صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

نیاز صنعت پخش به تحول

صنعت پخش و توزیع به عنوان حلقه واسط بین تولیدکنندگان بخش‌های مختلف تولیدی و مصرف‌کنندگان، یکی از مهم‌ترین اجزای زنجیره تامین به شمار می‌روند و این درحالیست که روش‌های سنتی حاکم بر مدیریت این صنعت نقش موانع بازدارنده‌ای در شکوفایی اقتصادی بنگاه‌های تولیدی بازی می‌کنند.
ناکارآمدی روش‌های سنتی مدیریت صنعت پخش از یک‌سو تولیدکنندگان را با ضایعات و بهره وری پایین دست به گریبان می‌کند و از سوی دیگر قیمت تمام شده محصولات را برای مصرف‌کنندگان بالا می‌برد. کارشناسان این صنعت معتقدند راه شکوفایی تولید از ارتقای نرم افزاری صنعت پخش می‌گذرد و این مسیر باید توسط متخصصان داخلی با طراحی و بومی‌سازی نرم افزارهای نوین انجام گیرد.
  ضایعات بالا نتیجه پخش نامناسب کالاست
امین رفیع‌زاده، کارشناس صنعت پخش معتقد است برای استفاده از فرصت‌های بعد از تحریم باید بازوهای صنعت و تولید کشور مورد توجه و تقویت قرار گیرد و یکی از مهم‌ترین این بازوها صنعت توزیع و پخش است. رفیع‌زاده با بیان اینکه سرعت دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاهای مختلف تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی و همچنین کیفیت مناسب این کالاها به پخش مطلوب و استاندارد کالا بستگی دارد، به «کسب وکار» می‌گوید: درصد
 قابل توجهی از محصولات تولیدی در چرخه اقتصاد کشور به دلیل مناسب نبودن نحوه پخش تبدیل به ضایعات می‌شود که حجم این ضایعات در محصولات کشاورزی و غذایی حدود 35 درصد برآورد شده است. طبعا یکی از راه‌های جلوگیری از این حجم ضایعات، استفاده از روش‌های استاندارد پخش است.
جلوگیری از سودجویی دلالان با توزیع و پخش استاندارد
 این کارشناس صنعت پخش به مشکل چند نرخی بودن کالاها در کشور اشاره کرد و افزود: چندنرخی بودن محصولات سردرگمی مصرف‌کنندگان را در پی دارد و شاخص مصرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این درحالیست که برای شکوفایی اقتصاد کشور راهی جز بهبود شاخص مصرف نداریم. وی همچنین به لزوم افزایش سرعت دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاها اشاره کرد وگفت: هرگونه تاخیر در دسترسی مصرف‌کننده به زنجیره تولید ومصرف آسیب می‌زند و هزینه نهایی آن به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود. رفیع‌زاده همچنین با غیرموجه ارزیابی کردن حضور واسطه‌های متعدد در حلقه‌های بین تولید و مصرف راهکار رهایی از سودجویی دلالان را اجرای روش‌های نوین و استاندارد در صنعت پخش کشور دانست.
کاهش 35 درصدی هزینه‌ها و افزایش 20 درصدی فروش
این فعال صنعت پخش به بیان ضرورت‌های صنعت پخش فعال و پویا پرداخت و گفت: صنعت پخش برای اینکه بتواند وظیفه خود را در کنار تولید به خوبی انجام دهد باید علاوه بر ارتقای سخت افزاری به ارتقای نرم افزاری نیز بهای لازم را بدهد و در واقع نیاز امروز صنعت پخش کشور ارتقای نرم افزاری است. وی ادامه داد: حرکت‌های خوبی در این مسیر انجام گرفته و متخصصان نرم افزار با همکاری بزرگان صنعت پخش و انجمن صنعت پخش کشور نرم افزاری تحت عنوان ویژن20 را طراحی و با فعالان این صنعت ارائه کرده‌اند که می‌تواند برطرف‌کننده نیازهای آنها باشد. با این نرم افزارها که بسته به نیاز مشتری قابل بسط هستند، می‌توان عملکرد فروش شرکت‌های پخش را 20 تا 30 درصد افزایش داد. همچینین این نرم افزارها از نظر کیفیت و قیمت کاملا با انواع مشابه خارجی رقابت می‌کنند، به صورتی که قیمت آنها 70 درصد کمتراز مشابه خارجی است. این فعال صنعت پخش با اشاره به  بهره وری پایین در تولید کشور تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از روش‌های پخش مکانیزه و نوین استفاده می‌کنند تا 35 درصد هزینه‌های مرتبط با تولید آنها نسبت به شرکت‌هایی که از روش‌های سنتی پخش استفاده می‌کنند، کمتر است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت استفاده از روش‌های نوین و ارتقای نرم افزارهای صنعت توزیع و پخش کشور است.