صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور وزیر کار اعلام کرد:

کاهش سن ورود به بازار کار

مشاور وزیر کار در امور زنان و خانواده، از کاهش سن ورود به بازار کار خبر داد و گفت: نسبت اشتغال زنان در مقایسه با مردان کمتر است.

وحیده نگین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر سن ورود افراد به بازار کار نزدیک به 27.3 سال است که این رقم در سال 1391 ، 28 سال و در سال 1392، 27.7 سال بوده و بیانگر کاهش سن ورود به بازار کار در کشور است.

وی تصریح کرد: نسبت اشتغال زنان در تمام گروههای شغلی در مقایسه با مردان کمتر است و نرخ بیکاری زنان در طول سالهای گذشته همواره دو برابر مردان بوده است.

نگین متذکر شد: در حالی که نرخ بیکاری مردان در بهار امسال 9 درصد اعلام شده این نرخ در زنان به 19 درصد می‌رسد اما به لحاظ تخصصی، نسبت زنان به مردان قابل توجه بوده که این امر به دلیل افزایش سطح تحصیلات در زنان بوده است.

مشاور وزیر کار در امور بانوان و خانواده، عدم تعادل در توزیع اشتغال بانوان در بخشهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار امسال با یک فاصله 26 درصدی بین اشتغال زنان در بخش خدمات و صنعت روبه رو هستیم؛ به نحوی که بالاترین تراکم اشتغال زنان مربوط به بخش خدمات است و سهم اشتغال زنان در این حوزه به 50 درصد می‌رسد در مقابل سهم اشتغال زنان در بخش صنعت 24 درصد و در بخش کشاورزی به 25 درصد می‌رسد.

به گفته نگین، دلیل بالا بودن تراکم اشتغال زنان در بخش خدمات، ناشی از عدم ارتقای توانمندی‌های زنان برای پاسخگویی به نیازهای اشتغال در بخش‌های صنعت و کشاورزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: زنان ایرانی دارای ظرفیتها و توانمندی‌های بالقوه‌ای برای فعالیت در بخشهای مختلف هستند اما باید بسترهای بالفعل کردن این توانمندی‌ها را به وجود آورد.