صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور وزیر کشور: مشکلات حوزه بانوان و خانواده ریشه یابی شود

مشاور وزیر و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: بسیاری از مسائل، مشکلات و آسیب ها در حوزه بانوان و خانواده علل و ریشه هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، «فهیمه فرهمند پور» عصر سه شنبه در نشست همفکری اداری استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری افزود: برای حل مسائل و مشکلات زنان به تفاهم فکری با مسئولان استان رسیده ایم اما حجم کارهای انجام نشده در این حوزه فراوان است.
وی بیان کرد: خوشبختانه در استان کرمان در بحث آسیب شناسی حوزه بانوان و خانواده اقدامات بسیار مفیدی انجام شده است و ما نیازمند پیوست فرهنگی برای مقابله و عبور از بحران های اجتماعی و فرهنگی هستیم.
وی گفت: ضریب جمعیت زنان دانشگاهی و فارغ التحصیلان در جامعه شهری و روستایی استان کرمان از حد متوسط کشور بالاتر است.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده افزود: نرخ مشارکت اقتصادی و تمایل به نقش آفرینی اقتصادی و جمعیت جویای کار بانوان در استان از حد متوسط کشور بالاتر ولی آمار اشتغال زنان از حد متوسط کشور پایین تر و نگران کننده است و باید از اشتغال زنان حمایت شود.
وی گفت: هرچند در سطح کلان و در استان کرمان جمعیت علاقه مند به تحصیل زنان زیاد است و بانوان و دختران مستعد، باهوش و دنبال پیشرفت هستند ولی اگر دختران به دانشگاه نروند چه فعالیت دیگری می توانند انجام دهند و جایگزینی برای دانشگاه دختران نداریم.
فرهمند پور بیان کرد: متوسط سن ازدواج در دختران کرمانی بالاتر از حد متوسط کشور است و فرصت های ازدواج محدودیت هایی دارد و آلترناتیوی برای رشد، فعالیت، تعالی و اثبات توانمندی زنان جز دانشگاه هم نداریم.
وی گفت: میل به اشتغال در زنان معلول مسائل دیگری است، در حقوق مدنی و مذهبی ما و بطور سنتی مردان متکفل هزینه های خانواده هستند و یکی از دلایلی که زنان بشدت برای ورود به عرصه های استقلال مادی تمایل دارند این است که احساس امنیت معیشتی در خانواده ها کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور افزود: باید مردان را در زمینه احساس مسئولیت خانوادگی آموزش بیشتری بدهیم تا دغدغه زنان برای روز مبادا کاهش یابد.
وی گفت: ما هر چقدر اشتغال ایجاد کنیم از سرعت تمایل به اشتغال عقب هستیم، در ساماندهی نظام اجتماعی و فرهنگی بر روی مردان کم کار کردیم و کمتر از 16 درصد افراد در دوره مهارت های زندگی آقایان هستند.
فرهمند پور اظهار کرد: خانواده مجموعه در هم تنیده ای از روابط اعضاست پس باید مردان هم آموزش ببینند.
وی گفت: مشاوران و مبلغان بیشتر به مدارس و خوابگاه های دخترانه می روند اما چند درصد مبلغ و مشاور به مدارس و خوابگاه های پسران رفته اند.
وی سپس با ارایه آماری از آسیب های اجتماعی در حوزه زنان در استان کرمان افزود: تجزیه و تحلیل این آمار نشان می دهد که باید جمعیت جوان را دریابیم و همه چیز اشتغال نیست بلکه باید میل به اشتغال، مدیریت شود و مدیریت مطالبات در دستور کار قرار گیرد.
مشاور وزیر کشور اظهار کرد: نباید فقط به پیشگیری و آسیب شناختی در حوزه بانوان بپردازیم بلکه باید به مدیریت آسیب ها نیز توجه شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در استانداری ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان، کارگروه تخصصی بانوان و خانواده وجود دارد امیدواریم معاونت سیاسی و امنیتی استانداری بطور ویژه تشکیل این کارگروه و کارآمدی را دنبال کند تا فعالیت و خروجی مناسب داشته باشیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان هم در این نشست گفت: اگر بخواهیم در هر حوزه ای توسعه داشته باشیم باید به 2 شرط استفاده از ظرفیت ها جامعه و توجه به معیار شایستگی بدون نگاه جنسیتی توجه شود.
فاطمه السادات حسینی با اشاره به کارنامه و فعالیت های انجام شده در حوزه مدیریتی بانوان افزود: در پنج محور آموزش و پژوهش، اقتصاد و اشتغال و کارآفرینی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سلامت و بهداشت و ورزش و نشاط طرح های خوبی اجرا شده است.
وی بیان کرد: در حوزه بانوان کار علمی انجام و از کارهای کلیشه ای پرهیز شده است تا نقشه راه برای وضعیت مطلوب تنظیم شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: مدیریت امور بانوان و خانواده استانداری در یک سال اخیر بانک اطلاعاتی جامع زنان در حوزه شناسایی زنان کارآفرین و توانمند را برای اولین بار در کشور و راه اندازی دفتر جامع مطالعاتی زنان در دانشگاه ها برای هم اندیشی با اساتید و صاحبنظران را انجام داده است.
وی با اشاره به تهیه سند توسعه فرهنگی در سال جاری ادامه داد: با برخی سازمان ها در حوزه مشکلات و مسائل بانوان و خانواده برای همکاری به تعامل رسیده ایم تا شاهد جامعه سالمی باشیم.
حسینی گفت: کرمان استان پهناوری است و آسیب های آن نیز به همین ترتیب فراوان و نیاز است از لحاظ مالی و تشکیلاتی حمایت شود.
مشاور وزیر و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور روز سه شنبه وارد کرمان شد و با امام جمعه و استاندار هم دیدار کرد.