صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یادداشت : کمیل طیبی- استاد دانشگاه

اصلاح سیاست های ارزی برای خروج از رکود

راه‌حل‌های متعددی برای نجات بنگاه‌های اقتصادی از ورشکستگی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌ها این است که تولید رونق بگیرد یعنی بهبود پیدا کردهاین امر نیاز به اصلاح محیط کسب و کار و رشد و رونق شاخص‌های کسب و کار دارد. مثلا هزینه‌های واسطه‌ای، هزینه‌های آشکار و مبادله‌ای کاهش یافته و تدوین قراردادها تسریع پیدا کند.
 بخشی دیگر از علت ورشکستگی بنگاه‌ها به اوضاع اقتصاد کلان برمی‌گردد که اینک دچار رکود شده‌اند. 
از اینرو لازم است دولت برای کمک به رفع رکود خود دست به کار شده و با از میان برداشتن آن بر رونق تولید بنگاه‌های اقتصادی بیفزاید. 
دولت می‌تواند از طریق سیاست‌های پولی، مالی و سیاست‌های ارزی به خروج از این وضعیت دشوار رکودی که بر کشور حاکم است کمک کند.
 یکی از اقدامات دولت نیز که در کوتاه‌مدت می‌تواند پاسخگوی حل مشکل رکود باشد جهت دادن به بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی است. مشکل بزرگ بنگاه‌های موجود این است که فروش ندارند. از اینرو تحریک تقاضا عامل مهمی در افزایش فروش آنهاست.
 از طرفی سیاست‌های یکسان‌سازی ارز هم راهگشای این مشکل خواهد بود. البته اگر تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها یعنی حدودا 6 ماه دیگر صبر کنیم، لغو تحریم‌ها خود به خود موجب تحریک تقاضا می‌شود و محصولات تولید‌کنندگان که در انبار‌ها انباشت شده به سوی عرضه در بازار خواهد رفت.و اصلاح شود.