صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بخشنامه رایگان بودن هزینه‌های مصدومان تصادفات بدون کروکی پلیس لازم الاجرا است

رئیس اورژانس کشور بر لازم‌الاجرا بودن بخشنامه رایگان کردن مصدومان ترافیکی و تصادفات با فرم اورژانس ۱۱۵ و حتی بدون داشتن کروکی پلیس تأکید کرد.
در پی مشاهداتی در زمینه عدم قبول فرم اورژاسن 115 برای رایگان‌کردن هزینه‌های بیمارستانی مصدومان ترافیکی در تصادفات و بهانه آوردن نسبت به وجود کروکی پلیس از محل تصادف؛ امین صابری‌نیا-رئیس اوراژنس کشور به تسنیم، اظهار داشت: از زمان ابلاغ بخشنامه‌ای که در اواخر سال 94 به تمام بیمارستان‌ها ارائه شد باید مصدومان ترافیکی در تصادفات بتوانند بدون کروکی پلیس و فقط با داشتن فرم 115 اورژانس هزینه‌های بیمارستانی آنان رایگان شود.
وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: هم اکنون باید تمام بیمارستان‌ها به این بخشنامه عمل کنند و اگر بیمارستانی هنوز هم کروکی پلیس را دلیل بر رایگان شدن هزینه‌های مصدومان ترافیکی عنوان کند به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم اکثر بیمارستان‌ها در حال حاضر این بخشنامه مبنی بر رایگان بودن هزینه‌های مصدومان ترافیکی در تصادفات را بدون داشتن کروکی پلیس و فقط با صرف داشتن فرم اورژانس 115 اجرا می‌کنند.
فُرم اورژانس حکم خدمات رایگان بیمارستانی برای تصادفی‌ها است
یکی از گرفتاری‌های عمده مردم در مواقعی که دچار تصادف می‌شوند پرداخت هزینه‌های درمانی در بیمارستانها است در حالیکه طبق قانونی که چند سال قبل مصوب شد هزینه مصدومان در تصادفات که اورژانس آنها را به بیمارستانها انتقال می‌دهد رایگان خواهد بود.
ولی مدتهاست مردم گلایه‌های داشتند مبنی بر اینکه با وجود اینکه اورژانس مصدوم آنها را بر اثر تصادف به بیمارستان منتقل کرده است ولی به دلیل نداشتن کروکی پلیس، بالااجبار باید هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند که نمونه از این دست نیز فراوان وجود دارد. (براساس بند ب ماده 37 و 92 قانون برنامه چهارم توسعه 10 درصد کل هزینه‌های بیمه شخص ثالث، باید به حساب خزانه و نزد وزارت بهداشت واریز شود تا وزارت بهداشت این منابع مالی را در بیمارستانها صرف درمان رایگان مصدومان سوانح رانندگی کند).
در این رابطه یکی از کسانی که اقوامش دچار تصادف شده بود درباره این مشکل به تسنیم عنوان کرد: چندی قبل یکی از اطرافیان ما دچار تصادف شد که با کمک اورژانس به بیمارستان منتقل کردیم ولی برخلاف آنکه قرار بود هزینه‌های درمانی مصدوم ما رایگان شود با این وجود به دلیل نداشتن کروکی پلیس مجبور به پرداخت بیش از 400 هزار تومان شدیم و چون این مبلغ را نداشتیم مدارک هویتی در بیمارستان به امانت گذاشتیم.
حال در این رابطه امین صابری نیا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور درباره مشکلی که در این زمینه مردم با آن مواجه هستند به تسنیم بیان کرد: طی بخشنامه جدیدی که به بیمارستانها ابلاغ خواهد شد از این به بعد فرم انتقال مصدوم به بیمارستان برای رایگان شدن خدمات بیمارستانی کافی خواهد بود.
صابری نیا در پاسخ به این پرسش که بنابراین سرنوشت افرادی که بدهی در زمینه همین هزینه‌های تصادفات به بیمارستانها دارند و مدارک هویتی به امانت گذاشتند چه خواهد شد و آیا قوانین و تسهیلات این بخشنامه جدید به این افراد نیز تعلق خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: بله، بنابراین به محض ابلاغ این بخشنامه معوقات و بدهی‌های مردم در بیمارستانها در حوزه هزینه‌های تصادفات رایگان لحاظ خواهد شد.