صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بیشترین تصادفات مرگبار نوروزی در محورهای کدام استان‌ها رخ داده است؟ +‌نمودار

بررسی شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز نشان می‌دهد که چهار استان فارس، خراسان رضوی، تهران و خوزستان دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی هستند.
 در طول چهار نوروز گذشته، استان‌های فارس، خراسان رضوی، تهران و خوزستان دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی بوده‌اند، بطوری که طی اجرای طرح نوروزی در سال 90 تا 93 در استان‌های مذکور به ترتیب 422، 361، 361 و 353 تن به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.
 
 
بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای 20 روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال 90، 1318 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، در این سال استان خوزستان با 119 مورد فوتی بیشترین کشته شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز استان‌های خراسان‌رضوی، تهران و فارس به ترتیب با 101، 101 و 96 مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
در مدت مشابه سال 91 این آمار به عدد 1141 جان‌باخته رسیده است و اینبار دو استان خراسان رضوی و تهران هرکدام با 97 مورد فوتی بیشترین کشته شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز را به خود اختصاص دادند و پس از آن استان فارس با 96 مورد و استان خوزستان نیز با 86 مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 137 تن در محورهای استان فارس کشته شدند و پس از آن خوزستان با 94 کشته و خراسان رضوی و تهران با 92 کشته در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
در سال 93 نیز در طول مدت 20 روز از اجرای طرح نوروزی، 1084 نفر جان خود را از دست دادند، از میان این 1084 نفر، 94 تن در محورهای خوزستان، 93 تن در محورهای فارس، 71 تن در محورهای خراسان رضوی و 71 تن دیگر نیز در محورهای استان تهران جان خود را از دست داده‌اند.
 
 
عمده این حواث نیز آنطور که سرهنگ نادر رحمانی، سرپرست مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا  گفته، منجر به واژگونی شده است.
 
وی در توضیح بیشتر این موضوع ادامه می‌دهد:‌ متاسفانه در سال‌های اخیر واژگونی خودروهای سواری به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی افزایش داشته است. از جمله مواردی که منجر به واژگونی خودروها می‌شود، خستگی و خواب آلودگی راننده است، که در این خصوص تنها کافی است راننده قبل از حرکت خواب کافی داشته و در طول مسیر سفر نیز با توقف در حاشیه امن جاده مدتی را استراحت کند.
 
رحمانی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز را نیز دو علت عمده دیگر این حوادث می‌داند و معتقد است: چهار استان مذکور از استان‌های نسبتا پهناور کشورمان نیز محسوب می‌شوند و علاوه بر جمعیت بالا عامل دیگری که باعث بروز تصادف در این محورها شده است، خلوتی جاده‌هاست متاسفانه برخی رانندگان گمان می‌کنند که با خلوت بودن جاده می‌توانند با سرعتی بیش از حد مجاز رانندگی کنند که نتیجه آن بروز چنین حوادثی است.
 
وی می‌گوید: بنابران توصیه من به رانندگان این است که از انجام حرکات نمایشی با خودرو، سرعت و سبقت غیرمجاز و ... جدا پرهیز کنند و ضمن اینکه باید کمربند ایمنی خود را بسته و دیگر سرنشینان را نیز مجبور به بستن کمربند ایمنی کنند و حتما قبل از حرکت خواب کافی داشته باشند.
 
/انتهای پیام/