صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مردم هم‌اکنون ۶۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازند

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینکه هم‌اکنون مردم ۶۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود می‌پردازند، به کمبود ۳۰هزار فیزیوتراپیست در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵ درصد فیزیوتراپیست‌های ایرانی در خارج از کشور کار می‌کنند.
احمد مؤذن‌زاده در نشست خبری بیست‌وهفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران (15 تا 17 اردیبهشت) با به نقد کشیدن عدم اعلام تعرفه‌های پزشکی اظهار داشت: طبق قانون باید میزان تعرفه‌های پزشکی قبل از فروردین اعلام شود اما این بار نیز مانند چند سال گذشته هنوز تعرفه‌های پزشکی اعلام نشده است.
موذن‌زاده ادامه داد: همچنین در نیمه دوم سال 93 نیز اصلاحات کتاب بومی تعرفه‌ها صورت پذیرفت و علی‌رغم افزایش بار مالی پزشکی اعتبارات سازمان‌های بیمه افزایش نیافت و هم‌اکنون تأخیر پرداختی بیمه‌های پایه به 10 ماه رسیده است و بیمه‌های تکمیلی نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.
وی عنوان کرد: طبق قانون توسعه 5 ساله باید میزان پرداختی مردم در حوزه درمان از 60 تا 70 درصد به 30 درصد کاهش می‌یافت ولی هم‌اکنون این کاهش را شاهد نیستیم و طبق برآورد سازمان نظام پزشکی و انجمن فیزیوتراپی ایران مردم هم‌اکنون 60 درصد هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازند، زیرا صندوق‌های بیمه قوی نداریم.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران در ادامه تصریح کرد: به دلیل ضعف صندوق‌های بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای خدمات وسیع فیزیوتراپی فقط به 2 تا 3 خدمت محدود شده است و اصلا بیمه‌ها خدمات نوین فیزیوتراپی از جمله لیزر کم‌توان و پرتوان و موارد دیگر را پوشش نمی‌دهند و دلیل آن نیز پایین بودن سرانه درمان و واقعی نبودن خدمات بیمه‌ای در کشورمان است.
موذن‌زاده با اشاره به هزینه هر جلسه فیزیوتراپی که بالغ بر 34 هزار تومان است ولی نرخ جهانی آن 10 برابر است، گفت: این در حالی است که ما هزینه‌های واقعی تجهیزات فیزیوتراپی را باید بپردازیم ولی ارزش خدمت آن به دلیل نواقص بیمه‌ای براساس نرخ جهانی حساب نمی‌شود.
وی با اشاره به فعالیت 7 هزار فیزیوتراپیست در کشور که باید تعداد آنان 30 هزار نفر باشد به کمبود شدید فیزیوتراپی در ایران اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلات مختلف در رشته فیزیوتراپی هم‌اکنون 300 فیزیوتراپیست ایرانی در کانادا کار می‌کنند و اگر کشورهای دیگر را در نظر بگیریم 10 تا 15 درصد فیزیوتراپیست‌های ایرانی خارج از ایران فعالیت می‌کنند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با گلایه از نبود دوره‌های دکترای حرفه‌ای در ایران به حضور «اِما استوک» بالاترین مقام جهانی فیزیوتراپی در کنگره‌ای که در ایران برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: در این کنگره بیش از 2 هزار فیزیوتراپیست از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هند، تاجیکستان، عراق و لبنان شرکت می‌کنند و بزرگترین نمایشگاه فیزیوتراپی و توانبخشی تاریخ ایران نیز در حاشیه این کنگره بین‌المللی با حضور 80 کشور تولیدکننده و واردکننده برگزار خواهد شد.