صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وام ۶۰ میلیونی مسکن ابلاغ شد

فروش قسطی مسکن منتظر تعیین نرخ کارمزد

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن از ابلاغ وام ۶۰ میلیونی خرید مسکن (اوراق حق تقدم) به شعب بانک مسکن خبر داد.
محمدحسن مرادی در پاسخ به این سوال که آیا وام 60 میلیونی مسکن به شعب ابلاغ شد، گفت: بخشنامه وام 60 میلیونی خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم به شعب ابلاغ شده است و از امروز پرداخت این وام در شعب بانک مسکن اجرایی می‌شود. 
وی ادامه داد: البته قرار بود این بخشنامه از روز گذشته به شعب ابلاغ شود اما این بخشنامه یک اصلاحات جزئی در نگارش آن داشته که انجام گرفته است. 
مرادی خاطرنشان کرد: به هرحال پرداخت این تسهیلات 60 میلیونی از محل اوراق حق تقدم از امروز اجرایی خواهد شد. 
وی درباره نحوه استفاده دارندگان اوراق تسهیلات مسکن صادره قبل از مهر ماه 94 (تسه 9407) از تسهیلات 60 میلیون تومانی اظهار کرد: متقاضیانی که می‌خواهند از تسهیلات جدید استفاده کنند، تا سقف‌های قبلی که 45 میلیون تومان بود، می‌توانند از اوراق تسه مهر ماه به قبل استفاده کنند ولی برای استفاده از مابه‌التفاوت سقف وام قبلی (45 میلیون تومانی) تا سقف وام جدید (70 میلیون تومان) که 25 میلیون تومان می‌شود، باید از اوراق تسه 9408 (اوراق تسهیلات مسکنِ صادره آبان ماه امسال به بعد) خریداری کنند. 
وی تشریح کرد: به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در تهران وام بگیرد و اوراقی که در اختیار دارد را تا 45 میلیون تومان پوشش ‌دهد، باید برای دریافت وام 70 میلیون تومانی مسکن، مجددا اوراق تسهیلاتی خریداری کند که تاریخ صدور آنها از آبان ماه به بعد باشد. یعنی نمی‌تواند این مابه‌التفاوت 25 میلیون تومانی را با خرید اوراقی که در مهرماه امسال و قبل از آن منتشر شده، پوشش دهد. به عبارت دیگر متقاضی باید 90 برگه اوراق قدیمی تسهیلات به علاوه 50 برگه اوراق تازه‌منتشره برای تشکیل پرونده با خود به همراه داشته باشد. 
مرادی خاطرنشان کرد: دریافت‌کنندگان وام 60 میلیون تومانی مسکن چه اوراقی که تاریخ صدور آنها مربوط به ماقبل مهرماه امسال است را در اختیار داشته باشند و چه اوراقی که مربوط به آبان ماه امسال به بعد است را خریداری کنند، همگی باید تسهیلات دریافتی را با سود 18/5 درصد بازپرداخت کنند؛ نه اینکه بخشی از وام که مربوط به اوراق قدیمی است، با سود 14 درصد محاسبه شود و بخش دیگری از تسهیلات نیز با سود 18/5 درصد.
مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن درباره آغاز فروش قسطی مسکن که این روزها تنها منتظر تعیین و پذیرش نرخ کارمزد از سوی بانک مرکزی است، گفت: هنوز بانک مرکزی درباره تعیین نرخ کارمزد طرح فروش قسطی مسکن اعلام نظری نداشته است و در حال کار کردن روی آن است. 
وی گفت: اگر می‌خواستیم فرایند طبیعی طرح فروش قسطی مسکن طی شود 7-8 ماه زمان می‌برد چراکه باید ابتدا در کمیسیون هماهنگی بانک‌ها و بعد شورای هماهنگی بانک مرکزی مطرح می‌شد اما بانک مسکن مستقیما با بانک مرکزی در این خصوص ارتباط گرفته تا کارها زودتر انجام شود. 
به گفته وی، پیشنهاد بانک مسکن برای تعیین نرخ کارمزد طرح فروش قسطی مسکن 5 درصد است.