صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک کارشناس شهری:

اعمال محدودیت های ترافیکی در جهت عدالت اجتماعی نیست

یک کارشناس شهری درخصوص جایگزینی محدوده کم آلاینده به جای محدوده زوج و فرد در پایتخت گفت: اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جهت تحقق عدالت اجتماعی نیست و باید مدیریت تقاضای سفر شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

سید هادی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به شرایط پایتخت به لحاظ آلودگی هوا و نیازی که در بخش حمل و نقل عمومی دارد، ایجاب می کند طرحی با پشتوانه مطالعاتی محکم ملاک عمل قرار گیرد و نه اجرای محدودیت برای شهروندان و امروز تهران نیازمند مدیریت تقاضای سفر است.

 

رییس پلیس راهور سابق پایتخت افزود: مدیریت تقاضای سفر راه حل منطقی و عملی است که ضمن توسعه حمل و نقل عمومی این حق به شهروندان داده می شود تابتوانند برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند و مدیریت زمان و هزینه داشته باشند. باید به سمت ایجاد یک سیستم حمل و نقل کارآمد و قابل برنامه ریزی حرکت کنیم که در روی سطح امکان سفر راحت با اتوبوس را ایجاد کند و در زیرسطح هم امکان سفر راحت با مترو فراهم شود و اینها با هم رینگ شوند؛ تاکسی و مینی بوس هم بین این خطوط برای برقراری ارتباط کامل قرار گیرند.

 

وی تاکید کرد: جایگزینی طرح کم آلاینده به جای زوج و فرد و اساسا اجرای طرح های محدودیت ترافیکی یعنی اعتراف به نداشتن حمل و نقل عمومی کارآمد و به جای توسعه حمل و نقل عمومی رو به اجرای طرح هایی می آوریم که سلب حقوق شهروندان تهرانی است قطعا راهی به جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم هرچه طرح ها را افزایش دهیم نه در ترافیک و نه در حوزه زیست محیطی بهبودی نخواهیم داشت.

 

هاشمی ادامه داد: همه مسائلی که امروز در بخش حمل و نقل عمومی گریبان شهر تهران گرفته راه حل های منطقی دارد برای مثال بخشی از نیاز مردم در حمل و نقل عمومی موضوع بار است که استفاده از باربری و حمل بار در ساعات مجاز و تحویل درب منزل راهکار این مشکل است، یقینا اعمال محدودیت های روزافزون به ما کمکی نمیکند همانطور که طرح زوج و فرد قرار بود موقتی اجرا شود بعد به صورت غیرقانونی دائمی شد اما باز هم به شهر تهران کمکی نکرد.

 

وی با اشاره حجم کم خودروها در تهران نسبت به دیگر کلانشهرهای دنیا گفت: سرانه تملک خودرو در تهران به ازای هر 10 نفر 3 نفر است که در کشور این میزان کمتر است. در کشور حجم بالایی از ماشین نداریم در دنیا سرانه تملک خودرو به ازای 10 نفر بین 9 تا 11 خودرو است اما هیچ گاه برای حل مشکلات از طرح های محدوده ترافیکی استفاده نمی کنند.

 

وی ادامه داد: طرح های ترافیکی را چندین دهه است اجرا می کنیم بدون درنظر گرفتن حقوق مردم، محدودیت هایی که پشتوانه کارشناسانه ندارند. به دلیل عدم توانایی در مدیریت سفر و توسعه حمل و نقل عمومی، نباید مردم را از حقوقشان منع کرد.

 

رییس پلیس راهور سابق پایتخت تاکید کرد: باید هزینه استفاده از خودرو شخصی و پارک حاشیه ای به میزانی بالا باشد که استفاده از خودرو شخصی به صرفه نباشد، امروز در تهران حتی در خصوص پارک حاشیه ای هم موفق عمل نکردیم.

 

 

وجود پارکبان ها و شیوه مدیریت پارک حاشیه ای تهران فاجعه است

 

هاشمی با تاکید بر عملکرد نامناسب مدیریت شهری پایتخت در حوزه پارک حاشیه ای گفت: وجود پارکبان ها و شیوه مدیریت پارک حاشیه ای تهران یک فاجعه و موجب ننگ پایتخت است. این آشفتگی در پارک حاشیه ای و عدم وجود ضوابط مناسب موجب شرمندگی تهران شده است. باید پارک حاشیه ای به صورت منطقی و علمی مدیریت شود و ضوابط دقیقی برای آن تدوین شود.

 

وی افزود: از طرفی تعرفه های سنگین گمرکی و مالیاتی می گذاریم و ورود خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به کشور ممنوع می کنیم و از طرف دیگر هم محدودیت برای تردد مردم در شهر می گذاریم و اجازه نمی دهیم از همین خودروهای موجود استفاده کنند در چنین شرایطی چطور عدالت اجتماعی محقق می شود؟ باید این رانتی که خودروسازها استفاده می کنند از بین برود تعرفه های سنگین گمرکی و حذف کنیم و اجازه دهیم خودرو های باکیفیت در دسترس مردم قرار گیرد و رقابتی برای خوردوساز داخلی ایجاد شود و خودرو ساز ما این احساس پیدا کند که اینقدر جان مردم به بازی نگیرد. امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که طرح های منطقی پیاده سازی شود نه طرح هایی که سلب حقوق شهروندی می کند.