صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» ازتصویب قانونی که پرورش‌دهندگان شتر را متضرر کرد، گزارش می دهد

قاچاق شبانه شتر زنده

گرچه شتر به حیوانی که تحمل شرایط سخت و طاقت فرسا را دارد معروف است؛ اما گوشت آن برخلاف سایر گوشت‌های دیگر مدت زیادی حتی به صورت منجمد، سالم و تازه نمی‌ماند، به همین علت نباید بین ذبح و مصرف آن فاصله طولانی باشد. این وی‍‍‍ژگی، اگرچه مطابق میل فروشندگان نیست اما برای مصرف‌کنندگان مطلوب است و باعث اطمینان از تازه بودن گوشت می‌شود. فسادپذیری گوشت شتر باعث شده تا پرورش‌دهندگان و فروشندگان، شتر را به صورت زنده به استان‌های دیگر بفرستند تا در همان جا کشتار شود و گوشت تازه به دست مردم برسد. اما اخیرا مجوز فرستادن شتر زنده به استان‌های دیگر لغو شده و فروشندگان را دچار مشکل کرده است. به این ترتیب ارسال شبانه شتر از استان‌های پرورش‌دهنده این حیوان به استان‌های متقاضی هم به مشکل قاچاق شبانه شتر از مرزهای شرقی اضافه شده است. در کشور ما پرورش شتر به صورت گسترده انجام نمی‌گیرد و در چند استان محدود عده‌ای به این کار مشغول هستند.
لغو مجوز ارسال شتر زنده؛ به دلیل حفظ نسل شتر در استان‌ها
در کشور ما پرورش شتر به صورت گسترده انجام نمی‌گیرد و در چند استان محدود عده‌ای به این کار مشغول هستند. محمد زنده‌دل، پرورش‌دهنده شتر در استان خراسان رضوی درباره مشکل لغو مجوز ارسال شتر زنده، به «کسب‌وکار» گفت: فروش گوشت شتر برای استان‌های اطراف به صورت بسته‌بندی برای ما مناسب است اما فرستادن گوشت به تهران و استان‌هایی که فاصله بیشتری با ما دارند، مناسب نیست و ارسال شتر به صورت زنده هم برای مشتریان و هم برای پرورش‌دهندگان بسیار به صرفه‌تر است. وی افزود: متاسفانه رنگ گوشت شتر بعد از گذشت زمان کوتاهی تیره شده و دیگر بازار پسندی مورد نظر را ندارد. از سویی از نظر اقتصادی کشتار در استان در مقایسه با کشتار در دیگر نقاط کشور به صرفه نیست. زنده دل در پاسخ به این سوال که علت لغو مجوز چیست، گفت: گویا تنها دلیل این است که نسل شتر باید در این استان‌ها باقی بماند که این دلیل برای پرورش‌دهندگان و فروشندگان بسیار غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است. مسئولان باید به تولید این محصول کمک و سعی کنند مردم را به استفاده بیشتر از گوشت شتر به جای گوشت مرغ ترغیب کنند چنین قوانین دست و پا گیری اصلا معقول به نظر نمی‌رسد. 
 
قاچاق شتر از افغانستان و پاکستان به ایران
به گفته زنده‌دل، لغو مجوز بر کار فروشندگان تاثیرداشته و آنها مجبورند شبانه و از راه‌های خاکی اقدام به فرستادن شتر زنده به استان‌های دیگر بکنند و لغو مجوز فقط باعث به دردسر افتادن فروشندگان و پایین آمدن کیفیت گوشت شده است. بررسی‌های «کسب‌وکار» نشان می‌دهد این وضعیت در واردات شتر از کشورهای همسایه نیز وجود دارد و با وجود منع قانونی برای واردات، این حیوان همچنان به صورت شبانه و قاچاق وارد کشور می‌شود. زنده دل یکی از دلایل قاچاق شتر را پایین بودن قیمت آن در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان دانست چون در این کشورها به دلیل وضعیت آب و هوایی گرم و خشک به صورت وسیعی به کا ر پرورش شتر اشتغال دارند و به همین دلیل قیمت آن نسبت به داخل بسیار کمتر است. گفتنی است گوشت شتر برای تهیه تمام انواع غذاهای مورد مصرف انسان که از گوشت حیوانات دیگر تهیه می‌شوند نظیر گوشت‌های سرخ کرده، پخته و فرآوری شده، مناسب است. بنا به گفته پرورش‌دهندگان و فروشندگان گوشت شتر 
در حالی که بسیاری اوقات گوشت‌های گاوی به دلیل انگل و کرم امحا می‌شوند؛ به ندرت چنین اتفاقی برای گوشت شتر می‌افتد. قیمت گوشت شتر کیلویی 18تا20هزار تومان و نسبت به دیگر انواع گوشت قرمز، از نظر قیمت مناسب‌تر است.