صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گیشه پاییزی سینماها در گفتگو با سینماداران ارزیابی شد

فروش سوپرمارکتی فیلم ، رقیب سینما

مدیران سینماهای شهر تهران، از وضعیت گیشه پاییزی‌، شرایط اکران این فصل، کاهش مخاطبان سینما، فیلم‌سوزی و... سخن گفتند.
به گزارش ایسنا، حسین مقیمی، مدیریت «سینما مرکزی» واقع در میدان انقلاب، وضعیت فروش گیشه سینما در پاییز امسال را بهتر از سال گذشته دانست. 
او دلیل این افزایش فروش را بهتر بودن موضوعات فیلم‌های امسال و استقبال بیشتر مخاطبان به طبع آن دانست. 
مقیمی همچنین در این‌باره گفت: البته وجود فیلم‌های شاخص مانند «محمد رسول‌ا... (ص)» در این برهه از زمان ‌توانست به گیشه پاییز هم کمک کند. 
مدیر سینما مرکزی در ادامه با اشاره به بحث فیلم‌سوزی در سینما ادامه داد: بخشی از این اتفاق فیلم‌سوزی به‌دلیل اکران فیلم‌ها در گروه آزاد است. آنها وقتی می‌بینند فیلمی به فروش رسیده است، فیلم را نگه می‌دارند و آن را عوض نمی‌کنند. این باعث می‌شود که فیلم‌های دیگر پشت اکران گیر کنند و گاهی تا یک ماه اکران‌شان عقب بیفتد. 
مقیمی همچنین مطرح کرد: مانند قبل بهتر است شورایی برای اکران فیلم‌ها تشکیل شود تا فیلم‌ها را ارزیابی کنند تا برخی فیلم‌هایی که اصلا موضوعیتی سینمایی ندارند، در سینما اکران نشوند چراکه با اکران آنها تا دو سه هفته وقت نمایش دیگر فیلم‌ها را می‌گیرند و در آخر هم نه مخاطب راضی از سینما خارج می‌شود و نه ما سینمادارها راضی می‌شویم. 
او با بیان اینکه «توقع مخاطبان سینمای امروز به دلیل پیشرفت جهانی و بیشتر شدن رسانه‌های خارجی، بالاتر رفته است»، گفت: ادامه اکران فیلم‌های بی‌کیفیت همچنین باعث دوری تماشاچی از سینما می‌شود. 
 
