صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

افغانستان برای صادرات و واردات کالا نیازمند کریدور چابهار است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تأسیس کریدور چابهار با حضور ایران، هند و افغانستان گفت: افغانستان محصور در خشکی علاقمند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران است تا به آب‌های آزاد برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

 داود کشاورزیان با بیان این که استفاده از کریدور چابهار تامین کننده منافع ملی است، افزود: کریدور چابهار به لحاظ ظرفیت جاده‌ای محدودیتی ندارد و در این منطقه نیاز به احداث جاده جدیدی نداریم.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور یادآورشد: از گذشته کالاهای زیادی از بندرعباس به سمت کشور افغانستان از مسیر ایران ترانزیت می‌شود و ایران علاقمند به توسعه شرق کشور و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است، بنابراین احداث راه‌آهن چابهار - سرخس در دستور کار قرار دارد تا موازی با کریدور بندرعباس - سرخس ظرفیت بیشتری برای جابه‌جایی کالا در این مسیر ایجاد شود.وی گفت: کشور هندوستان نیز علاقمند بود بتواند به بازار افغانستان دسترسی پیدا کند به ویژه پس از اینکه چینی‌‌ها در پاکستان حضور پررنگ‌تری پیدا کردند، هندوستان علاقمند شد بتواند برای موازنه سهم بیشتری در بازار افغانستان داشته باشد.وی افزود: از مدت‌ها قبل موضوع کریدور هندوستان- ایران- افغانستان- آسیای میانه مطرح شد و بحث‌های کارشناسی چند سال طول کشید و خوشبختانه در سفری که نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان به ایران داشتند موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار امضا شد.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دولت ایران از قبل اعلام کرده بود برای کاهش هزینه‌های بندری و جاده‌ای ترانزیت از کریدور چابهار تخفیف‌هایی می‌دهد تا بندر چابهار در سایه فعال شدن این کریدور توسعه پیدا کند و بر همین اساس طبق موافقت‌نامه تأسیس کریدور چابهار تسهیلاتی برای ترانزیت از این کریدور اعمال می‌شود.وی با اشاره به تخفیف‌های اعمال شده برای ترانزیت کالا از کریدور چابهار گفت: سازمان راهداری در زمینه مابه‌التفاوت سوخت حدود 33 درصد تخفیف می‌دهد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرده است در حوزه هزینه بندری 50 درصد تخفیف می‌دهد تا انگیزه‌ فعال‌سازی بندر چابهار بیشتر شود.کشاورزیان افزود: مسیر ترانزیت کالا از ' چابهار تا مرز میلک ' نسبت به ' بندرعباس تا مرز میلک ' مقداری کوتاه می‌شود اما بیشترین تأثیر کوتاه شدن مسیر در حوزه دریایی است چون کشتی‌ها حداقل یک روز زودتر به چابهار می‌رسند و به همین مقدار هزینه‌های جابه‌جایی دریایی برای صاحب کالا کمتر می‌شود.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ظرفیت ترانزیت در کریدور چابهار گفت: این مساله به دو عامل مربوط می‌شود ظرفیت بندر و میزان تقاضای افغانستان و دیگر کشورهایی که می‌خواهند از این کریدور استفاده کنند. با سفر هفته گذشته اشرف‌ غنی‌ احمد‌زی رئیس جمهوری افغانستان و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به ایران موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) امضا شد.بر اساس مفاد این موافقتنامه طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرزهای میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند و اجرای این موافقتنامه موجب توسعه تجارت بین سه کشور و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان خواهد شد.این موافقتنامه مهمترین توافق بین‌المللی ترانزیتی منطقه به شمار می‌آید و دروازه‌ای برای دسترسی هند به افغانستان از طریق ایران است و به دلیل اهمیت بالای این موافقتنامه ترانزیتی در زمان امضای آن، علاوه بر رییسان جمهوری سه کشور وزیران حمل و نقل ایران٬ هند و افغانستان نیز در این مراسم حضور داشتند.این موافقت‌نامه حمل و نقلی و چند وجهی است و در این مسیر ترانزیتی از حمل و نقل دریایی٬ جاده‌ای و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از حمل و نقل ریلی نیز استفاده خواهد شد.