صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

زنگنه پس از دیدار با وزیر تجارت افغانستان عنوان کرد:

اعلام آمادگی کابل برای دریافت سالانه ١ میلیون تن گازوییل از ایران

وزیر نفت از اعلام آمادگی افغانستان برای خرید سالانه یک میلیون تن گازوییل از ایران خبر داد و گفت: مذاکرات درباره قیمت این فرآورده نفتی ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه پس از دیدار با همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع به خبرنگاران درباره محور این دیدار گفت: دراین دیدار درباره نیازهای افغانستان که مهمترین آن واردات گازوییل از ایران بود، صحبت شد.

وی با بیان این که مذاکره دو کشور درباره قیمت این فرآورده نفتی ادامه خواهد یافت و قرار بر این است ایران قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهد، یادآورشد: افغانستان برای هر تن گازوئیل وارداتی از ایران ١٠٠ دلار سود بازرگانی اضافی به طور نداشتن مزیت در مقایسه با دیگر کشورها، دریافت می کرد که قرار شد این موضوع حل و اصلاح شود.

زنگنه میزان گازوییل صادراتی به این کشور را حدود ٢٠٠ هزار تن عنوان کرد و درباره احتمال افزایش این میزان گفت: افغانها اعلام آمادگی کردند میزان واردات گازوییل از ایران را تا یک میلیون تن افزایش دهند.

وی افزود: مذاکره درباره قیمت این فرآورده نفتی میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت دیگر محور این مذاکره را صادرات گاز به صورت سی ان جی به افغانستان عنوان کرد و یادآور شد: این موضوع در حد ایده است که قابل بررسی خواهد بود.

به گفته زنگنه، افغانها همچنین خواهان دریافت ٢٠٠ هزار تن ال پی جی از ایران هستند که باید قیمت آن مشخص شود.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان بعدازظهر دیروز (دوشنبه، ١٤ دیماه) و در صدر هیئتی برای انجام سفری سه روزه به تهران آمد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در این سفر با مقامهای جمهوری اسلامی ایران درباره روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای دیدار و گفتگو می کند.

وی دومین مقام عالیرتبه افغان است که در سالجاری به ایران سفر می کند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز ٣٠ فروردین امسال به ایران سفر کرده بود.

عبدالله قرار است در این سفر در راستای توافقهای انجام شده میان ایران و افغانستان، از ظرفیتهای ترانزیتی بندر چابهار دیدن کند.