سالن سینما کافی است، فیلم خوب نداریم
مدیر سینما مرکزی در قسمت دیگری از سخنانش تصریح کرد: گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند سالن سینما کم است ولی به نظر من این فیلم خوب است که ما کم داریم اگر فیلم خوب آنقدر کم نبود، چه دلیلی داشت که همه ما سینما‌های نزدیک به همدیگر چند فیلم مشترک را اکران ‌کنیم؟! الان بسیاری از سالن‌های سینما دارند ضرر می‌کنند و با تعداد کم از تماشاگر فیلم را به نمایش درمی‌آورند. 
مقیمی در پایان نیز به ضرر و زیان‌های سینماها حتی پس از دیجیتال شدن‌شان اشاره کرد و گفت: امروزه با دیجیتال شدن سیستم نمایش سینماها بخشی از مشکلات از بین رفته است ولی مشکلات و مسائل دیگری گریبان‌مان را گرفته است و سینما همچنان دارد ضرر می‌دهد. همچنین به‌دلیل افزایش قیمت بلیت افراد کمتر به سینما می‌آیند و ترجیح می‌دهند بعد از مدت کوتاهی پس از اتمام نمایش فیلم، سی‌دی آنها را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنند. 
یوسف زند، مدیریت «پردیس سینمایی زندگی» در غرب تهران اما وضعیت پاییز امسال را هم از نظر فروش و هم از نظر تعداد مخاطب نسبت به سال گذشته خوب ندانست. 
او در آماری مخاطبان امسال را 50 هزار نفر کمتر از سال گذشته دانست و باوجود افزایش قیمت بلیت، حدود 200 میلیون تومان را اختلاف فروش گیشه امسال با سال گذشته اعلام کرد. 
زند در ادامه دلیل این کاهش مخاطب را علاوه بر نبود فیلم‌های شاخص در گیشه پاییز، کمتر بودن کیفیت فیلم‌های امسال عنوان کرد و گفت: امسال نهایتا سه یا چهار فیلم خوب داشتیم و با اکران فیلم‌هایی مانند «من سالوادور نیستم» به کارگردانی رضا عطاران به بهبود وضعیت گیشه پاییز امید داشتیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. 
مدیر «پردیس سینمایی زندگی» همچنین با اشاره به بحث «فیلم‌سوزی» که اخیرا شنیده می‌شود، گفت: نمی‌توانیم ادعای فیلم‌سوزی کنیم چون افراد دوست دارند فیلم‌شان در مناسب‌ترین و بهترین شرایط به نمایش دربیاید و زمانی که این اتفاق نمی‌افتد، ناراحت می‌شوند و ادعای فیلم‌سوزی می‌کنند. تعدد فیلم‌ها از یک طرف و اینکه همه فکر می‌کنند فیلم‌های‌شان خوب خواهد فروخت، از طرف دیگر باعث ایجاد همچنین ادعایی می‌شود. 
او در پایان نیز اضافه کرد: ما همیشه به قراردادهایی که با فیلم‌ها می‌بندیم پایبند هستیم و فیلم‌ها را حتی اگر فروش زیادی هم نداشته باشد از اکران خارج نمی‌کنیم و با توجه به شرایط موجود، می‌خواهیم به فیلمی که داریم می‌فروشیم کمکی هم کرده باشیم. 
حسین اسلامی، مدیریت سینمای «اریکه ایرانیان» نیز وضعیت پاییز امسال را تقریبا در شرایطی مشابه با سال گذشته دانست و گفت: تا نیمه پاییز امسال سینما دچار رکود بود ولی در آذرماه به دلیل اکران چند فیلم خوب، مانند فیلم «در مدت معلوم» اوضاع گیشه و فروش بهتر شده است. 
او درباره نحوه اکران فیلم‌ها نیز ادامه داد: بحث فیلم‌سوزی همیشه در سینما بوده است. هر سال فیلم‌های خوب را برای شش ماهه نخست سال گلچین می‌کنند و بعد در پاییز و هرچه که به جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم، پشت‌سرهم فیلم‌ها را اکران می‌کنند. 
 
مشکل از تقسیم‌بندی زمان اکران فیلم‌هاست
مدیر سینما «اریکه» هم معتقد است: من با این نوع تقسیم‌بندی فیلم‌ها که در 6 ماه اول سال در نوروز و تابستان تراکم فیلم داریم و در 6 دوم به این مشکل برخورد می‌کنیم، موافق نیستم. باید قبل از اکران فیلم‌ها با توجه به مسائلی مانند بازیگر، کارگردان و حدس‌هایی که می‌شود زد، تقسیم‌بندی بهتری انجام داد تا به این مشکل برخورد نکنیم. 
اسلامی در ادامه اظهار کرد: در فصل پاییز به دلیل مسائل طبیعی اغلب اوقات افت مخاطب داریم که باید با توجه به این نکته اکران این فیلم‌ها را متعادل‌تر انجام دهند. 
او همچنین ادامه داد: ما همیشه طبق قراردادی که با فیلم‌ها می‌بندیم عمل می‌کنیم؛ چه زمانی که فیلمی کم بفروشد نمایشش را متوقف نمی‌کنیم، چه زمانی که فیلم از فروش خوبی برخوردار شود، مدت اکرانش را طولانی‌تر نمی‌کنیم. مدیر سینمای اریکه ایرانیان، در پایان اضافه کرد: این طبیعی است که تهیه‌کنندگان بخواهند فیلم‌شان در ایام بعد از جشنواره اکران شود، ولی باید به وضعیت کلی سینما هم نگاه کنند چراکه سینمادار برای خودش و روشن نگه داشتن چراغ سینمایش هزینه‌هایی دارد که باید پرداخته شود.