صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حکایت فرمول‌های آبلیمویی، کلاهبرداری که تقلب حساب نمی‌شود

آبلیموهایی که فقط نام آبلیمو را یدک می‌کشند، به‌طوری که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «بسیاری از تولیدکنندگان به فرمول‌هایی روی آوردند که به‌صورت آبگیری از میوه لیمو صورت نمی‌پذیرد» و بدتر اینکه این نوع کلاهبرداری نیز تقلب به حساب نمی‌آید.
تقلب در تولید آبلیمو دیگر آن‌قدر علنی شده است که اگر کسی از آبلیموی سالم سخنی به میان آورد باید تعجب کرد و به‌واقع این بخش از حوزه سلامت در زمینه مواد غذایی همچون نعل وارونه‌ای به رنگ لیمویی مبدل شده است.
در این رابطه رسول دیناروند ــ رئیس سازمان غذا و دارو درباره اینکه آیا آبلیموهای موجود در بازار تقلبی است، اظهار می‌کند: متأسفانه در کشورمان یکی از راههای جذب بازار کاهش قیمت است و لزوماً افزایش کیفیت باعث توسعه بازار برای تولیدکنندگان نمی‌شود.
معاون وزیر بهداشت برخی روش‌های کاهش قیمت در بازار را موجب تقلب دانست و افزود: در مورد آبلیمو بسیاری تولید کنندگان به فرمول‌هایی روی آوردند که به‌صورت آبگیری از میوه لیمو صورت نمی‌پذیرد و بارها اعلام کردیم این تقلب‌ها سنگین نیست ولی این مسئله نوعی کلاهبرداری است.
دیناروند با اعلام اینکه این نوع آبلیمو از ترکیب مواد مجاز تولید می‌شود، ادامه داد: در سال گذشته هم سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو ارزیابی‌هایی داشتند و دو نتیجه دیده شد؛ یکی اینکه این تقلب‌ها گسترده است و دیگر آنکه نیازمند اصلاح روشهای بررسی آزمایشگاهی است.
همچنین در این برنامه رادیویی وحید مرندی مقدم ــ معاون نظارت بر اجرای استاندارد در پاسخ به چرایی کشف تقلب در بازار عنوان کرد: قوانین ما چندان بازدارنده نیستند، در سال گذشته 97 هزار بطری آبلیموی تقلبی از بازار جمع‌آوری شد که بر اساس قوانین تولید کنندگان آن جریمه‌هایی می‌شوند که مجدداً ترغیب به تخلف می‌شوند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد با ابراز "امیدواریم تصویب قانون جدید در مجلس نهایی شود که بعد از لایحه بودجه قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد"، عنوان کرد: هزینه‌های تقلب و تخلف باید آن‌قدر بالا رود که فرد جرئت تقلب به خود ندهد.
مرندی مقدم افزود: یکی از متخصصان در کشور، آبلیمو را به‌روش شیمیایی تولید کرد؛ به‌طوری که وقتی با استاندارد موجود آزمایش می‌کردیم، جواب صحیح بود و در خرداد 93 این استاندارد را تغییر دادیم و تقلب‌ها نیز کاهش یافت.
مرندی با اشاره به نواقص مجدد در استاندارد جدید خاطرنشان کرد: باز هم میزان تقلب را شناسایی کردیم. به این آبلیموی غیرطبیعی می‌توان نام چاشنی را نهاد که در هر صورت تقلب است.