صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توت فرنگی در سبد میوه خانوار جای بگیرد

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رتبه هجدهم ایران در تولید توت‌فرنگی، گفت: نباید توت فرنگی را تنها یک میوه نوبرانه بهاره به شمار آورد بلکه این میوه باید در سبد غذایی خانوار جای بگیرد.
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توت فرنگی در گروه میوه‌های دانه‌ریز قرار دارد، اظهار داشت: این میوه به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا به ملکه میوه‌ها معروف است.
علی محسنی با اشاره به اینکه توت فرنگی در رده غذاهای فراسودمند قرار دارد، گفت: زادگاه این میوه اروپاست و حدود 250 تا 300 سال قبل به شکل فعلی درآمده است.
وی با بیان اینکه توت فرنگی به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین ث، مواد معدنی و خواص آنتی‌اکسیدان از جمله میوه‌هایی است که پزشکان خوردن آن را به افراد توصیه می‌کنند، افزود: این میوه از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و روند پیری را به تاخیر می‌اندازد، ضمن اینکه خوردن آن به افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بسیار توصیه می‌شود. وی تصریح کرد: بنابراین نباید توت‌فرنگی را تنها یک میوه نوبرانه بهاره به شمار آورد بلکه این میوه باید در سبد غذایی خانوار جای گیرد.
محسنی با تاکید بر اینکه برای تحقق موضوع مذکور باید کشت مستمر توت فرنگی در طول سال در کشور داشته باشیم، گفت: توت فرنگی‌هایی که هم‌اکنون در بازار وجود دارند، عمدتا متعلق به جنوب کرمان (شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد) هستند. وی با بیان اینکه توت فرنگی به دو روش گلخانه‌ای و فضای آزاد در کشور کشت می‌شود، افزود: سطح زیر کشت این محصول در ایران بیش از 4 هزار و 600 هکتار و میزان تولید آن بیش از 57 هزار تن است. به گزارش مهر، محسنی، استان‌های کردستان، گلستان، مازندران و گیلان را استان‌های پیشتاز در تولید این میوه عنوان کرد و اظهار داشت: با اقداماتی که صورت گرفت و با انجام کشت گلخانه‌ای در جنوب کشور، هم‌اکنون ما در زمستان نیز توت فرنگی داریم، ضمن اینکه در استان‌های قزوین، البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، چهار محال و بختیاری، اصفهان، تهران و کهگیلویه و بویر احمد نیز کشت توت فرنگی عمدتا به شکل گلخانه‌ای انجام می‌شود. این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت توت فرنگی تابع شرایط آب و هوایی است، اضافه کرد: حدود
90 درصد کشت این محصول در فضای آزاد و 10 درصد کشت در فضای گلخانه انجام می‌شود که عمده کشت گلخانه‌ای نیز در جنوب کرمان است.

  ایران رتبه هجدهم تولید توت‌فرنگی جهان را دارد
محسنی با اشاره به رتبه هجدهم ایران در زمینه تولید توت فرنگی در جهان، افزود: آمریکا، ترکیه و اسپانیا رتبه‌های اول تا سوم را در این زمینه دارند. این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید این میوه در سال آینده نسبت به سال جاری با رشد حداقل 20 درصدی همراه باشد، گفت: میزان صادرات توت فرنگی در
9 ماهه امسال 12 تن به ارزش 18 هزار و 369 دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی 31 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به ارقام موجود در کشور، اضافه کرد: ارقام بومی موجود در کشور شمال اتابکی، کردستان، گیلاسی و دلندی و ارقام خارجی این محصول شامل پاروس، کاماروسا، کوئین الیزا، سلوا، دیامنت، گاویوتا، پاجارو و اروماس است. ما در حال جایگزین کردن ارقام خارجی به جای ارقام بومی هستیم، چراکه ارقام داخلی میوه‌ریزی دارند، فساد‌پذیری‌شان بالاست و در مواقع خاصی از سال قابل کشت هستند. محسنی با بیان اینکه 85 درصد توت فرنگی تولید شده برای تازه‌خوری و 15 درصد آن برای صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در نیمه دوم سال تنوع میوه‌ای کم است؛ به همین جهت توت فرنگی در این نیمه باید از حالت نوبرانه خارج شود و در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.

 توت فرنگی جیرفت باید در سراسر کشور شناخته شود
وی اضافه کرد: در این راستا جنوب کرمان اهمیت ویژه‌ای برای تولید توت فرنگی در پاییز و زمستان دارد و کیفیت میوه تولیدی به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی در نیمه دوم سال برای نگهداری و
حمل و نقل، منحصر به فرد است به‌طوری‌که قابلیت معرفی به عنوان یکی از محصولات گواهی شده تولید جنوب کشور را دارد. توت‌فرنگی جیرفت باید در تمامی نقاط کشور شناخته شود و درصدد افزایش صادرات آن به کشورهای دیگر به‌ویژه به کشورهای جنوبی
خلیج فارس باشیم. وی با اشاره به ماندگاری کم این میوه، گفت: به دلیل ماهیت فیزیولوژیکی و درصد رطوبت بالای این میوه، فساد‌پذیری آن زیاد و ضایعاتش بالاست که باید برای حمل و نقل آن از بسته‌بندی‌های مناسب و کامیون‌های یخچال‌دار به‌خصوص برای تولید بهاره آن استفاده شود.