صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته افتتاح شد

بازار کیف و کفش در دست تولید داخل

دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق اصناف کشور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شد.
در این نمایشگاه علاوه بر تولید‌کنندگان داخلی، شرکت‌ها و تولیدکنندگان برخی کشورها، از جمله شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، چین، هند، آلمان و فرانسه حضور و مشارکت دارند و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنر صنعت را به نمایش عموم می‌گذارند. در دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته که در سالن‌های 6 ، 7 ، 8 و 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود، بیش از 150 شرکت حضور دارند. حضور یک هیات بزرگ و تجاری از ایتالیا و همچنین حضور انجمن صنعت چرم جهان در نمایشگاه چرم تهران، یکی از رویدادهای مهم اقتصادی و تجاری این حوزه محسوب می‌شود. در دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته، انواع محصولات و تولیدات چرمی شامل کیف‌های مختلف اداری، زنانه، مردانه، انواع کفش‌های چرمی مردانه و زنانه، محصولات چرمی، انواع لباس‌های چرمی، انواع چرم گاوی، چرم اشبالت، چرم میشی، چرم گوسفندی، چرم بزی، چرم مصنوعی، انواع دستگاه‌های لیزری، دستگاه پرس، دستگاه‌های جین‌زن، انواع ماشین‌های دوخت و دیگر صنایع و تجهیزات ارائه و به نمایش عموم گذاشته می‌شود. دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته، با همکاری و مشارکت انجمن صنایع چرم ایران، اتحادیه های چرم و مصنوعات وابسته، کفاشان دست‌دوز، کفش ماشینی، سراجان، تولید چرم مصنوعی و انجمن مدیران صنعت کفش ایران برگزار می‌شود. 
 
انتقاد فاضلی از واردات بی‌رویه کیف و کفش چرم
رئیس اتاق اصناف کشور در این نمایشگاه از واردات بی‌رویه کیف و کفش چرم در دهه اخیر انتقاد کرد و خواستار توجه به بنگاه‌های متوسط و کوچک در حوزه‌های مختلف شد. 
علی فاضلی گفت: در بحث قوانین باید به این موضوع اشاره کنم که در بعضی از موارد این قوانین نمی‌تواند گره‌گشاه باشد به‌ویژه در حوزه کسب‌وکار. 
وی با تاکید بر اینکه پاشنه‌آشیل مجموعه رشد و توسعه کشور در کوتاه‌مدت به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برمی‌گردد، تاکید کرد: در پساتحریم این توفیق حاصل می‌شود که در کوتاه‌مدت جذب سرمایه‌گذاری را در اقتصاد کشور داشته باشیم و در همین جا از دستگاه‌های امنیتی و دولت به‌دلیل ایجاد امنیت و ثبات در مجموعه مدیریت کشوری تشکر می‌کنم. 
وی ادامه داد: شاخص‌های جهانی نشان‌دهنده رشد ما در حوزه کسب‌وکار است که البته باید این موضوع تقویت شود چون جای کار زیادی دارد. 
فاضلی با بیان اینکه در حوزه صنعت چرم جزو سه کشور اصلی صادر‌کننده و تولید‌کننده در حوزه پوست هستیم‌، گفت: اشکال عمده ما این است که اغلب کالاها را به‌صورت خام به خارج می‌فروشیم و خام‌فروشی موضوعی است که به‌صورت جدی باید مورد توجه قرار گرفته و ترمیم شود. 
رئیس اتاق اصناف کشور با تاکید بر اینکه در بخش چرم تولید کیف وکفش حرف اول را می‌زند، تاکید کرد: اگر این بخش تقویت شود، در بخش اشتغال کمتر از صنعت خودرو کارایی نخواهد داشت و بازار 400 میلیونی کشورهای منطقه را همین مجموعه می‌تواند پوشش دهد. 
فاضلی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مشکل مالیاتی گفت: شنبه در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده جلسه‌ای خواهم داشت و موضوع مالیات بر ارزش افزوده کیف و کفش چرم را به سرانجام می‌رسانم. 
وی با تاکید بر اینکه در دهه اخیر واردات بی‌رویه در این بخش بیداد می‌کرد، تاکید کرد: نظام بانکی و سیستم پولی و مالی کشور در خدمت تولید نبوده و نیست و اگر می‌بینیم کشورهایی مثل ایتالیا یا کره‌جنوبی حرفی برای گفتن در این زمینه دارند‌، دلیل آن حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است و این در حالیست که به این بخش‌ها در کشور ما توجهی نشده است و بیشتر تمرکز روی صنایع بزرگ است که این صنایع در بعضی مواقع سربار بودند. 
 
تشکیل شرکت مدیریت صادرات در اتاق اصناف
رئیس اتاق اصناف کشور در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: با کارگروهی که پیشنهاد می‌کنم مجموعه غیردولتی شامل اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون در کنار مجموعه دولت تشکیل خواهد شد، می‌توان بنگاه‌های کوچک را سامان داد و به اهداف مورد نظر دست یافت. 
وی با بیان اینکه در حوزه منابع نیروی انسانی در اغلب بنگاه‌ها با کمبود نیروهای ماهر تحصیلکرده دانشگاهی مواجه هستیم، بیان کرد: باید بتوانیم همه این بخش‌ها را به بخش دانشگاهی متصل کنیم و همچنین تقویت برندسازی از دیگر موضوعاتی است که نیروهای علمی دانشگاهی می‌طلبد و اگر بتوانیم آنها را تقویت کنیم، خواهیم توانست بازارهای از دست رفته را به‌دست آوریم. 
رئیس اتاق اصناف کشور در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات‌ و بازاریابی و مارکتینگ از مباحثی است که در اتحادیه‌های صنفی کم‌فروغ است ، درحالی که امروز دنیا درصد بالایی را به این بخش اختصاص داده است و از اتحادیه‌ها خواستار حضور قدرتمند در این بخش هستند. 
فاضلی همچنین از تشکیل شرکت مدیریت صادرات در اتاق اصناف خبر داد و افزود: حدود دو هفته آینده این شرکت رسما افتتاح می‌شود. 
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز نیز به «کسب‌وکار»، گفت: معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها، شرکت‌ها و کارگا‌های داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، ارائه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشورمان، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه صنعت چرم، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کار آفرینی و اشتغال پایدار، مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است. 
به گفته رسول شجری، چرم از گذشته در جهان جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شد و همچنان برندها و نام‌های بزرگ برای تولیدات خود از چرم استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی داخلی کشور برای صادرات کیف و کفش تولیدی مناسب و فراهم نیست، گفت: ما سال گذشته در حدود 130 میلیون دلار صادرات کیف و کفش داشته‌ایم که آن هم بیشتر به کشورهایی مثل عراق، افغانستان و... در منطقه بود. این فعال صنفی اظهار داشت: در گذشته کفش چینی به میزان قابل توجهی وارد کشور می‌شد اما با افزایش اطلاع عمومی مردم از کیفیت محصولات چینی واردات کفش از این کشور کاهش یافت. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز نیز موجب شد تا واردات برای واردکنندگان مقرون‌به‌صرفه نشود. 
رئیس اتحادیه کشوری کیف و کفش درباره اینکه چند درصد بازار در اختیار برندهای معتبر است نیز اظهار کرد: 3 تا 5 درصد بازار کفش کشور در اختیار برندهای معتبر است که در ایران نیز نمایندگی دارند و بخش اعظمی از بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.