صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اصغر رضانژاد- دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

ضرورت مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های دولتی

توسعه فضای کسب و کار، برناپروری، ساماندهی و مشارکت صنفی شعار و لازمه فعالیت در حوزه ICT در سال جدید خواهد بود.

 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باید کرسی‌های لازم را در بخش‌های مختلف دولتی به دست بیاورد و کمک کند قوانینی که آماده می‌شود حاصل کار مشورتی باشد، موضوعاتی که ممکن است مانع توسعه کسب و کار باشد اتفاق نیفتد و مصوباتی را به تصویب برساند...که به توسعه کمک کند که از آن جمله دستورالعمل اخیرا ابلاغ‌شده برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های دولتی است.
دغدغه بخش خصوصی این بود که وقتی مدیر بخش خصوصی عوض می‌شود ممکن است کل موضوع متوقف شود، ولی با این دستورالعمل این تعهد را از کمیسیون دولت الکترونیک می‌گیریم که با تغییر مدیر دستگاه، آن موضوع از بین نرود که باعث می‌شود ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بالاتر رود.
برناپروری به عنوان یکی از محورهای فعالیت سازمان نصر در سال جدید در نظر گرفته شده است. در برناپروری ما دو دوره جایزه چالش نوآورانه را برگزار کردیم که افرادی انتخاب شدند و کمک‌های بلاعوضی به آنها شد تا کارشان را به نتیجه برسانند. همچنین علاوه بر برناپروری بحث حمایت از استارتاپ‌ها در نمایشگاه الکامپ و اختصاص بخش عمده‌ای از سالن 18 به استارتاپ‌ها بود که بتوانند بدون هزینه توانمندی‌های خود را ارائه دهند.
‌مهمانان دولتی با یک برنامه هماهنگ از سالن استارتاپ‌ها بازدید ‌کردند که این موضوع کمک به ایجاد شتاب‌دهنده در حوزه فناوری اطلاعات بود، چون دو سال پیش ما شتاب‌دهنده‌ای در این حوزه نداشتیم اما در حال حاضر نزدیک به 10 شتاب‌دهنده داریم که بخش عمده‌ای از آن حاصل تلاش‌های هیات‌مدیره سازمان برای ترویج این موضوع بود.
ساماندهی کسب و کارها به عنوان دیگر محور فعالیت‌های نصر خواهد بود. از اتفاقاتی که در این زمینه افتاده، وام وجوه اداره شده است که روال شفافی دارد و به صنف واگذار شده که به این طرح‌ها رسیدگی کند. همچنین یکی دیگر از ساماندهی‌ها بحث نمایشگاه الکامپ بود که تا قبل از این متولی مشخصی برای برگزاری نداشت، اما از سال 94 برگزارکننده آن سازمان نظام صنفی است که اعتقاد دارد بعد از نمایشگاه باید اتفاقات خوبی برای کسب و کارها بیفتد.
در الکامپ 94 مشارکت فعالان بیشتر شد، شرکت‌های خارجی بیشتر غرفه داشتند و بازدید بیشتری نسب به سال 93 ثبت شد. علاوه بر اینکه هیات‌های مختلفی از کشورهای اروپایی و آسیای دور از نمایشگاه بازدید کردند، علاقه‌مندی نشان دادند و هیات‌هایی را اعزام کردند که در سال 95 حضور فعال‌تری داشته باشند.
تعامل با کشورهای خارجی و شرکت‌های بین‌المللی مستلزم یک تعامل طولانی مدت است و نمی‌تواند چند ماه قبل از نمایشگاه هماهنگی لازم انجام شود. بنابراین تشکیل دبیرخانه دائمی الکامپ کمک می‌کند که این اتفاقات بیفتد. در سال 94 نشست‌های زیادی با کشورهای اروپایی و آسیایی انجام شده برای اینکه بتوانیم زمینه‌ای را ایجاد کنیم که کشورها تعاملاتی با هم داشته باشند.
از کارهای دیگری که در سازمان انجام شده افزایش میزان مشارکت در استان تهران و گواه آن میزان برگ رای است، چون شرکت‌هایی که در سازمان عضو هستند و حق عضویت خود را پرداخت می‌کنند اجازه دارند که حق رای داشته باشند.
در حال حاضر، محور فعالیت‌ها برای سال جدید همین توسعه فضای کسب وکار، برناپروری، ساماندهی و مشارکت است، اما مصادقش ممکن است تفاوت کند و اقدامات بهتر و بیشتری انجام شود.
در سال جدید به‌طور جدی بر همدلی و همزبانی دولت با بخش خصوصی تاکید می‌شود. مهم‌ترین اتفاقی که افتاده و ما به خاطر آن از دولت تشکر می‌کنیم، سخن مقام معظم رهبری و بحث همدلی و همزبانی است. دولت یازدهم از سازمان بیش از پیش نظر مشورتی می‌گیرد، سازمان را درگیر سیاست‌گذاری‌هایش می‌کند و در تدوین پیش‌نویس برنامه و لایحه‌هایی که بخواهد در حوزه فناوری اطلاعات آماده کند، نظر مشورتی می‌گیرد.
کاهش تصدی‌گری، افزایش سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرا به عنوان وظیفه بخش دولتی باید در دستور کار قرار بگیرد. سازمان نصر توانسته در کمیسیون توسعه دولت الکترونیک کرسی داشته باشد، رئیس سازمان به کمیسیون تنظیم مقررات دعوت می‌شود و همدلی و مشارکت دادن بخش خصوصی که نماینده‌اش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است از مهم‌ترین اتفاقاتی است که بخش دولتی انجام داده و امیدواریم این همدلی و همزبانی در سال آینده بیش از پیش شود.