صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق ایران مطرح کرد

اهداف خوش‌بینانه در تدوین برنامه های توسعه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برنامه‌های توسعه قبلی هر کدام کمتر از 30 درصد تحقق یافتند و دلیل این امر، ناشی از اهداف خوش‌بینانه در تدوین این برنامه‌ها بود. محسن جلال‌پور روز یکشنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: تعیین رشد 8 درصدی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده، تحقق این هدف را با تردید مواجه می‌کند و انتظار می‌رود دولت و مجلس به این مساله توجه داشته باشند.
به گفته وی، امروز انتظار می‌رود دولت با نگاهی واقع‌بینانه پیش‌نویس برنامه ششم توسعه را مورد بررسی قرار دهد. رئیس پارلمان بخش خصوصی افزود: تحقق رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه، حداقل نیازمند سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری در هر یک از سال‌های برنامه ششم توسعه است که در شرایط فعلی توقع این میزان سرمایه‌گذاری وجود ندارد. وی اضافه کرد: توجه نداشتن به زیرساخت‌ها و هدف‌گذاری کلان برای فراهم‌سازی آنها، از جمله دغدغه‌های پیش‌نویس برنامه ششم توسعه است، ضمن اینکه در این پیش‌نویس موتور توسعه کشور مشخص نیست. 
جلال‌پور گفت: چگونگی کوچک شدن دولت، زمان و نحوه واگذاری‌ها در قالب برنامه ششم توسعه باید شفاف شود و تقویت صادرات که امروز اصل اساسی اقتصاد کشور محسوب می‌شود، باید مورد نظر قرار گیرد.