازی استفاده کنند و ضمنا در ساخت‌و‌ساز شرایط کاهش مصرف انرژی در ساختمان را فراهم کنند. ایرج رهبر، رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: اینکه بانک مسکن شرط اندوخته اولیه را برای پرداخت وام ساخت حذف کرده برای سازندگان حرفه‌ای چندان تاثیری ندارد و بیشتر به نفع افرادی است که خانه ویلایی دارند و می‌خواهندخودشان در همان خانه ویلایی، آپارتمان‌سازی کنند.
 این افراد معمولا صنعتی‌سازی نمی‌کنند و مقررات کاهش مصرف انرژی را هم رعایت نمی‌کنند و بنابراین وام ساخت هم که به آنها تعلق می‌گیرد همان 90 میلیون تومان سابق است. مشکل دیگر تسهیلات ساخت مسکن بالا بودن نرخ سود آن است که ساخت و‌سازبا این نرخ سودی برای سازنده ندارد.  بنابراین واکنش سازندگان خرد به این تسهیلات مثبت خواهد بود که البته تاثیر چندانی در بازار ندارند اما انبوه‌سازان که بازیگر موثر بازار ساخت و‌سازهستند اقبال چندانی به این تسهیلات و حذف شرط اندوخته اولیه نخواهند داشت.