صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

رشد معاملات اعتباری در بازار فلزات رنگین

فلزات غیرآهنی یا فلزات رنگی، فلزاتی هستند که فاقد آهن یا آلیاژهای آن باشند، مانند مس، برنج، برنز، آلومینیوم، منگنز، روی و سرب. تمام فلزات رنگین را با کمی دقت و مهارت و آشنایی با اصول جوشکاری می‌توان جوش داد و برای جوشکاری این نوع فلزات بایستی خواص فلز را درنظر گرفت. رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین، در گفتگو با «کسب‌وکار»، درباره اهمیت تولید و ساخت در اصناف گفت: تولید یا به عبارتی فرآوری و ساخت، نام صنعت بسیار مهمی است که شاید بتوان آن را نخستین صنعت دست بشر دانست که شامل سلسله اقداماتی برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز است. عبدا... اقبالی افزود: در دنیای ما خلق اشیا به وسیله انسان و هرگونه فعالیت و مصرف انرژی که موجب تبدیل عناصر و مواد اولیه با عبور از یک فرایند ساخت، به یک محصول یا کالای ساخته شده شود را تولید می‌نامند. تولید تنها کالاها و محصولات را شامل نمی‌شود؛ بلکه فعالیت های خدماتی نیز تولیدی محسوب می‌شوند.
به گفته وی، نیاز به تولید جهت ارضای خواسته‌های افراد جامعه و ایجاد فایده و مطلوبیت در عرصه‌های مختلف صنعت و خدمات است و در بسیاری مواقع کالای ساخته شده یک فرایند تولید مواد اولیه جهت ساخت کالاهای دیگر محسوب می‎شود. به‌عنوان مثال الکترود جوشکاری که یک محصول تولیدی است، جهت ساخت کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نیاز روز جامعه و افراد است که باعث می‌شود اشخاص خلاق در عرصه‎های مختلف تولیدی، فعال باشند و از ابتکارات و روش‌های نوین استفاده کنند که تولیدکننده نامیده می‌شوند. 
هر کالای تولیدی، مصرف‌کننده خاص خود را دارد
تولید و ساخت کالا زمانی معنا پیدا می‌کند که در سطح انبوه باشد و محدود و بسته باقی نماند. در کشور ما هر زمان افراد پس از بررسی و مطالعه آنچه که به‌عنوان کالا و محصول می‌توانند تولید کنند، وارد عمل می‌شوند، از آنجا که همه افراد خلاق دارای امکانات مناسب نیستند، با ارائه برنامه و چشم‎انداز کار دست نیاز به سوی دولت دراز می‌کنند لذا چنانچه همکاری این دو بخش مطلوب واقع شود، نتیجه کار را می‌توان یک تولید ناب نامید. 
رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین در ادامه اظهار داشت: هر کالای تولیدی، مصرف‌کننده خاص خود را دارد؛ بنابراین مصرف‎کننده با بینش و درک صحیح خود از تولیدات، پس از مقایسه اقلام مشابه تولید شده آنچه که از کیفیت و مطلوبیت بالاتری برخوردار باشد را انتخاب می‌کند که این خود باعث ایجاد عرصه رقابتی در میدان تولید و تولید‌کنندگان می‌شود. 
 
قیمت کالاها بسیار گران است
اقبالی در ادامه با اشاره به مشکلات این صنف عنوان کرد: در بخش فلزات رنگین قیمت کالاها بسیار گران است به‌طوری که خرید یک تن قلع ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد اما این رقم تنها مصرف چند روز یک کارخانه را تامین می‌کند بنابراین اگر در یک ماه کارخانه‌ای بخواهد ۴ تن قلع مصرف کند، باید ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه در گردش برای این کار داشته باشد درحالی که این رقم تنها برای تامین ماده اولیه است و هزینه‌های دیگری هم برای تبدیل شدن مواد به محصولات گوناگون وجود دارد. 
این فعال صنفی با اشاره به اینکه در بازار فلزات رنگین بیشتر معاملات به‌صورت اعتباری است، تاکید کرد: مشتریان این حوزه تمایل چندانی برای پرداخت یکجای پول محصول خریداری شده ندارند زیرا آنها چنین سرمایه‌های هنگفتی ندارند. 
 
میزان خرید و فروش‌ها کتمان می‌شود
به گفته وی، وقتی اداره مالیات میزان مالیات‌ها را افزایش می‌دهد، بسیاری از مودیان مالیاتی، میزان خریدوفروش‌های خود را کتمان می‌کنند درحالی که خریدوفروش مواد اولیه ابزار دست تولیدکنندگان است و اگر سرمایه لازم وجود نداشته باشد، نمی‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. 
 
تولیدکنندگان با ریزش سود سرمایه منتفع می‌شوند
 رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین افزود: بسیاری از تولیدکنندگان با ریزش سود سرمایه منتفع می‌شوند نه با اصل سرمایه، بنابراین اداره مالیات هم باید همین‌گونه مالیات تعیین کند تا تولیدکنندگان در خوداظهاری مجبور به پنهان‌کاری نشوند. 
وی بیان کرد: کارخانه‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارند که از فلزات رنگین در مصنوعات خود استفاده می‌کنند بنابراین آن‌هایی که عضو اتحادیه هستند، شامل کارگاه‌های ریخته‌گری، آبکاری و کارخانه‌های سازنده لوازم‌خانگی هستند که تمام این اعضا در محصولات خود از انواع فلزات رنگی استفاده می‌کنند. 
اقبالی افزود: در بخش ریخته‌گری از شمش آلومینیوم، مس و برنج استفاده می‌شود به‌ویژه شیرآلاتی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این موارد است. در تولید قطعات الکترونیکی هم از شمش و قلع و در ساخت کابل از مس استفاده می‌شود و این فلزات به این ترتیب کاربرد وسیعی پیدا می‌کنند. 
وی گفت: درواقع۹۰ درصد اعضای اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین با بخش‌های مختلف صنعتی در ارتباط هستند. همچنین بخش‌های دیگری مانند صنایع دکوری و نرده‌های استیل که در منازل یا بانک‌ها به‌کار می‌روند و جنس آنها از لوله‌های استیل و پروفیل‌های استیل است نیز شامل همین موارد هستند. 
 
نیکل و قلع از خارج وارد می‌شوند
به گفته اقبالی، بخشی از این محصولات استیل به‌صورت ساخته شده از سایر کشورها وارد ایران شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی دیگر هم به صورت ورق وارد شده و در کارخانه‌ها تبدیل به محصولات گوناگونی مانند لوله، پروفیل و اتصالات صنعتی استیل می‌شود که مصارف صنعتی و ساختمانی دارد. 
رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین تصریح کرد: درحال‌حاضر در داخل کشور به‌جز مس، سرب، روی و بخشی هم آلومینیوم، بقیه فلزات رنگی مورد نیاز به‌ویژه نیکل و قلع از خارج وارد می‌شوند زیرا در ایران معادن قلع و نیکل وجود ندارد و استیل هم کالایی ساخته شده از فولاد و نیکل و فلزات دیگر است. البته بخشی از منابع سرب و روی هم وارداتی است. 
به گفته اقبالی، با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر درگیر آن بوده‌ایم و رکود حاکم بر آن، کارخانه‌های ایران با یک‌سوم ظرفیت خود کار می‌کنند، به همین دلیل افق کار روشن نیست تا تکلیف صنعت مصنوعات فلزی رنگی مشخص شود.