صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بسته مسکنی داریم اما پولی برای اجرای آن نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسته‌های فراوانی در دولت برای خروج مسکن از رکود وجود دارد اما پولی برای اجرای آنها نیست، گفت: تا وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر نکند، هیچ اهرمی برای خروج ناگهانی مسکن از رکود وجود ندارد. به گزارش تسنیم، حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره راهکارهای دولت برای خروج از رکود مسکن اظهار کرد: بسته‌های فراوانی در وزارت راه و شهرسازی و دولت برای خروج بخش مسکن از رکود وجود دارد اما اجرای آنها منتظر منابع مالی است که فعلا دولت پولی ندارد و نمی‌تواند خارج از قانون بودجه سال 94 مبلغی به بخش مسکن اختصاص دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود مسکن چند بخش دارد، تصریح کرد: رکود فعلی بازار بهترین شرایط را برای خریداران دست‌به‌نقد مسکن فراهم کرده است چون هیچگاه چنین زمان طولانی‌ای در تاریخ اقتصاد مسکن کشور نداشته‌ایم که قیمت این کالا ثابت بماند و حتی اگر براساس شاخص‌های تورم محاسبه کنیم، حتی می‌توان نام آن را کاهش قیمت مسکن گذاشت. 
مظاهریان ادامه داد: بخش دیگر افرادی هستند که بالقوه توان خرید مسکن را دارند؛ وضعیت کنونی بهترین راه‌حل برای آنهاست و به‌شدت دنبال راه‌حل‌هایی برای خانه‌دار شدن آنها هستیم که در این راستا بسته‌های گوناگون و وام‌های مختلف ارائه می‌شود. این افراد عمدتا اقشار متوسط هستند که از حقوق و درآمد ماهیانه نسبتا مطمئنی برخوردارند و اندک اندوخته‌ای هم جمع‌آوری کرده‌اند و با استفاده از بسته‌های تسهیلاتی موجود می‌توانند خانه‌دار شوند. وی با اشاره به نگرانی‌های وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن، گفت: بخش اولی که ما نسبت به آن نگرانیم، صنعت ساختمان است که در رکود به‌سر می‌برد چون تولید کاهش یافته و این نگرانی درباره آینده این صنعت به‌دلیل کاهش تولید مسکن نیز ادامه‌دار است؛ نگرانی دوم هم به‌خاطر به‌هم ریختگی سیستم عرضه و تقاضای بازار و کاهش آن در بازار مسکن است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی تغییر نکند، هیچ اهرمی برای خروج ناگهانی مسکن از رکود وجود ندارد.