صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دکتر رمضانعلی صادق‌زاده- مشاور مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع

استفاده از فناوری های نوین در صنایع

واردات چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی باید تحت نظارت دقیق باشد، چراکه واردات در هر صورت ریشه تولید را هدف قرار می‌دهد.

واردات با هدف تنظیم بازار از مبادی رسمی یا به‌صورت قاچاق زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف بیشتر از تولید باشد و کالا با عنوان کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر به مصرف‌کننده می‌رسد که اقدامات خوبی است.اما اگر نظارت‌ها دقیق نباشد و واردات به بهانه تنظیم بازار صورت گیرد، تولید داخل با آسیب جدی مواجه می‌شود، بر این اساس متولیان امر در تصویب تعرفه‌های واردات باید دقت بیشتری داشته باشند.این نکته که تولید بعضی از تکنولوژی‌ها در کشور دارای توجیه فنی و اقتصادی نیست، بدان معنا نیست که هر کالای فاقد کیفیتی وارد بازار شود یا این اجازه و امکان ایجاد شود که از مبادی قاچاق کالاهای مرتبط وارد بازار شود.
از سوی دیگر، هرچه واردات افزایش یابد، جوانان بیشتری بیکار می‌شوند، در صورتی که می‌توانیم با اقدامات سنجیده مانع تعطیلی تولید شویم.از این رو ضرورت دارد تا زمانی که در کشور کالاهای تولید داخل وجود دارد دستگاه‌ها از کالاهای خارجی استفاده نکنند.
بر این باوریم که باید برای کنترل و کاهش واردات کالا به کشور برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم با اجرایی شدن آنها جلوی واردات بی‌رویه و غیرضروری رسمی و غیررسمی (قاچاق) گرفته شود. این در حالی است که غالب صنایع کشور ما نیز دارای تکنولوژی وارداتی هستند و آن دسته از صنایعی که توانستند خود را به روز کنند و از فناوری نوین استفاده‌کنند، جزو صنایع پیشرفته محسوب می‌شوند اما ممکن است نام صنعتی قدیمی باشد مانند صنعت نساجی اما زمانی که از فناوری نوین استفاده می‌شود جزو صنایع نوین محسوب می‌شود. در حوزه خودروسازی نیز زمانی که از فناوری نوین استفاده می‌شود و محصول آن دارای R&D و ضریب نفوذ بالایی باشد جزو صنایع پیشرفته محسوب می‌شود. ضرورت دارد در کنار کنترل واردات، صنایع کشور نیز تکنولوژی خود را به روز کرده و از فناوری‌های نوین استفاده کنند که لازمه آن سرمایه‌گذاری مناسب است. اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری‌های با ثباتی که روند رو به رشدی داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی باشد را تجربه کنیم باید به سمت سرمایه‌گذاری صنایع‌های تک حرکت کنیم. زیرا در جایی سرمایه‌گذاری می‌تواند رشد کند که بتواند از مکانیزم ارزش افزوده بالاتر برخوردار باشد. استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه صنایع به ایجاد ارزش افزوده و رشد سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. در صورتی که صنعتی بخواهد روی پای خود بایستد و سرمایه‌گذاری را دارای توجیه اقتصادی کند و در راستای آن اشتغالزایی ایجاد شده و نرخ بیکاری کاهش یابد چاره‌ای جز استفاده از فناوری‌های دانش بنیان نداریم. حیات اقتصاد مقاومتی به شرکت‌های دانش بنیان وابسته است. در صورتی که سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد و تولیدات در این زمینه مورد حمایت قرار گیرند از خروج ارز جلوگیری خواهد شد و روندها در حوزه سرمایه‌گذاری معکوس می شود.
این سرمایه‌گذاری‌ها با کشورهای خارجی باید با شرط انتقال تکنولوژی و دانش فنی و مشارکت در سرمایه‌گذاری با تضمین صادرات بخشی از محصولات تولیدی مشترک باشد و صرف اینکه سرمایه‌گذاری در داخل کشور صورت گیرد، مهم نیست. با تمام این تفاسیر، نباید بازار را کاملا در اختیار خارجی‌ها قرار داد و زمانی سرمایه‌گذاری‌ها برد برد محسوب می‌شود که تولیدات و قیمت‌ها رقابت‌پذیر شوند.