صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روحانی در دیدار وزیر خارجه دانمارک:

عربستان نمی‌تواند جنایت خود را با قطع رابطه بپوشاند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پاسخ انتقاد، سربریدن نیست، گفت: عربستان نمی‌تواند با قطع رابطه سیاسی با ایران بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی سرپوش بگذارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اعدام شیخ نمر؛ رهبر شیعیان عربستان به دلیل انتقاد از دولت ریاض، اظهارداشت: پاسخ انتقاد نباید سربریدن باشد و امیدواریم کشورهای اروپایی که همواره به مساله حقوق بشر واکنش نشان می‌دهند در این زمینه هم به وظایف حقوق بشری خود عمل کنند.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای روابط خوب با همسایگان، گفت: طبیعی است که جنایت علیه حقوق اسلامی و انسانی، عکس العمل افکار عمومی را در پی خواهد داشت. 
روحانی خاطرنشان کرد: البته دولت عربستان برای اینکه بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی در کشور خود سرپوش بگذارد، دست به اقدام عجیبی زده و رابطه سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است در حالی که بی‌تردید هیچگاه اینگونه اقدامات نمی‌تواند آن جنایت بزرگ را بپوشاند. وی تصریح کرد: ایران بهترین راه‌حل برای رفع اختلاف بین کشورها را مذاکره و دیپلماسی می‌داند و شرایط امروز منطقه به گونه‌ای است که همه کشورها باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری و رایزنی داشته باشند و معتقدیم کشورهای منطقه با اتحاد می‌توانند منطقه را از خطرات تروریسم پاکسازی کنند. 
رئیس‌جمهوری، مبارزه با تروریسم را یکی از محورهای همکاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی دانست و گفت: تهران آمادگی دارد برای مبارزه با تروریسم با دیگر کشورها و از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، همکاری داشته باشد. روحانی تاکید کرد: باید برای مبارزه با تروریسم و عاری کردن جهان از افراط و خشونت در چارچوب قطعنامه (wave) مجمع عمومی سازمان ملل، اقدامات و برنامه‌های خود را به صورت هماهنگ ادامه دهیم. روحانی همچنین حرکت سریع و پرشتاب در توسعه روابط تهران و کپنهاک را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تقویت روابط دو کشور به نفع منافع دو ملت است و در تقویت صلح و ثبات بین‌المللی نیز تاثیرگذار است. 
وی حضور هیات اقتصادی همراه وزیر خارجه دانمارک را نشانه اراده جدی کپنهاک برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران دانست و گفت: از طرف دولت ایران نیز برای توسعه روابط با کشورهای شمال اروپا از جمله دانمارک اراده جدی وجود دارد. 
رئیس‌جمهوری برخورداری از نیروی انسانی مستعد، منابع غنی انرژی، ثبات و امنیت منطقه‌ای، پروژه‌های عظیم صنعتی و بندرگاهی و پیشرفت‌های چشمگیر در علوم و فناوری‌های نو را از جمله ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری در ایران دانست و افزود: امروز فضای کشور ما برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی کاملا آماده است. 
 
دانمارک اقدام عربستان را محکوم کرد 
کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز در این دیدار که روز گذشته انجام شد، با بیان اینکه دانمارک اهمیت زیادی برای توسعه روابط با ایران قائل است، اظهار داشت: کپنهاک از تحولات جدیدی که در برنامه‌های اقتصادی دولت ایران برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی ایجاد شده، استقبال می‌کند. 
وزیر امور خارجه دانمارک خاطرنشان کرد: هیات تجاری همراه من بسیار مشتاق هستند که همکاری‌های مشترک اقتصادی خود را با طرف ایرانی هر چه زودتر آغاز کنند و به آنها تاکید شده که صرفا نگاه تجاری به ایران نداشته و باید در زمینه انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک نیز فعالیت داشته باشند. ینسن در ادامه درباره اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر نیز گفت: دانمارک نخستین کشوری بود که این اقدام عربستان را محکوم کرد. وزیر امور خارجه دانمارک همچنین همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: سیاست دانمارک مبارزه با تروریسم در جهان است و ما به دنبال دنیایی امن برای پیشرفت و توسعه هستیم.