صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر کشاورزی خبر داد:

چاه‌های غیرمجاز مسدود می‌شوند

معاون آب و خاک وزیر کشاورزی از مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کمتر از 60 درصد است و برای کنترل آب مصرفی در این بخش، ضمن تحویل حجمی آب باید مانیتورینگ و نظارت بر آن به صورت مشترک از سوی وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو انجام شود تا به کشاورزان اجحاف نشود.


متخصص شیمی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان امروز ، شایع‌ترین و متداول‌ترین شیوه تقلب در گلاب را حل کردن آب با مواد شیمیایی و سنتتیکی عنوان می‌کند که ظاهر و عطری شبیه اسانس‌های به‌دست‌آمده از گل محمدی دارند و بیشتر از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شوند.
عبدالرسول ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه گل محمدی دارای 300 ماده شیمیایی مختلف ناچیز اما بی‌شک بسیار تأثیرگذار است، گفت: در اسانس‌های شیمیایی و سنتتیک، در بهترین حالت از هفت تا 10 ماده شیمیایی که مقدار آنها قابل توجه است و در نهایت عطری مشابه گلاب را به مشام می‌رسانند استفاده می‌شد و منجر به تولید گلاب تقلبی می‌شوند.
وی میزان اسانس طبیعی در گلاب ناب ایرانی را 12 میلی‌گرم در 100 سی‌سی اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برای تولید گلاب‌های غیرطبیعی 20 گرم از اسانس‌های مصنوعی را که با قیمت بسیار ناچیزی خریداری و در 200 لیتر آب حل می‌کنند و به نام گلاب به فروش می‌رسانند.
متخصص شیمی دارویی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که گلاب در کشورهایی مثل پاکستان و هند مصرف آرایشی دارد و شاید مصرف این گلاب‌های مصنوعی آنقدر به ضررشان تمام نشود، چون این ما هستیم که بیشترین استفاده خوراکی را از گلاب داریم و استفاده از این گلاب‌های تقلبی به هیچ‌عنوان به نفع ما نیست و منع قانونی دارد.
ابراهیم‌آبادی از دیگر تقلب های در گلاب را استفاده از گیاه علفی "عطر چای" عنوان کرد که بوی و عطر مشابه گل محمدی دارد و بسیار در دسترس است.
وی ادامه داد: در این روش نیز میزان مساوی از اسانس را با عطر چای مخلوط کرده و به نام گلاب طبیعی به فروش می‌رسانند؛ هرچند این روش به نسبت روش استفاده از مواد سنتتیک، رایج نیست.
ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: هرچند سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو پیگیر این تخلف‌ها هستند و با مواد شناسایی‌شده برخورد قضایی شده است، اما این تقلب‌ها طی هفت تا هشت سال گذشته ریشه‌دار شده و به‌عنوان راهی پرسود بازار خوبی را در کشور به‌دست آورده است و بی‌شک متخلفان به‌راحتی پا پس نخواهند کشید.
وی نبود تنوع در تولید فرآورده‌های گلاب و کمبود گل محمدی را از دیگر چالش‌های این صنعت عنوان کرد و با اشاره به اینکه گل محمدی از گران‌ترین گل‌های جهان است و گلاب نیز علاوه بر مصارف شخصی، در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی هم مصرف می‌شود، یادآور شد: تمامی شواهد حاکی از ضرورت فعال‌تر شدن صنعت تولید اسانس گلاب و فرآورده‌های متنوع آن، در ایران است.
علی‌مراد اکبری در نشست خبری امروز (یکشنبه) که به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در دولت گذشته بالغ بر 200 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شد که چاه‌هایی که مجاز بودند و بیش از حق‌آبه خود مصرف نکردند در کنارشان چاه‌های غیرمجاز علاوه بر سهم آنها، بیش از حد یک چاه مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت کردند که نشان‌دهنده مدیریت ناکارآمد در گذشته است و همین عوامل سبب به وجود آمدن بحران آب در کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی حدود شش میلیارد متر مکعب در سال است، گفت: در قالب برنامه ششم توسعه درصددیم با همکاری وزارت نیرو، صدا و سیما، قوه مقننه، قوه قضاییه، صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در قالب برنامه زمان‌بندی چاه‌های غیرمجاز را مسدود کنیم و جلوی برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز را بگیریم.