صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

افزایش قیمت گوشت در ایام پایان سال مردم را گله‌مند کرد

سود گرانی گوشت در جیب دلال‌ها

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، ازجمله مواد پروتئینی و گوشتی، سیر صعودی به خود گرفته و این وضع گله و شکایت مردم را در پی داشته است. از نابسامانی بازار مرغ در یک ماهه اخیر که بگذریم، بازار گوشت هم این روزها حال و هوای چندان مناسبی ندارد و در به روی پاشنه منافع دامداران و مصرف‌کنندگان نمی‌چرخد.


هر کیلو گوشت گوسفندی که اوایل اسفندماه به قیمت 27 هزارتومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، اکنون به 32/33 و حتی 35 هزارتومان رسیده و گوشت گاو هم که 24 هزار تومان بود، حالا به کمتر از کیلویی 29 هزار تومان رضایت نمی‌دهد! حتی گوشت منجمد گاو هم که واردات و عرضه آن از کانال دولت انجام می‌شود، از کیلویی 19 هزار تومان به 26هزار تومان جهش کرده است. افزایش قیمت گوشت در حالی رخ می‌دهد که دامداران می‌گویند قیمت لاشه‌ای که از آن‌ها خریداری می‌شود- چه گوسفندی و چه گاوی – در چند ماه اخیر و حتی از ابتدای سال افزایشی نداشته که هیچ، در برخی ماه‌ها کاهش هم داشته است.
مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شرایط تولید گوشت قرمز را با ثبات ارزیابی می‌کنند و گرانی را به شرایط بازار حواله می‌دهند اما چه نهادی مسئول نظارت بر بازار است؟ آیا بازرسان سازمان حمایت، بازرسان اتحادیه‌های صنفی یا هر نهاد دیگری که باید بر بازار نظارت کنند و منافع مصرف‌کنندگان را مورد حمایت قرار دهند، وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند؟

افزایش تقاضا و کاهش ذخایر، علت گرانی گوشت است
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی توپ افزایش قیمت گوشت را به زمین افزایش تقاضا می‌اندازد و به «کسب‌وکار» می‌گوید: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال ۹۳ قرار داریم، دام‌هایی که در این سال پرورش یافته بودند، به‌تدریج به بازار عرضه شده‌اند و اکنون این دام‌ها رو به اتمام هستند. از طرفی تقاضا برای گوشت در ایام پایان سال بالا می‌رود و نهایتا قیمت سیر صعودی می‌گیرد. به گفته علی‌اصغر ملکی تنها عرضه بیشتر می‌تواند قیمت را پایین بیاورد که با توجه به کاهش ذخایر این امکان وجود ندارد. ملکی پیش‌بینی می‌کند قیمت گوشت تا اردیبهشت‌ماه که عرضه‌های بعدی به بازار وارد شود و تقاضا هم دوباره به روال قبل برگردد در محدوده فعلی باقی بماند.

سود 50 درصدی دلالان گوشت ظرف 48ساعت
سعید سلطانی‌سروستانی، رئیس اتحادیه سراسری دامداران معتقد است دام – هم گاو و هم گوسفند- به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ کمبودی در این زمینه نیست. سلطانی‌سروستانی به «کسب‌وکار» می‌گوید: دست‌اندرکاران دامپروری می‌دانند که حتی در این ایام که پایان سال است و گوشت هم گران شده بازهم دام‌ها روی دست دامداران کشور مانده است و به قیمت مناسب از آنان خریداری نمی‌شود. وی با بیان اینکه دلالان در مناسبت‌ها شرایط را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهند که کمبود گوشت وجود دارد، گفت: قیمت خرید گوشت قرمز از دامداران از ابتدای سال‌ تاکنون تغییر چندانی نکرده و حتی در برخی موارد کاهش نیز داشته است. دامدار برای پرورش دام سبک بیش از ۴ماه و برای پرورش گوساله یک‌سال وقت صرف می‌کند و با این حال به ۱۰ درصد سود قانع است درحالی که کل اتفاقاتی که برای دام در طول مدتی که از دامدار گرفته و به دست مصرف‌کننده رسانده می‌شود، می‌تواند در طول ۴۸ ساعت انجام شود و برخی افراد ظرف این ۴۸ ساعت حدود ۵۰ درصد سود می‌کنند.

تغییرات قیمت طبیعی است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط تولید گوشت قرمز باثبات، عرضه به اندازه کافی و تغییرات ایجاد شده مربوط به حلقه‌های واسط و شرایط بازار است. حسن رکنی ضمن رد مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کمبود دام سبب گرانی قیمت گوشت قرمز در بازار شده است، اظهار داشت: جمعیت دامی کشور بسیار زیاد است و ما دام‌های پرواری زیادی نیز آماده عرضه به بازار داریم. وی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به گوشت از طریق تولید داخلی و بخش اندکی از طریق واردات انجام می‌شود، افزود: واردات نیز به اندازه کافی پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه در بازار داخلی ما با مازاد تولید هم در دام سبک و هم در دام سنگین مواجه هستیم و هیچ مشکلی در زمینه عرضه گوشت قرمز وجود ندارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره علل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار اضافه کرد: طبیعتا روند عرضه و تقاضا در طول سال تغییراتی دارد و همیشه یکسان نیست، معمولا در روزهای پایانی سال تقاضا در بازار مصرف بالا می‌رود و همین موضوع سبب ایجاد تغییرات قیمتی می‌شود که این امری طبیعی است.

مردم خواستار نظارت بر قیمت‌ها هستند
در مقابل مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران بر این باور است که افزایش قیمت کالاها و ازجمله گوشت در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام نوروز روال درستی نیست و در همه جای دنیا، زمانی‌که تقاضا بالا می‌رود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و این امری منطقی است، چراکه وقتی حجم معامله افزایش می‌یابد، سود بیشتری حاصل می‌شود. مردمی هم که باید گوشت شب عیدشان را با قیمت‌هایی که فقط دلالان را خوشحال می‌کند، بخرند از این وضع ناراضی هستند و می‌خواهند قیمت‌ها توسط نهادهای نظارتی کنترل شود. برای تکمیل این گزارش به چند قصابی مراجعه کردیم و از آن‌ها پرسیدیم آیا بازرسان سازمان حمایت یا اتحادیه‌های صنفی بر قیمت‌های آن‌ها نظارتی می‌کنند؟ همه آن‌ها جواب دادند قیمت‌های آن‌ها مرتبا توسط بازرسان کنترل می‌شود.