صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اردوغان:

خواهان تشدید بحران با روسیه نیستیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت: قصد تشدید بحران با روسیه را نداریم و اطلاعات لازم درباره هدف قرار دادن جنگنده روسیه توسط جنگنده های ترکیه را به اطلاع شورای امنیت و ناتو رسانده ایم.

 

رجب طیب اردوغان مطلب را در نطق افتتاحیه خود در نشست وزیران اقتصاد سازمان همکاری اسلامی در استانبول عنوان کرد.

وی با ادعای اینکه دو جنگده روسی وارد فضای ترکیه شده بودند، گفت: پس از ده بار هشدار و با گذشت 5 دقیقه یکی از این جنگنده ها به سوریه بازگشت و دیگری هدف قرار گرفت.

جنگنده های ترکیه روز گذشته و در فضای سوریه یک جنگنده - بمب افکن روسیه را هدف قرار دادند.

رئیس جمهور ترکیه با ادعای اینکه در محل حضور و بمباران نیروهای روسی در خاک سوریه تنها ترکمن های سوری حضور دارند و عناصر گروه داعش (تروریستی - تکفیری) حضور ندارند، افزود: ترکمن های سوری شروع به کوچ به ترکیه کرده اند و ترکیه تدابیر لازم را برای امرار معاش آنان در نزدیکی مرزهای ترکیه در خاک سوریه با کمک هلال احمر ترکیه اتخاذ کرده است (ایجاد چادر برای آوارگان).

اردوغان مدعی شد که کشورش در صدد کمک به حفظ و آرامش در منطقه می باشد و قصد تشدید بحران را ندارد و حادثه سقوط جنگنده روسی که دیروز اتفاق افتاد در راستای حفظ استقلال و حریم فضایی ترکیه بود و هدف دیگری نداشته است.

کارشناسان عقیده دارند که ترکیه با ایجاد اردوگاههایی در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه برای ترکمن های سوری قصد دارد به نوعی یک منطقه امن در شمال سوریه ایجاد کند.

به گفته آنان، ترکیه با این طرح در صدد مقابله با حضور عناصر حزب دموکراتیک کردهای سوری (پ.ی.د) که با 'پ.ک.ک' ارتباط دارد در مرزهای خود بوده و از سوی دیگر در صدد است تا نیروهای بشار اسد به این مناطق نتوانند حمله کنند.

وزیران اقتصاد و تجارت، مسوولان بلندپایه اقتصادی و کارشناسان اقتصادی 57 کشور اسلامی روز چهارشنبه در استانبول ترکیه گردهم آمدند تا راهکارهای توسعه همکاری های کشورهای اسلامی در حوزه های گردشگری، حمل و نقل، تجارت، کشاورزی و فقرزدایی را بیابند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه در آیین آغازین این نشست که با عنوان «نشست وزرای کمیته دائمی همکاری های اقتصادی سازمان همکاری اسلامی» در شهر استانبول ترکیه برگزار می شود، شرکت کرد.

«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز در این نشست دو روزه حضور دارد.

در نشست وزرای کمیته دائمی همکاری های اقتصادی سازمان همکاری اسلامی «ایاد امین مدنی» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، رئیس بانک توسعه اسلامی، هیات هایی از اعضای ناظر سازمان و نهادهای وابسته به این سازمان و نمایندگان سازمان های بین المللی حضور دارند.

نشست کارشناسی سازمان همکاری اسلامی در دو روز گذشته برگزار شد و عصر سه شنبه - دیروز - پایان یافت.

کارشناسان ایرانی در این نشست پیشنهاد «گردشگری سلامت در ایران» را ارائه کردند که با استقبال هیات های کشورهای اسلامی روبرو