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: درصددیم از طریق بهبود روش‌های آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و غیره 11 میلیارد متر مکعب آب در برنامه ششم توسعه صرفه‌جویی کنیم و به نظر می‌رسد اگر قرار است مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی صورت گیرد باید مانیتورینگ آب مصرفی کشاورزی به صورت مشترک توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو انجام شود؛ به‌گونه‌ای که اگر قرار است چاهی مسدود یا نصب شود یا اینکه حق‌آبه آن شارژ شود باید با نظارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا بتوان حجم آب مصرفی در این بخش را کنترل کرد.
نامه حجتی به وزیر نیرو درباره کانال‌های اصلی آب
اکبری اظهار کرد: نامه‌ای به همراه وزیر جهاد کشاورزی تنظیم و به وزارت نیرو ارسال کردیم تا شبکه‌های اصلی آبیاری در کشور را اصلاح کنند، چراکه هم‌اکنون انتقال آب در شبکه‌های اصلی با استفاده از کانال‌های آبیاری روباز انجام می‌شود. در حالی که شرایط پایدار منابع آبی کشور اقتضای اینکه انتقال آب به صورت شبکه‌های روباز انجام شود را ندارد و می‌توان ضمن کاهش هزینه‌های آبیاری تحت فشار، هزینه‌های تولید را نیز کاهش دهیم.
وی افزود: از ابتدای اجرای عملیات آبیاری تحت فشار تاکنون یک میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به این سیستم‌ها شده‌اند که این میزان آبیاری تحت فشار صرفه‌جویی 6.7 میلیارد متر مکعبی را به همراه داشته است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در قالب برنامه 10 ساله چهار میلیون هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار خواهند شد، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 300 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار تخصیص یافته است. درصددیم تا پایان امسال میزان اجرای این طرح را به 180 هزار هکتار در سال‌جاری برسانیم، چراکه اجرای این طرح 4400 مترمکعب آب در هر هکتار صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.
اکبری با اشاره به اختصاص 350 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه گفت: 30 درصد از این اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرده است.
خط قرمز دولت و نظام، آب و مسائل آن است
وی با تاکید بر اینکه خط قرمز امروز دولت و نظام، آب و مسائل آن است، اظهار کرد:‌ جالب است که سال‌ها وزارت نیرو سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی را حدود 90 میلیارد مترمکعب اعلام می‌کند. در حالی که براساس اعلام این وزارتخانه بارش باران 18 درصد و میزان روان‌آب‌ها 49 درصد طی سال‌های اخیر کاهش یافته است اما سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی تغییری نمی‌کند.
سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کمتر از 60 درصد
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت نیرو طی سال‌های گذشته درجه حرارت نیز بیش از یک درجه افزایش یافته اما سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کاهش پیدا نکرده است در حالی که افزایش هر درجه حرارت دما باعث کاهش بیش از 30 میلیارد مترمکعب آب در کشور می‌شود.
به گفته اکبری، علی‌رغم اعلام وزارت نیرو، سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور کمتر از 60 درصد است و بسیاری از مدیران وزارت نیرو بر این عقیده هستند، چراکه در کشور مشکل کم‌آبیاری وجود دارد که 25 درصد از عرصه‌های کشاورزی و تولیدات این بخش را شامل می‌شود و این مشکل در برخی باغات مانند پسته‌های کرمان تا 50 درصد افزایش یافته است.
وی ضمن انتقاد از سدسازی غیراصولی در سال‌های گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست را نیز مقصر دانست و گفت: سازمان محیط‌زیست در دولت گذشته باید پروژه‌های این‌چنینی را از نظر زیست‌محیطی را ارزیابی می‌کرد و اگر مانند سد گوتوند نتایج برای محیط زیست زیان‌بار و منفی بود، نباید اجازه اجرای طرح را صادر می‌کرد.